بارش ماهی از آسمان، پدیده ای شگرف در هندوراس

پدیده‌ی بسیار عجیبی همه ساله در شهر یورو (Yoro) هندوراس اتفاق می افتد که بارش ماهی از آسمان یا “Lluvia de Peces” نامیده می شود. این پدیده به این گونه است که هر سال دو بار به طور معمول در ماه می یا ژوئن (اردیبهشت یا خرداد) پس از رعد و برق و توفان شدید به مدت ۲ ساعت یا بیشتر، هزاران ماهی از آسمان بر روی خیابان های شهر می بارد.

پس از توفان شدید که سرتاسر شهر از ماهی فرش می شود، ساکنان آن مقداری از ماهی ها را برای خوردن به خانه می برند.

پس از بررسی‌های صورت گرفته محققان دریافتند ماهی‌هایی که از آسمان هندوراس به زمین می بارد با نوع ماهی‌هایی که در آب های مجاور این منطقه است، فرق دارد.

مردم هندوراس که به نظر می آید چندان به دنبال آگاهی یافتن از دلیل بروز این پدیده نیستند، از سال ۱۹۹۸ سالانه جشنواره ای را برای بارش ماهی برگزار می کنند.

در برخی مواقع حیوانات به صورت زنده فرود می‌آیند، گاهی مرده و تکه تکه شده هستند و گاهی نیز یخ زده و حتی محصور شده در قالب‌های یخی از آسمان فرو می‌ریزند. بارش حیواناتی نظیر ماهی، قورباغه، مار و سایر حیوانات دریایی در طی قرون گذشته گزارش شده است.

بارش ماهی از آسمان یا بارش حیوانی به عنوان یک پدیده عجیب شناخته می شود. اما دلایل کافی علمی برای اینکه این پدیده چرا رخ می دهد و فاصله بین دو بارش چقدر است وجود ندارد.

11205074_939745782748726_8947946752526113062_n

سرچشمه بارش ماهی از آسمان:

طبق فرضیه ای، سرچشمه بارش ماهی از آسمان مانند  “Lluvia de Peces”، تنوره دریایی (گردبادهایی که آب را جا به جا می کنند) هستند. ممکن است تنوره دریایی موجودات کوچکی که زیر سطح آب زندگی می کنند مانند ماهی و قورباغه ها را ببلعد و آن ها را در مکان هایی دیگر بریزد.

با این حال تنوره دریایی به عنوان یک پدیده که بتواند با خود آبزیان را مسافت های طولانی حمل کند شناخته نشده است. این مورد نمی تواند هوای ماهی آلود شهر yoro را توجیه کند، زیرا ماهی هایی که در نهایت در آنجا می بارند بومی رودخانه ها یا جریان های محلی آنجا نیستند.

Water-spout

اگر تئوری تنوره دریایی درست بود پس ماهی هایی که در yoro می بارند می بایست از نزدیک‌ترین منبع آبی آنجا یعنی اقیانوس اطلس باشند یعنی حدود ۲۰۰ کیلومتر دورتر از  yoro.

به گفته افسانه های محلی این پدیده در واقع برکت و رحمتی است که توسط Father Jose Manuel Subirana  (یک مبلغ مذهبی که در سال ۱۸۶۰ به این منطقه آمد و دعایی برای منطقه فقیر و گرسنه کرد و از خدا خواست تا به آن ها غذا عطا کند.) بر سر مردم yoro نازل می شود.

شاید محتمل ترین تئوری ای که می تواند دلیل رخداد این پدیده را توضیح دهد “Lluvia de Peces” است که توسط تیمی از دانشمندان نشنال جئوگرافیک پیشنهاد شده است، کسانی که شاهد این پدیده عجیب و غریب در سال ۱۹۷۰ میلادی بوده اند.

پس از اینکه بالا رفتن ماهی ها به طور کامل غیر ممکن دانسته شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ماهی yoro در واقع از آسمان فرود نمی آید بلکه باران های سنگین قبل از پدیدار شدن ماهی ها، احتمالا ماهی های قنات ها را مجبور به آمدن روی سطح زمین می کنند.

در حالی که تئوری “Lluvia de Peces” بسیاری از افراد را احساساتی می کند، همین امر دلیلی می شود برای اینکه عده زیادی این تئوری را نادیده بگیرند.

به هر حال پدیده بارش ماهی از آسمان برای همه مردم تعجب آور است و همه را شگفت زده می کند.

فیلم مربوط به پدیده بارش ماهی از آسمان را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

لینک دانلود

woman-running-from-lluvia-de-peces

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

5 Comments

  1. این واقعا شگفت انگیز ترین چیزی است که اگر نشنال جئوگرافی وجود آنرا تائید نمیکرد امکان نداشت از کسی باور کنم. احتمال جابجائی این ماهیها بوسیله گردبادهای دریائی احتمال ممکن اما سهل القبولی نیست و بخصوص که ماهیها از نوعی متفاوت از نوع موجود در آبهای موجود در منطقه باشند حیرت کردم.

    1. خدا همیشه شگفت انگیزه…کافیه باورش داشته باشیم تا اینجوری غافلگیرمون کنه…

      خدا واقعا کسیه که ماها هنوز نمیشناسیمش…

  2. چه پدیده جالبی ! کاش به ورزقان هم ببارد که امکانش کمه

  3. تو این جهان هستی چی ک عجیب نیست.. مخصوصا تو روزگار امروزی همچیز امکانش هست?

  4. خیلی عجیب بود خیلی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.