۲۴ هزار میلیارد، هزینه سفر تفریحی ایرانی‌ها

خبرگزاری ارک: بخش گردشگری در سال ۲۰۱۳ بالغ بر یک میلیون و ۱۸۴ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد که این مقدار در سال ۲۰۱۴ رشد ۲٫۷ درصدی داشته است.

 طبق گزارش منتشر شده ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس‌، کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۳ رقمی در حدود ۱۵۱ هزار میلیارد ریال بوده که ۲٫۲ درصد از کل کمک‌های مستقیم به تولیدات ناخالص را شامل می‌شد.

این در حالیست که کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۴ با ۱۰ درصد رشد همراه بوده است.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۳ حدود ۵٫۳ درصد از مجموع اشتغال کشور مربوط به بخش گردشگری بود که در سال ۲۰۱۴ این رقم به یک میلیون و ۲۱۶ هزار فرصت شغلی رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد، میزان هزینه سفرهای تفریحی (درون مرزی و داخلی) در سال ۲۰۱۳، حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال بوده است که بیشترین سهم را در مخارج گردشگری ایران داشته است. البته پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰٫۶ درصد رشد داشته باشد.

اما هزینه داخلی حاصل از گردشگری در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۱ هزار میلیارد ریال بوده است که در سال ۲۰۱۴، پیش‌بینی می‌شود ۱۲٫۶ درصد رشد داشته باشد.

هزینه سفرهای تجاری نیز با کمترین سطح تاثیر در اقتصاد گردشگری، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۲۰۱۳ بوده که برای سال گذشته میلادی، نرخ رشد ۱۳٫۱ درصدی برای آن محاسبه شده است.

در سال ۲۰۱۳، مخارج سفرهای تفریحی (درون مرزی و داخلی) ۹۰٫۷ درصد از کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص کشور را تشکیل داده و مابقی آن رقمی در حدود ۹٫۳ درصد، مربوط به سفرهای کسب و کار است.

در این گزارش همچنین آمده است: ۱۸٫۵ درصد از کمک گردشگری به تولید ناخالص داخلی از هزینه بازدیدکنندگان خارجی و ۸۱٫۵ درصد از آن از طریق سفرهای داخلی تامین می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس با آنکه برای تهیه این نمایه آماری گردشگری از گزارش شورای جهانی سفر در سال ۲۰۱۴ بهره گرفته، اما این نکته را نیز متذکر شده است که در آمار گردشگری کشور نواقصی چون در دسترس نبودن اطلاعات مرتبط با شاخص‌ها و یا به‌روز نبودن برخی داده‌ها به چشم می‌خورد.

علاوه‌بر این، در گزارش‌های موجود در شورای جهانی سفر نیز جای برخی داده‌ها خالی است که نشان دهنده‌ ضعف آماری گردشگری ایران است و این باعث شده شورای جهانی بر اساس اطلاعات موجود، برخی آمارها را تخمینی مشخص کند.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.