سفر به میانه، دروازه‌ی آذربایجان

آذربایجان شرقی دارای شهرهای متعددی است که هر کدام از آن ها با جاذبه های تاریخی و طبیعی خود میزبان گردشگران از نقاط مختلف ایران و جهان هستند. یکی از این شهرهای دیدنی میانه است که در جنوب شرق استان قرار دارد.

وسعت شهر میانه ۲۰ کیلومتر مربع بوده و به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز، مراغه و مرند محسوب می‌شود.نام قدیم این شهر “میانج” بوده است.

شهرمیانه (4)

تاریخ:

پیشینه و سابقه تاریخی شهر میانه که به ده‌ها سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد، بسیار درخشان است. بعضی نوشته‌ها سابقه تاریخی میانه را تا ۷۲۰ سال پیش از میلاد نیز نقل می‌کنند. وجود کتیبه‌های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه‌های سفالین در شهر میانه، قدمت تاریخی آن را به دوره‌های پیش از تشکیل دولت ماد می‌رساند. در پی حفاری‌هایی که در سال ۱۳۵۲ شمسی در یکی از قریه‌های اطراف میانه به‌نام آرموداق انجام گرفت، یک مجسمه سفالین مربوط به دوره ساسانیان کشف شد. این تندیس توسط رئیس اداره باستان‌شناسی وقت به موزه باستان‌شناسی تبریز منتقل گردید.

شهرمیانه (5)میانه در دوره خلفای عباسی

وجه تسمیه:

دلیل نامگذاری این شهر قرار گرفتن آن پیش از میلاد مسیح در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت بوده است و هم اکنون نیز در وسط مراغه و تبریز قرار دارد و مانند زیاویه یک مثلث در میان آن ها جای گرفته است و یا اینکه چون بین دو شهر زنجان و تبریز واقع گردیده این نام را انتخاب کرده‌اند. با این حال شهرستان میانه در قرن های هفتم و هشتم هجری علاوه بر میانج نام دیگری چون “گرمرود ” داشته و در برخی از کتاب های آن زمان برای شناسایی آن از هر دو نام (گرمرود و میانه) استفاده شده است.

شهرمیانه (2)

جغرافیا:

شهرستان‌های سراب و چاراویماق در قسمت شمالی و غربی میانه قرار دارند. قسمت جنوبی این شهرستان با قسمتی از جنوب اردبیل هم جوار است. شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل نیز همسایه شرقی این شهرستان به شمار می‌رود. گوشه شمال غربی حدود شهرستان میانه از ۸۲ کیلومتری جنوب شرقی تبریز شروع و به طول ۸۰ کیلومتر به سمت جنوب و شرق کشیده می‌شود. مرکز شهر میانه، به خط مستقیم در ۱۳۸ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد.

شهرستان میانه و مناطق روستایی آن دورافتاده‌ترین نقاط نسبت به مرکز استان به شمار می‌رود. این شهرستان در ۴۷ درجه و ۴۲ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی، بین دو رشته کوه بزقوش و قافلانتی واقع شده و ۱۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

شهرمیانه (12)

آب و هوا و پوشش گیاهی:

شهرستان میانه دارای دو نوع آب و هوا در سال بوده، به طوری که در نیمی از سال، بهار و تابستان آب و هوای آن گرم و خشک و در فصل پاییز سرد و کوهستانی است. متوسط بارش سالانه ۳۲۰ میلی‌متر در نقاط کم ارتفاع جنوب شرقی و در بالای ارتفاعات بزگوش از ۳۹۳ تا ۶۰۰ میلی‌متر متغیر است. متوسط دمای سالانه نیز در این شهرستان، ۳ الی ۵/۱۴ درجه سانتی‌گراد، در مناطق مختلف آن می‌باشد.

از لحاظ پوشش گیاهی نیز میانه دارای انواع و اقسام گیاهان خودرو است که حدود ۴۰ رقم انواع گیاه را دربر می‌گیرد. این گیاهان عبارتند از کنگر وحشی، علف آبه، چچم یا چچن، بولاغ اوتی، کاکوتی، بومادران، مرضه کوهی، قازآیاغی، ترشک، اسپند، خاکشیر، ریواس، پونه، نعناع کوهی، درمنه و کهلیک اوتی و… .

شهرمیانه (10)

راه‌های ارتباطی:

  • جاده قدیم میانه-زنجان-تهران
  • جاده قدیم میانه-بستان آباد-تبریز
  • جاده میانه-هشترود
  • جاده میانه-قره آغاج-میاندواب
  • جاده میانه-فیروزآباد-خلخال
  • راه آهن سراسری تهران -میانه-تبریز

شهرمیانه (9)

چهره‌های برجسته:

قادر طهماسبی شاعر و نویسنده
جعفر پناهی کارگردان سینما
پیمان معادی بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان
سیدحسین هاشمی استاندار تهران
داوود بهبودی خواننده
افسر اسدی بازیگر سینما و تلویزیون
بهنام محمودی والیبالیست
یوسف کرمی تکواندوکار
هوشنگ شهبازی خلبان
ریزعلی خواجوی معروف به دهقان فداکار
محمود طلوعی نویسنده و تاریخ نگار
کاظم معصومی کارگران سینما
حبیب ساهر شاعر، نویسنده و پژوهشگر
ناصر منظوری زبان شناس و نویسنده
عباسعلی پنبه ای فعال دوره مشروطه
داریوش اقبالی خواننده
روح الله داداشی قهرمان پرورش اندام
شهرام محمودی والیبالیست

فولاد آذربایجان:

کارخانه فولاد آذربایجان، بزرگترین کارخانه فولاد شمالغرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان میانه واقع شده‌است. این کارخانه در زمینی به‌مساحت ۴۶ هکتار در ۳ کیلومتری جنوب شرق شهر میانه قرار گرفته‌است. فولاد آذربایجان قادر است سالانه ۵۵۰٬۰۰۰ تن انواع میلگرد، تسمه، ناودانی و مفتول تولید کرده و به بازار عرضه کند. این کارخانه از اوایل سال ۱۳۸۰ خورشیدی، شروع به‌کار نموده‌است.

جاذبه های گردشگری میانه:

شهرستان میانه از لجاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار غنی بوده و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. این مکان های دیدنی عبارتند از:

شهرمیانه (6)

شهرمیانه (7)

شهرمیانه (8)

شهرمیانه (1)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.