خانه علوی، موزه زنده سفال در تبریز

تبریز به واسطه‌ی ولیعهد نشینی در دوره‌ی قاجار پر است از خانه‌های قدیمی آن دوره. البته قطعا می دانید که قدمت شهر تبریز بسیار بیش از اینهاست اما تبریز همواره با زلزله های مهیبی مواجه بوده و یادگارهای چندانی از دوره‌های قدیمی تر ندارد. از دوره ی قاجار به بعد تبریز با زلزله‌های بزرگ مواجه نبوده و خانه‌های قاجاری را در دل خود سلامت نگاه داشته است.

لیست این خانه‌ها را می توانید در این لینک ببینید، اما امروز قصد داریم اطلاعاتی بیشتر درباره‌ی خانه علوی یا موزه زنده سفال تبریز در اختیارتان بگذاریم. این موزه را می توان تنها موزه زنده‌ی سفال کشور نامید. برای بازدید از این خانه یک روز صبح باید خیابان شمس تبریزی، روبروی ایستگاه گرو، کوچه ی صرافلار، کوچه ی شهید نوروزی،  پلاک۱۰۰ بروید. پلاکی سفالی از این موزه اولین چیزی است که به چشم می آید از در ورودی که بگذرید نمای سفید رنگ این خانه توجه شما را جلب خواهد کرد. درخت‌های حیاط و حوض فیروزه ای رنگ وسط آن چشم‌نواز است.

archive-27-6-1392-IMAGE635151248622800224

قبل از اینکه در مورد داخل بنا صحبت کنیم بهتر است اطلاعاتی درباره‌ی تاریخچه و معماری این بنا با هم بخوانیم. تاریخ این خانه قدیمی به دوره قاجاریه – پهلوی بر می گردد که بصورت زیرزمین و یک طبقه فوقانی با معماری اصیل ایرانی احداث شده است و دارای ایوان در نمای اصلی بوده که بر روی دو ستون استوار شده و دارای گچکاری های زیبا میباشد.

DSC_2899

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همت عالی خود اقدام به خرید، مرمت و رسیدگی این بنای ارزشمند کرد و آنرا به مرکز آموزش هنرآموزان و تجمع هنرمندان رشته سفالگری تبدیل و از سال ۱۳۷۴ نیز بعنوان نمایشگاه و خانه سفال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

DSC_2833

DSC_2838

اگر صبح حدود ساعت ۹ به موزه برسید می توانید آماده کردن خاک و گل برای شروع سفالگری، مراحل تهیه ظروف و طرز جا به جایی آنها را ببینید. هنرجویان و اساتید سفالگری تبریز در طبقای زیر زمین خانه علوی به سفالگری می پردازند. ویژگی این سفال‌ها سفید بودن خاک آنهاست، سفال سفید مشخصه‌ی هنر سفال گری و میراث ماندگار آذربایجان است. بیشتر معادن این خاک های سفید در زنوز است،خاستگاه این هنر نیز روستای زنوز از توابع مرند است. طبقه ی بالا با پنجره های ارسی و سالنی زیبا محل نگهداری آثار منحصر به فرد سفالگران تبریزی است. در طبقه بالا نیز می توانید برای یادگار سفال نیز تهیه کنید. برای آگاهی بیشتر از ساعات بازدید از این موزه وآشنایی با انجمن سفال تبریز نیز می توانید سری به این سایت بزنید.

16868_668

sofal5

sofal-mosum-tabriz (7)-1393841177

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.