کشف آثار صفویه، قاجاریه و پهلوی در گاراژ زغالی‌ها

خبرگزاری ارک: کاوش‌های باستان‌شناسی در گاراژ موسوم به زغالی‌های قزوین به کشف آثار دوران صفویه، قاجار و همچنین پهلوی منجر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری فریبا محمدی سرپرست گروه باستان شناسی امروز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه،  با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش ورودی زیرزمین خانه ای مسکونی، بخش‌هایی از فضای یک شبستان ستون‌دار و قسمتی از دیوار یک کاروانسرا شناسایی شد.

به گفته این باستان شناس بازه زمانی آثار کشف شده شامل چهار دوره پهلوی اول و دوم، قاجار و اواخر صفویه است.

محمدی خاطر نشان ساخت که باوجود شدت تخریب لای‌ها و آثار به دست آمده در دوره‌های مختلف، بازسازی و شناسایی آثار با توجه به اسناد مکتوب و کاوش‌های باستان شناختی امکان پذیر شد.

او تیغه‌بندی‌های آجری با ملاط سیمانی برای تقسیم بندی فضایی و بخشی از فضای ورودی زیرزمینی یک خانه مسکونی را مربوط به دوران پهلوی دانست.

وی افزود: آثار متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی شامل بخشهایی از یک شبستان ستوندار است که ورودی ضلع جنوبی آن با سنگ و آجر پی‌ریزی شده و در هرطرف ضلع غربی و شرقی آن دو حجره دارد.

این ورودی به فضای مسقفی منتهی می شود که دارای ۹ ستون مدور با مصالح آجر بوده و قطر ستون‌ها ۹۰ سانتی‌متر و پی آنها نیز مربع – مستطیل است.

این باستان‌شناس گفت: آخرین و قدیمی‌ترین دوره شناسایی شده در این محوطه که با تصاویر نقشه هوایی ۱۹۱۹ نیز مطابقت دارد احتمالا مربوط به دوران قبل از قاجار و اواخر صفویه است.

وی خاطر نشان ساخت که شواهد به دست آمده از این دوره شامل بخش‌هایی از دیوارسنگی ضلع شرقی کاروانسرایی با قاب‌بندی‌های آجری است که در فواصل آن ستون‌نماهای آجری مستطیل شکل قراردارد. در تصاویر هوایی ۱۹۱۹ از این بنا با نام کاروانسرای حاج حسن یاد شده است.

مجوز عملیات کاوش باستان‌شناسی گاراژ زغالی‌ها که چند روز پیش پایان یافت توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

این کاوش توسط اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین و با هدف شناخت هرچه بیشتر اجزا و ارکان بافت تاریخی و الگوی ساخت و توسعه شهری و در راستای طرحهای جدید توسعه‌ای در تعامل با شهرداری صورت گرفته است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.