صفر تا صد سفر به وان

اگر قصد سفر به وان را دارید بهتون پیشنهاد میکنم این نوشته رو تا آخر بخونید .

برای سفر زمینی به ترکیه مرز رازی یکی از امن ترین و پرتردد ترین مرزها می باشد و کسانی که قصد خرید دارند معمولا از این مرز وارد ترکیه می شوند و برخی هم برای استفاده از پروازهای  داخلی و ارزان قیمت ترکیه زمینی به شهر وان رفته و از آنجا سفر هوایی خود را آغاز می کنند.

اکثر آژانس های مسافربری تور های ارزان قیمت برای شهر وان ارائه می کنند. بسته های سفر این تور ها شامل سفر  با ون های استاندارد ترک و هتل می باشد. از دیگر روش های سفر به وان استفاده از قطار و خودرو شخصی میباشد. در این نوشته به چند موضوع اصلی و مهم در سفر شخصی به وان اشاره خواهیم کرد که عبارتند از چند و چون عبور از مرز و رسیدن به وان، رزرو هتل در شهر وان، خرید و گشت و چگونه برگردیم را بررسی خواهیم کرد.

قبل از سفر اعتبار پاسپورت خود را چک کنید برای ورود به دیگر کشورها بایستی بیش از ۶ ماه تا انقضا اعتبار زمان داشته باشید. عوارض خروجی ۲۵ هزار تومانی از بانک ملی را واریز کنید البته اگر فرصتی برای اینکار ندارید یا در ایام تعطیل تصمیم به سفر گرفته اید نگران نباشید در ادامه توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد. چمدان اضافی فراموش نشود ترجیحا از چمدان های تا شو استفاده کنید. اگر در فصل بارندگی هستید حتما و حتما چتر داشته باشید و کفش های مناسب گل نوردی داشته باشید.

چندو چون عبور از مرز

اگر قصد سفر با خودرو شخصی دارید برای رسیدن به مرز رازی بهترین ساعت حرکت از تبریز حدود ساعت ۷ تا ۸ است بعد از سفر ایمن ۳الی ۴ ساعته بسته به سرعت و مدت استراحت راننده و عبور از شهرهای صوفیان، مرند و خوی به شهر مرزی قطور خواهید رسید. قابل ذکر است که تا شهر خوی مسیر اتوبان می باشد و بعد از آن تا مرز رازی جاده دو طرفه خوش منظره ای را طی خواهید کرد.اگر قبل از ساعت ۷ حرکت کنید به صف طولانی افرادی مواجه خواهید شد که شب را در مرز و شهر مرزی به امید عبور سریعتر گذارنده اند.

مرز ساعت ۹٫۵ تا ۱۶٫۵ باز می باشد که در برخی روزها به دلیل تردد ساعت آن تمدید می شود. معمولا روزهای تعطیل این مرز بسیار شلوغ بوده و زمان زیادی از سفرتان را صرف عبور از آن خواهید کرد بنابراین پیشنهاد می شود اگر مشکل تعطیلی و مرخصی ندارید در ایام غیر پیک و وسط تعطیل به وان سفر کنید. البته اگر مرز خیلی هم خلوت باشد در نظر داشته باشید ون های ترک تا پر شدن کامل صندلی ها صبر می کنند. ولی اگر خودرو شما مجوز عبور داشته باشد خلوتترین ساعت برای شما بهترین زمان خواهد بود.

قبل از رسیدن به مرز رستورانی در نزدیکی ایستگاه قطار قرار دارد غذا و خدمات خوبی دارد به شما پیشنهاد می کنیم که تقریبا در آخرین مرکز خدماتی مجهز و قابل قبول تا وان استراحت کنید و غذایی میل کنید. خودرو خود را در پارکینک مرزی با قیمت بسیار مناسب شبی ۸ هزار تومان پارک کنید. اگر عوارض خروجی و شهرداری و … را پرداخت نکرده اید نگران نباشید .افرادی در مرز هستند که  فیش های عوارض خروجی و … را به فروش می رسانند ولی نیازی نیست که به ازای هر نفر ۲ هزار تومان بیشتر به آنها پرداخت کنید. خوشبختانه دستگاه خودپردازی تعبیه شده است که به راحتی و بدون هیچ مشکلی از آن پرداخت کنید. البته اگر با صف طولانی مواجه شدید این مبلغ چندان به چشم نخواهد آمد. می توانید در مرز لیر ترکیه هم خریداری کنید, بیشتر ارز فروش های محلی دستگاه پوز همراه دارند.

اگر برای خودروتان مجوز عبور تهیه کرده اید که مسیر پیاده روی شما بسیار ناچیز است و تنها برای کنترل پاسپورت به باجه مراجعه خواهید کرد و ماموران گشت خودروهای شما را به طور کامل بازرسی خواهند کرد. اما اگر خودرو خود را در پارکینگ گذاشته اید مسیر ۱۰ دقیقه ای خاکی را باید طی کنید اگر چمدان و وسایل همراه شما زیاد است بهتر است از افرادی که گاری حمل وسایل دارند کمک بگیرید چون مسیر هم طولانی و بسیار نا هموار است و مبلغ بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان به شما کمک زیادی خواهد کرد تا راحتتر این مسیر را طی کنید. مراقب وسایل خود باشید از کسی باری قبول نکنید و بار خود را نیز به کسی نسپارید. در این مسیر از ایران به ترکیه حمل سیگار و بنزین به وفور انجام می گیرد به شما پیشنهاد خواهد شد تا چند بسته سیگار یا دبه ای بنزین با خود ببرید اما توصیه ما و نیرو های مرزبانی عدم پذیرش این گونه بارها می باشد.

بعد از عبور از مرز اگر با خودرو خود هستید که باید مسیر کوتاه ناهموار را تا بزرگ راه  را سپری  کنید و در ادامه بزرگ راه را تا وان ادامه خواهید داد.

بعد از عبور از مرز ون های ترک به نوبت مسافران را سوار می کنند. قیمت هر صندلی  ۲۰ لیر ترک می باشد و تا پر شدن تمام صندلی ها بایستی منتظر باشید مگر اینکه بخواهید هزینه  باقی صندلی ها را هم حساب کنید . معمولا چون این خودرو های جایی برای چمدان مسافرین ندارند چمدان ها را در راهرو وسط قرار می دهند و مسیر ۱ ساعت تا شهر را باید تحمل کنید.

بعد از ورود به شهر همه ون ها به مرکز شهر می روند اگر هتلی که رزرو کرده اید به راننده پورسانت دهد شما را تا هتل همراهی خواهد کرد ولی اگر نه شما را در مرکز شهر پیاده می کند ولی نگران نباشید این محل به بیشتر هتل ها دسترسی پیاده دارد و اگر هتل شما کمی دورتر هم باشد هزینه هر تاکسی در وان ۱۰ لیر می باشد.

رزرو هتل در شهر وان

رزرو هتل در همه جای دنیا بسیار راحتتر از آنی است که ما تصور می کنیم و این کار را به راحتی می توانیم خودمان انجام دهیم به خصوص اگر مقصد ما کشور ترکیه باشد که مسافران ایرانی بخش مهمی از گردشگران آن را تشکیل می دهند. آژانس های مسافربری هم این کار را برای شما می کنند ولی در این صورت نمی توانید از منافع چانه زنی که در ترکیه بسیار کاربردی است بهره مند شوید.

سایت های داخلی هستند که می توانند با قیمت های مناسب برای شما در این شهر هتل رزرو کنند. اما پیشنهاد ما برای شما تماس مستقیم با خود هتل است بیشتر هتل های وان مشاور فارسی زبان دارند که شما را راهنمایی خواهند کرد. شماره تماس هتل ها را از سایت های آن ها می توانید به راحتی پیدا کنید و تلفنی مراحل رزرو را انجام دهید و پرداخت را در محل انجام دهید. انواع مختلفی از هتل ها در شهر وان برای همه اقشار با همه سلیقه ها وجود دارد هر چند که عموما استاندارد هتل ها از تعداد ستاره هایی که مدعی داشتنش هستند پایین تر است.

اگر تمایل دارید هتل های ۵ ستاره را انتخاب کنید که نسبت به هتل های ۵ ستاره داخل ایران از قیمت های بسیار مناسب تری برخوردار هستند ، هتل الیت ورد (Elite World) را به شما پیشنهاد می کنیم چون دیگر هتل ۵ ستاره این شهر به نام هیلتون برای افرادی که قصد گذران وقت در شهر را دارند مناسب نیست این هتل در طبقات فوقانی خود نمای دریاچه دارد در حالی دریاچه در یک سوی بزرگراه قرار دارد و هتل در سوی دیگر و شما نخواهید توانست از امکانات دریاچه و شهر استفاده کنید.

بقیه هتل های شهر در نزدیکی مرکز شهر هستند و کیفیت خوبی دارند. اگر تعداد شما بیش از ۴ نفر باشد یا چند خانواده باشید می توانید با اجاره آپارتمان هزینه های سفر را کاهش دهید. اگر در زمان پیک سفر کردید پیشنهاد ما این است که قبل از سفر محل اقامت خود را رزرو کنید ولی اگر سفر شما در اواسط هفته و زمان غیر پیک باشد می توانید بعد از رسیدن به مقصد محل را از نزدیک ببینید و رزرو کنید. معمولا می توانید با کمی چونه زدن قیمت ها را کم کنید و به توافق برسید.

خرید و گشت در شهر وان

شهر توریستی وان، شهر کوچکی است که منطقه گردشگری و خرید آن متمرکز است. شهر وان محل مناسبی برای خرید می باشد می توانید برند های ترک و هر ازگاهی برند ها اروپایی رو به قیمت های بسیار مناسب خریداری کنید به خصوص اگر در زمان ها تخفیف آخر فصل به این شهر سفر کنید می توانید با قیمت های بسیار پایین خرید کنید. برای خرید جاده جمهوریت این شهر بهترین مکان است و چند مرکز تجاری از جمله آتایوس سیلور، آیدین پریهام آوم، مرکز تورکاز آوم و مرکز خرید وان آوم را پیشنهاد کرد.

آتایوس سیلور هر چیزی را که  بخواهید دارد از خرید برای خودتان و فرزندانتان تا سوغاتی و شیرینی ترک، در حالی که مرکز خرید آیدین پریهام برای خرید اجناس چرمی بسیار مناسب است و با خیال راحت می توانید اجناس اصل را از این محل خریداری کنید.

مرکز خرید تورکاز با سبک سنتی خود بیشتر البسه سبک اروپایی را در خود جای داده و  دیگر اینکه مرکز خرید وان آوم بهترین گزینه هست برای آنهایی که به دنبال برند های مشخصی به وان سفر کرده اند. در مرکز وان آوم می توانید به راحتی تمام برند ها را مقایسه کنید استراحت کنید و غذایی میل کنید و کودکانتان را برای همراهی بیشتر در خرید به شهر بازی این مجموعه ببرید.

چانه زدن در فروشگاهایی که زنجیره ای نیستند لطفا فراموش نشود. جنس شرکتی و… تنها بهانه است برای ما ایرانی ها. می توانید با چانه زدن از فروشنده ها تخفیف بگیرید تلاش خود را بکنید.

به جز پوشاک و لوازم چرمی، خرید شکلات مواد خوراکی ترک و مواد شوینده در این شهر نیز بسیار به صرفه می باشد. می توانید از فروشگاه های Migros ،  Adress AVM ، Roka ،  Bizim Market،Bim  ، Carrefoursa و … خرید بفرمایید. اگر از پنیر های ترک و خاص این شهر خوشتان می آید سری به بازار پنیرفروشان این شهر نیز بزنید.

getlstd-property-photo

و اما اینکه مرز های خرید را در نظر بگیرید یادتان نرود شما زمان ورود به ایران مقدار مجازی از بار را می توانید همراه داشته باشید و اگر بار زیادی داشته باشید تا یکسال نمی توانید از معافیت استفاده کنید. به شما پیشنهاد خواهد شد مالیات ۸ درصدی که دولت ترکیه زمان خرید از شما میگیرد را با در دست داشتن پاسپورت پس بگیرید ولی این کار برای سفر های زمینی گزینه مناسبی نیست چون در مرز ترکیه و ایران می تواند برای شما دردسر ساز شود.

اگر می خواهید اماکن گردشگری شهر وان را نیز ببینید می توانید با چیزی حدود ۵۰ لیر به اردم مرکز که منطقه ساحلی وان است سفر کنید. و یا اینکه با اتوبوس  به اسکله بروید که اگر می خواهید زمان کمتری را صرف کنید گزینه بهتری است. می توانید برای تفریح در این مناطق از کشتی هایی که به جزیره کوچک می روند استفاده کنید. کلیسایی در این جزیره وجود دارد که افسانه هایی برای آن گفته می شود.  البته اگر در فصل بهار و تابستان سفر کرده اید جزیره را به شما پیشنهاد می دهیم تا از فضای آن استفاده کنید. در اطراف مناطق ساحلی پارک کودک و رستوران هایی که ماهی منطقه را سرو می کنند وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

قلعه وان و کتبه معروفش و همچنین خانه گربه های وان جاذبه دیگر این شهر می باشد که می توانید از آنها بازدید کنید. موزه شهر وان برای آن دسته که علاقه به دیدن موزه های شهرها دارند با اشیا ماقبل تاریخ گزینه خوبی خواهد بود.

رستوران های شهر وان

رستوران های این شهر بیشتر غذاهای گوشتی و با کیفیت سرو می کنند. بیشتر رستوران های این شهر به دلیل ازدحام گردشگران قابل اعتماد هستند و شما را با قیمت های پایین خود شگفت زده خواهند کرد.  چی کوفته و نخودپلو از جمله غذا های سنتی ترکیه است که در کنار انواع کباب و دونر به شما پیشنهاد میکنیم. اگر هتل شما صبحانه سرو نمی کند می توانید از صبحانه مخصوص شهر وان استفاده کنید که می تواند شما را تا ناهار به خوبی همراهی کند.

ckofte

برای فست فود و … هم به جز رستوران های شهری می توانید از فودکرت ها و برند های معروف غذایی و کافه های مراکز خرید استفاده کنید که یکی از بهترین گزینه های آن مرکز خرید وان آوم است.

لطفا لوکوم و باقلوا ترکی فراموش نشود، می توانید در کافه های از این خوشمزه های ترک بخورید و برای دوستان و اقوام خود سوغاتی ببرید.

در نظر داشته باشید این شهر ساعت ۱۰ تا ۱۰٫۵ شب به طور کامل از فعالیت می ایستد و برای اینکه بتوانید غذای مناسبی پیدا کنید بهتر است قبل از این ساعات دست از خریدو گردش بکشید تا گرسنه نمانید.

برگشت از وان

اگر با خودرو شخصی سفر کرده این در نظر داشته باشید که در حالت عادی و معمول مرز ساعت ۱۶٫۵ بسته خواهد شد و شما از شهر تا مرز ۱ ساعت راه دارید. ولی اگر قرار است با ون ها به مرز بروید، از حدود ساعت ۱۲ که زمان تخلیه هتل ها می باشد ون هایی که مقصد آنها مرز می باشد به هتل ها می آیند و مسافران خود را از هتل های مختلف جمع می کنند. اگر شانس بیاورید و از اولین مسافر های ون باشید می توانید جای مناسب خودتان و بارتان را پیدا کنید. معمولا زمان زیادی برای جمع شدن مسافر ها صرف نمی شود و اگر ایام غیر تعطیل باشد مرز هم خلوت تر خواهد بود و خیلی سریع می توانید به ایران برسید ولی در ایام پیک سفر معمولا مرز بسیار پر تردد است و برای اینکه مسافران در دو سوی مرز ها نمانند مرز را دیرتر از زمان مقرر  می بندند. بازهم افرادی که قصد خارج کردن اجناس مختلف در مرز را دارند به شما پیشنهاد می دهند که با شما از مرز رد شوند یا بارشان را به شما می سپارند بهتر است از پذیرش این گونه پیشنهادات سر باز بزنید تا بعدها پشیمان انتخاب اشتباه خود نباشید.

افرادی این سو و آن سوی مرز هستند که با گاری آماده کمک به شما هستند هزینه حمل آنها همچنان که توضیح داده شد زیاد نیست. مسیر ایران طولانی تر است و اگر نمی خواهید هزینه اضافی داشته باشید بهتر است ترکیه را خود رد کنید و اگر نیاز به کمک دارید در ایران از گاری استفاده کنید.

در عبور از مرز اگر خانواده باشید معمولا بار شما را بازرسی نخواهند کرد ولی اگر نگران بازرسی ها هستید می توانید مارک های لباس ها را جدا کنید تا کمتر جلب توجه کنند . سعی کنید بسته ایی که در دست حمل می کنید زیاد نباشد. در اکثر موارد مهر استفاده معافیت حمل در پاسپورت درج خواهد شد ولی سعی کنید افرادی که تا یکسال قصد سفر به ترکیه را ندارند در اولویت قرار دهید.

بعد از عبور از مرز تا شهر خوی آبادی که بتوان در آن غذا خورد یا از امکانات رفاهی استفاده کرد وجود ندارد. بهترین گزینه اولین رستوران بین راهی بعد از مرز می باشد که غذا های خوبی دارد.

سفر به وان و خرید از این شهر می تواند بسیار لذت بخش باشد. اگر تعریفی از قاچاق ندارید بهتر است در این مورد بیشتر فکر کنید و تلاش کنید از خروج بیش از اندازه ارز از کشور جلوگیریشود تا آینده برای خودمان و فرزندانمان روشن تر باشد. در نظر داشته باشید خرید کالای با کیفیت ایرانی می تواند چرخه اقتصادی کشور را برای بهبود زندگی جامعه و از جمله خودمان پررونق تر بکند.

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

1 دیدگاه

  1. ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.