پنجاه بدر، آیین سنتی مردم قزوین

پنجاه بدر یکی از آیین های اصیل و مذهبی مردم قزوین است که به پاس بارش های بهاری، پنجاهمین روز سال یا فصل بهار را در طبیعت سپری می کنند.

مردم قزوین هر ساله با فرارسیدن نوزدهم اردیبهشت به محل مصلی شهر قزوین رفته و دور هم جمع می شوند و معمولا اعتقادات راسخی برای شرکت در آن دارند.

هرساله حدود هشت هزار نفر از مردم استان در این مراسم شرکت می کنند، گردشگران سراسر کشور نیز می توانند در مراسم سنتی ”پنجاه به در” قزوینی ها شرکت کنند.

پنجاه به در  (6)

پنجاه بدر قزوین به این صورت برگزار می شود که چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آیین ”پنجاه به در” نماز شکر به جا می آورند و چنانچه با فقدان این نعمت الهی روبه رو باشند، در این مراسم به خواندن دعاهای مربوطه مشغول می شوند.

مراسم پنجاه بدر که تنها به قزوینی ها تعلق دارد، یکی از این آیین‌ها و شاید مهمترین آن ها برای حاجت‌خواهی ازخداوند برای بارش باران است که در آن نماز شکر هم خوانده می شود.

پخت و توزیع غذاهای نذری از جمله آش رشته و دُیماج و انواع تنقلات چون شیرینی باقی مانده از عید، خوردن هندوانه، آجیل مشگل گشا و میوه نیز بخش دیگری از مراسم ”پنجاه به در” قزوینی ها را شامل می شود که حین اجرای آیین های مذهبی گفته شده میان شرکت کنندگان توزیع می گردد.

پنجاه به در  (1)

پنجاه به در  (2)

پنجاه به در  (3)

پنجاه به در  (4)

پنجاه به در  (7)

پنجاه به در  (8)

پنجاه به در  (9)

پنجاه به در  (10)

پنجاه به در  (11)

پنجاه به در  (14)

پنجاه به در  (15)

پنجاه به در  (16)

پنجاه به در  (12)

پنجاه به در  (13)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.