سیری در برج طغرل؛ بی‌نظیرترین ساعت آفتابی جهان

یکی از نمایه‌های فرهنگی و تاریخی شهر ری برج طغرل می‌باشد. این برج داستان‌های زیادی در دل خود دارد. سوالات بی‌پاسخ بسیاری از شخصیت‌های مدفون در این برج گرفته تا اینکه آیا واقعا طغرل و دخترش در دیوارهای این برج آرامیده اند یا نه در مورد این برج وجود دارد. زیبایی و ابهام این برج تنها جذبه آن نیست. این سازه ۲۰ متری که گنبد مخروطی آن در ورق های تاریخ گم شده، نمودی از تلفیق هنر معماری و نجوم سبک رازی است.

از نمونه های آن می توان به ۲۴ ستون و پره ومجود بر بدنه بیرونی برج اشاره کرد که هر کدام نمایانگر یک ساعت است و با گذر هر ساعت از شبانه روز  یکی از ستون ها روشن می گردد. پره ها عقره کوچک ساعت و سوراخ های داخل که لانه نام دارند عقربه بزرگ یا همان ساعت شمار می باشند. جانب شرقی برج طغرل نشان از ساعات صبح را دارد تا زمان ظهر که آفتاب دقیقا از بالای برج عبور کرده جانب غربی را روشن می کند. و دیگر اینکه این برج مانند دیگر برج های سبک حود نشان دهنده برجی است که خورشید در آن قرار دارد. به طور خلاصه می توان گفت این سازه تقویم و گاهشمار مردم شهر نیز بوده است.که با استفاده از فرمول جبر و مثلثات و تابش نورآفتاب روی ستون ها ساعت بدست می آید.

جالب اینکه معمار و استاد سازنده برج طغرل آن را به گونه ای مهندسی کرد تا راهنمای شبانه مسافران جاده ابریشم از سمت خراسان باشد، هنوز هم گرمای آتش راهنمای برج را می توان در بند بند آن می توان حس کرد و صدای شادی کاروانیان از رسیدن به شهری همچون ری را شنید. از سویی دیگر پخش صدا و انعکاس مهندسی شده­ ی آن روایت از سخنرانی ها و آوازه سرایی ها را در آن دارد که البته با فروریختن طاق مخروطی شاید آن طنین گذشته را ندارد ولی می توان در میانه سازه ایستاد و با بیت شعری در وهم بنا گم شد.

برج طغرل که قدمت آن بیش از ۷۰۰ سال می باشد با وجود زلزله های بزرگ در منطقه با تکیه بر پی مستحکم  و عمیق خود ایستادگی کرده است. در سال ۱۳۰۱ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه مرمت شد و در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی گردید ولی بعد از انقلاب اسلامی تا دهه هفتاد متروک بود تا اینکه اقدامات مرمتی آن آغاز گردید.

می گویند نمی توان ری را شناخت بدون آنکه طغرل را دید و به نظر سخن به جاییست.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.