برج تاریخی رادکان

میل رادکان یا گنبد رادکان یا برج تاریخی رادکان ، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان ، در غرب گلستان ، در یک منطقه کوهستانی – جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و دره ‌ها و تراس ‌های حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد ، از آثار تاریخی و دیدنی است که با بیش از یک هزار سال قدمت ، قرار دارد . برج یا میل رادکان در منطقه به نام قلعه ” گبری ” نیز نامیده شده ‌است ، این بنا به شماره‪ ۱۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .برج یا میل رادکان با حدود‪ ۳۲ متر ارتفاع و‪ ۱۵ متر قطر از دو قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت دو پوسته ‌ای است که بر بدنه استوانه‌ ای قرار دارد . این بنای تاریخی و بلند با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می ‌گرفت

 
برج تاریخی رادکان (خراسان) توانایی تعیین چهار فصل، سال کبسیه و آغاز نوروز را دارد. تاریخ نوشته شده بر کتیبه ها سال ۶۶۰ قمری را نشان می دهد که همزمان با اتمام ساخت بناهای واسطه به رصدخانه مراغه است.

این گنبد به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران ساخته شده ‌است . بعد ها از این بنا به ‌عنوان آرامگاه بانی آن استفاده کرده ‌اند . این گنبد مدفن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابو جعفر محمدبن وندربن باوندی است.

مسیر دسترسی:

این گنبد در امتداد گنبد های لاجیم ورسک در کنار شاهراه منتهی به شاهکوه ، گردنه شمشیر بر ، چشمه علی ، جهان نما ، بخش یانه سر ، بر فراز تپه ‌ای که از دور نمایان است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

3 Comments

  1. ای بابا این که هنوز سالمه چرا تا حالا خرابش نکردن؟!

  2. عکس های برج رادکان را اشتباه گذاشتید این عکس ها مربوط به میل رادکان در مشهد است نه در استان گلستان.

    1. سلام، ویرایش شد، ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.