ثبت هفت اثر تاریخی، فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی

محسن جاوری، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت پنج اثر تاریخی و دو اثر میراث معنوی کاشان در فهرست آثار ملی خبر داد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: خانه های تاریخی بهی، سهرابی، عادل، قلعه پایین اردهال و کوشک مزرعه مبارک آباد به عنوان پنج اثر تاریخی، ثبت ملی شده است.

وی همچنین ثبت «مهارت بافت فرش جوشقان قالی» و «آیین تشرف به مسلک سقایی» را از آثار معنوی ثبت شده عنوان کرد.

جاوری ادامه داد: این آثار در جلسه ثبت ابنیه تاریخی که در تیرماه ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: بیش از یکهزار و ۵۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون ۳۱۸ بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده که از این تعداد ۸۳ خانه، ۳۷ بقعه متبرکه،۲۰ تپه و محوطه باستانی، ۲۸ آب انبار، ۱۸ کاروانسرا، قلعه و تیمچه هفت حمام، ۳۱ مسجد و ۸۰ اثر از سایر بناهای شهرستان کاشان و ۱۵ اثر فرهنگی به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گفته جاوری، باغ تاریخی فین کاشان، مهارت بافت فرش کاشان و آیین قالیشویان مشهد اردهال در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.