سفری به درون بزرگترین غار دنیا

سون دونگ غاری است در پارک ملی فونگ نهاکه بانگ در استان کوانگ‌بن در کشور ویتنام که در نزدیکی مرز این کشور با لائوس قرار دارد و رود زیرزمینی پرشتاب و بزرگی از درون آن می‌گذرد.

IMG_6280 IMG_6440 IMG_6469

این غار توسط فردی محلی به‌نام هو-کان در سال ۱۹۹۱ کشف گردید. در عین حال مردمان جنگل‌نشین منطقه به‌دلیل صدای سوت‌مانندی که در نتیجه جریان رود زیرزمینی از غار شنیده می‌شد از آن هراس داشتند. کشف این غار تا سال ۲۰۰۹ مسکوت گذاشته شد تا آنکه گروهی از دانشمندان بریتانیایی از انجمن غارپژوهی بریتانیا به رهبری هاوارد و دب لیمبرت از ۱۰ تا ۱۴ آوریل آن سال اقدام به انجام بررسی‌هایی در فونگ نهاکه بانگ نمودند اما پیشرفتشان پس از رسیدن به دیواره‌ٔ کلسیتی بزرگی متوقف شد. بنا به گفتهٔ لیمبرت این غار ۵ برابر بزرگتر از غار فونگ نهاست که آن‌را پیشتر بزرگترین غار ویتنام می‌دانستند. بزرگترین دهلیز غار سون دونگ بیش از ۵ کیلومتر طول، ۲۰۰ متر ارتفاع و ۱۵۰ متر عرض دارد. با نگاه به چنین ابعادی می‌توان اینگونه گفت که غار سون دونگ از نظر بزرگی حتی از غار گوزن در مالزی که به‌عنوان بزرگترین غار دنیا شناخته می‌شد پیشی گرفته است.

 IMG_6759 IMG_6386

عکاسی به اسم رایان دبوت به سفارش شرکتی که مسئولیت گردشگری در این غار را برعهده دارد و با استفاده از یک دِرون فانتوم ۲ و دوربین ۶D کانن و لنز ۱۶-۳۵ میلیمتری واید و همچنین یک GOPRO HERO4 به عکسبرداری از این غار زیبا پرداخته است. او کار خودش را با کمک ۵ همکار و یک راهنمای محلی به اسم بامبو آغاز کرد.

IMG_5970 IMG_6081

در عکس زیر بامبو بخش های جلوتر غار را بررسی می کند. رایان و گروهش فقط ۱۰ ساعت برای عکسبرداری وقت داشتند و این کمبود وقت, کارشان را سخت کرده بود. آنها باید زیبایی های غار را با کمک نور روز به ثبت می رساندند.

IMG_6274

بامبو بر روی یک برآمدگی به شکل صخره رفت تا اوضاع اطراف را چک کند. دو نفر دیگر هم درون غار را روشن کرده اند.

IMG_6056

واقعا خیلی سخت است تا با استفاده از چند عکس بتوان زیبایی های این غار را به دیگران نشان داد. در این غار چیزهایی را می بینید که در هیچ جای دیگری دیده نخواهد شد.

IMG_6288 IMG_5905 IMG_5952

یکی از زیباترین بخش های غار این است که سرتان را برگردانید و مسیر زیبایی که پشت سر گذاشته اید را ببینید.

IMG_5848 IMG_6338IMG_6071

IMG_6011 IMG_6017

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.