موزه دکتر احمد نادعلیان، گنجینه ای از نقاشی های زیبا در جزیره هرمز

موزه دکتر احمد نادعلیان گنجینه ای است از آثار این هنرمند که در محله قدیمی شهر هرمز قرار دارد. آثار هنری دکتر نادعلیان در عرصه های بین المللی شناخته شده و در بیش از چهل کشور دنیا پراکنده شده است.

این محل ابتدا در سال ۱۳۸۸ با نام هنرمندسرا راه اندازی شد. در سال ۱۳۹۱ نیز ورودی این خانه متروکه با همکاری هنرمندان بسیاری و با ساختاری جدید طراحی شد. این فرآیند ساخت، تزئین و توسعه ورودی موزه تا نوروز ۱۳۹۳ ادامه یافت.

nadalian muzeh (9)

خانه های اطراف این موزه نیز از جذابیت ویژه ای برخوردارند زیرا هنرمندان ایرانی و بین المللی دیوارهای این خانه ها را با خاک های رنگی هرمز نقاشی کرده اند. علاوه بر این خانه های اطراف موزه علاقمند هستند که به گردشگران اسکان بدهند و برایشان غذای محلی تهیه نمایند.

در موزه آثار متنوعی وجود دارند. شما در موزه دکتر نادعلیان می توانید از مکان زندگی این هنرمند بازدید کنید. بسیاری از مستندات و آثار او نیز در گوشه و کنار جهان در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. از دیگر آثار موزه می توان به کارهای مشترک دکتر نادعلیان و زنان بومی جزیره اشاره کرد. این هنرمند در بین ماه های پاییز و زمستان در جزیره هرمز زندگی می کند و به نقاشی می پردازد. استخوان ها و بقایای موجودات دریائی از جمله نهنگ نیز در موزه به نمایش درآمده اند. این بقایا از منظر شکل برای هنرمندان الهام بخش هستند.

از دیگر نکات جالب در این موزه تمامی خاک های رنگی جزیره و کانی های جمع آوری شده برای مصارف هنری است. در این موزه همچنین به زنان جزیره هرمز آموزش داده می شود که چگونه با خاک های رنگی نقاشی کنند.

nadalian muzeh (20)

هرگز در این موزه بازدید از آثار سوزن دوزی را فراموش نکنید، این موزه غنی ترین مجموعه سوزن دوزی هرمزگان را در خود جای داده است.

nadalian muzeh (16)

nadalian muzeh (15)

در بخش نگارخانه این موزه آثاری برای فروش ارائه شده اند. با درآمد حاصل از فروش این آثار هزینه های جاری مرکز تامین می شود و مازاد آن برای آموزش زنان و کودکان هزینه خواهد شد. برای کودکان مستعد هدایایی تهیه شده و به آن ها داده می شود.

برای دسترسی به موزه دکتر احمد نادعلیان، پس از خروج از اسکله از مسیر ساحلی از مردم بومی موقعیت تکیه مولا را بپرسید. در مقابل تکیه مولا کوچه باریکی وجود دارد که اگر به سمت شرق شهر حرکت کنید پس از چند دقیقه پیاده روی به محله ای که موزه در آن وجود دارد می رسید. پیشنهاد می کنیم که این مسیر را پیاده طی کنید تا فرهنگ بومی و شهرسازی بدوی هرمز را از نزدیک ببینید و لمس کنید. لازم به ذکر است که بازدید از این موزه با هماهنگی قبلی امکان پذیر است.

nadalian muzeh (4)

nadalian muzeh (11)

nadalian muzeh (5)

nadalian muzeh (6)

nadalian muzeh (7)

nadalian muzeh (8)

nadalian muzeh (3)

nadalian muzeh (2)

nadalian muzeh (1)

nadalian muzeh (12)

nadalian muzeh (13)

nadalian muzeh (14)

nadalian muzeh (17)

nadalian muzeh (18)

nadalian muzeh (19)

nadalian muzeh (21)

nadalian muzeh (22)

nadalian muzeh (23)

nadalian muzeh (24)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.