میمند کرمان

میمند روستای سفالی ایران است .میمند روستایی صخره‌ای در دهستان میمند از توابع بخش مرکزی شهرستان شهر بابک در استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر در ۳۶ کیلومتری شمال شرقی شهر بابک قرار دارد. دشت خاتون‌آباد (دهشتران) در جنوب و کوه خورین در شمال غربی آبادی است و دارای طول جغرافیایی ۲۳ ْ۵۵ و عرض جغرافیایی ۱۴ ْ۳۰ و ارتفاع از سطح دریا ۲۲۴۰ متر می‌باشد.

2

روستای میمند کرمان یکی از باستانی‌ترین سکونتگاه های بشر در جهان است که از دوازده هزار سال پیش تا کنون همچنان پا برجاست و به حیات خود ادامه می‌دهد. نقوش ۱۰ هزار ساله و سفال‌های ۶۰۰۰ ساله از جمله مستندات مکشوفه ای هستند که تاریخ میمند را گواهی می‌دهند.میمند به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کمتر دستخوش تحولات کالبدی و اجتماعی شده است و بیشترین تغییر آن مربوط به چند ماه اخیر است.مجموعه ای از آثار بسیار قدیمی همچون خانه های صخره ای پراکنده معبد، قلعه و برجهای مختلف مربوط به هزاران سال پیش وجود دارد که میمند را از یک روستا به یک مجموعه با تمدن خاص تبدیل می‌کند.

3

روستای میمند دست آوردی بی نظیر از نبوغ هنری بشر در گذشته‏ های دور است به نحوی که با استفاده از حداقل امکانات به بهترین شیوه از معماری در بستر طبیعی موجود دست یافته ‏اند. این روستا به دلیل آنکه در درون زمین کنده شده است و در مقابل گرما و سرما و عوامل جوی مختلف مقاومت زیادی داشته است،‌ پس ازسالها به صورت نسبتا سالم باقی مانده است.

4

از دلایل ماندگاری این روستا و در واقع از ارزشهای ویژه این مکان، ارتباط تنگاتنگ سنت زیست و معیشت و سنت ساخت اهالی با طبیعت پیرامون است، به طوریکه به صورت یک چرخه بسیار قوی به پایداری و سازگاری با کلیه عوامل طبیعی پیرامون رسیده و با پیشرفت تکنولوژی و جایگزین شدن شیوه های ساخت و زیست جدید، هنوز روستا همراه با بسیاری ارزشهای برجسته به حیات خود ادامه می‏دهد این سکونتگاه سه مرحله کوچ به شرح زیر دارد:
• استفاده از مراتع سرسبز اطراف روستا در چهار ماه اول سال برای دامها و انتقال کامل سکونت به این مکان
• استفاده از محصولات مزارع و باغات در چهار ماه دوم سال و انتقال سکونت در جوار باغات و مزارع در تابستان
• استفاده از بستر طبیعی کنده شده در دل کوه جهت پناه بردن از سرمای زمستان در چهار ماه آخر همچنین به دلیل آنکه این روستا در همه وجوه در ارتباط تنگاتنگ با طبیعت می‏باشد، حداقل دخل و تصرف را در طبیعت ایجاد نموده و به همین سبب چشم اندازهای طبیعی بسیار بکر و دست نخورده در پیرامون روستا دیده می‏شود، به طوریکه درفاصله چند کیلومتری روستای میمند بکلی منظر محیط عوض شده و بکر بودن فضا کاملا مشخص می باشد.

5

6

در مورد تاریخچه روستا، صحبتهای متفاوتی شده است، عده ای به اظهار نظر باستان شناسی در ۲۰ سال پیش استناد نموده و به دلیل اینکه گفته می شود ایشان نقوش سنگ نگاره موجود در منطقه را به ۱۲۰۰۰ سال قبل نسبت داده اند، قدمت روستا را ۱۲۰۰۰ سال پیش برآورد می نمایند. ولی آنچه که در این مورد می‏توان به طور قطع مطرح نمود، وجود سفالهایی است که از دژ میمند بدست آمده و توسط معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی بررسی و به دو تا سه هزارسال پیش نسبت داده شده است.
بنابراین می‏توان گفت که قدمت روستا حداقل دو تا سه هزارسال پیش برآورد می‏گردد. البته تلاش بر آن است که بتوان با جمع آوری کلیه آثار و مدارک موجود، تاریخ قطعی تری را برای این مجموعه مستند نمود.

7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.