کریسمس در کشورهای آسیایی

کریسمس یکی از روزهای مقدس سال است که به سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) اشاره دارد. سنت های کریسمس دربرگیرنده نصب تصویر سنتی تولد مسیح، تزئین درخت کریسمس، تبادل هدیه و کارت تبریک و حضور بابانوئل در شب عید کریسمس است و محورهای این عید بر ترویج حس نیت، بخشندگی، مهربانی و گردهمایی های خانوادگی استوار است.

کریسمس در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جشن گرفته می شود و هرکدام سنت های خاص خود را دارند.

christmas

هنگامی که مردم کشورهای غربی در مورد تجاری شدن و از دست رفتن اهمیت واقعی کریسمس صحبت می کنند، کشورهای آسیای جنوب شرقی هنوز هم پایبند سنت های خود می باشند.

از اوایل ماه نوامبر، بازارهای منطقه آسیا حال و هوای کریسمس بر خود گرفته و درختان تزئین شده با چراغ ها، زیبایی آن را چند برابر جلوه می کند. به همراه درختان کریسمس، تصاویری از سورتمه سواری سانتا یا بابانوئل نیز به چشم می خورد که توسط گوزنی کشیده می شود.

در فروشگاه ها، مراکز خرید و حتی سوپرمارکت ها آهنگ هایی مخصوص کریسمس به صدا در آمده و در رستوران ها نیز غذاها توسط بابانوئل سرو می شود.

در آسیا، در برخی از کشورهای مسیحی نشین نظیر فیلیپین، کره جنوبی، تایلند و هنگ کنگ روز تولد مسیح جشن گرفته می شود ولی در جاهای دیگر آسیا درخت کریسمس و تزئینات آن کمتر دیده می شود.

می خواهیم در این مطلب حال و هوای این ۴ کشور آسیایی را در کریسمس برای شما بیان کنیم. تنها با سفر کردن به یکی از این کشورها خواهید دید که در این آب و هوای سرد، چگونه باد زمستانی گردبادی از خاطرات کریسمس امسال را برای شما به وجود خواهد آورد. پس بدون اتلاف وقت مقصد خود را تعیین کرده و از شور و اشتیاق این کشورها لذت کافی را ببرید.

4078-beautiful-christmas-night-800x600

بزرگداشت کریسمس در فیلیپین

کشوری که بیش از هر کشور دیگر تولد مسیح را با شوق و اشتیاق جشن می گیرد، فیلیپین است. زیرا جشن های آن یکی از قوی ترین و طولانی ترین جشن های کریسمس می باشد. کریسمس در فیلیپین به صورت جدی از ۱۶ دسامبر آغاز می شود و تا جشن پادشاهان در ۶ ژانویه ادامه می یابد.

از شانزدهم دسامبر مردم فیلیپین هر روز صبح برنامه سنتی “کلاغ خروس” را اجرا می کنند و این برنامه تا شب کریسمس همواره تکرار می شود. بعد از نیمه شب، اعضای خانواده دور هم جمع شده و با خوردن ژامبون، پنیر و خوک از جشن خود لذت می برند.

علاوه بر درخت کریسمس، شایع ترین نماد این فصل در سراسر مجمع الجزایر، پارول است. این فانوس ها، اغلب به شکل یک ستاره ساخته می شوند که نماد چراغی است که سه مرد عاقل را برای یافتن عیسی هدایت می کند.

در طول ایام کریسمس، بچه ها برای گرفتن عیدی به در خانه اقوام و آشنایان خود می روند و بزرگسالان نیز به فقرا کمک می کنند. به طور کلی بخشندگی و مهربانی، پیام واقعی انجیل عیسی مسیح است.

فیلیپین

اگر بخواهیم به طور عمده در مورد کشور فیلیپین صحبت کنیم، باید بگوییم که بیش از ۷۰۰۰ دلیل برای سفر به این کشور منحصربه فرد وجود دارد، از خطوط ساحلی بی حد و حصر با شن های سفید گرفته تا دنیای زیرآب شگفت انگیز، همه از جاذبه های بی بدیل فیلیپین محسوب می شود. البته فرهنگ و آشپزی این کشور نیز جای خود را دارد.

از جمله مکان های دیدنی فیلیپین می توانیم به ال نیدو (El Nido)، جزیره باتان (Batan Island)، دریاچه پیناتوبو (Lake Pinatubo)، سیکوئیجور (Siquijor)، ساگادا (Sagada)، جزیره بوراکی (Boracay Island)، داراگا (Daraga)، ویگان (Vigan)، جزیره اپو (Apo Island) و داوائو سیتی (Davao City) اشاره کرد.

فیلیپین2

شور و اشتیاق کریسمس در تایلند

کریسمس در تایلند تعطیل رسمی به حساب نمی آید ولی کارفرمایان تایلندی در این روزها به ساعات کاری کارمندان خود زیاد حساسیت نشان نمی دهند.

تا روز بزرگ کریسمس، بانکوک تمام تزئینات و زیبایی های کریسمس را به خود می گیرد. تمام مراکز خرید، فروشگاه ها و خیابان ها با درخت کریسمس و تزئینات زرق و برق دار توجه همه را به سوی خود جلب می کنند.

با توجه به این که تایلندی ها به جشن علاقه زیادی دارند، همواره جشن هایی در شرکت ها و ادارات خود برگزار می کنند. نه تنها برای کریسمس بلکه در پایان هر سال در شرکت خود مراسم هایی برگزار کرده و به کارمندان خود پاداش می دهند.

بسیاری از هتل ها، برنامه های ویژه ای برای شام و پکیج های منحصربه فردی برای شب کریسمس ارائه می دهند. این هتل ها سرگرمی های زیادی برای خانواده ها فراهم می کنند.

تایلند5

تایلند نه تنها در کریسمس بلکه در تمام فصل های سال ارزش دیدن دارد. تایلند کشوری زیبا و پرجاذبه برای گردشگران و توریست های داخلی و خارجی است که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان ما در لیست بازدیدکنندگان این کشور مشاهده می شود. جاذبه های این کشور تنها طبیعت زیبا و دل کش و بناهای تاریخی و … نیست. بلکه اخلاق مردم این منطقه که از نظر خونگرمی حرف اول را می زنند نیز می تواند به عنوان یکی از جاذبه ها محسوب کرد.

پرازدحام ترین جاذبه های توریستی تایلند عبارتند از جزیره فی فی، پارک آبی، شام در کشتی، دریم ورلد، جزیره مرجان، آکواریوم پوکت، بانجی چامپینگ، رز گاردن، فانتاسی شو، تنگه بسفر، برج گالاتا و سانوی لاگون.

تایلند3

کریسمس سبز در هنگ کنگ

در پنج سال اخیر، هتل” ایتون” در هنگ کنگ به خوبی نشان می دهد که چگونه می توان کریسمس را با چراغ های سبز جشن گرفت.

امسال نیز تفاوت چندانی با سال های گذشته نخواهد داشت و شما به محض ورود به لابی این هتل درختی به ارتفاع ۶ متر را در مقابل خود خواهید دید که با ۵۰ عدد گل و ۴۱۰ چراغ تزئین شده است. با کمک تیم سبز ایتون تمام این چراغ ها رنگ می شوند. ستاره ای که در بالای درخت قرار گرفته، از لامپ های بازیافتی ساخته شده است. علاوه بر این، چراغ های LED 75 درصد بیشتر از چراغ های معمولی در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

هنگ کنگ7

مفاهیمی همچون پایداری و بازیافت به صورت آشکار در هتل ایتون نمایان می شود. همانطور که مسئول محیط زیست این هتل، کاترینا چونگ گفت: «کریسمس به طور کلی در مورد عشق و بخشندگی است. از سال ۲۰۰۹، ایتون بخشندگی و عشق را به عنوان هدف قرار داده و این کار را با برگزاری یک کریسمس پایدار عملی کرده است که مشخصاتی همچون دکوراسیون ساخته شده از مواد بازیافتی راهی برای از بین بردن آثار جانبی اتلاف منابع می باشد.»

هنگ کنگ4

هنگ کنگ، شهر آسمان خراش ها، شهری که خاطرات فیلم های بروس لی و جکی جان را در ذهن مان زنده می کند. شهر نمایشگاه ها، بازارهای مدرن و محلی، شهر زرق و برق و در یک کلام شهری که دیر یا زود باید به آن سفر کرد و برج پیک، اوشن پارک، خانه دولت، پله برقی منطقه Mid-Level، پارک هنگ کنگ، خانه Murray، برج ساعت، روستای Tai O، باغ پن فورد، موزه راه آهن، موزه موروثی موزه مادام توسو، صومعه سرای Po Lin، درخت آرزوی Lam Tsun و جزیره لانتا او را از نزدیک دید.

هنگ کنگ2

کریسمس سفید در کره جنوبی

کره جنوبی که ۳۰ درصد مردمانش مسیحی هستند، تنها کشور شرق آسیا می باشد که کریسمس را در سطح ملی جشن می گیرد.

در کره جنوبی، کریسمس برای افراد مذهبی هنوز هم یک جشن مذهبی به حساب می آید. در شب ۲۴ دسامبر، قبل از دادن هدیه، در کلیسا مراسم دعاخوانی برگزار می شود. شب کریسمس زمانی برای گردهمایی خانواده ها است ولی با این حال مراسم های ویژه ای در مراکز شهرهای بزرگ و پارک ها نیز برای جوانان به چشم می خورد.

در بوسان، جشنواره ای به نام “جشنواره درخت کریسمس بوسان” وجود دارد و در حال حاضر سال ششم این جشنواره برگزار خواهد شد که درختان و هنر نصب چراغ ها متناسب با موضوع اصلی کریسمس یعنی “عشق و شفا” به نمایش گذاشته می شوند.

در محله Gwangbok-ro، برنامه هایی همچون تماشای خوانندگان، تصاویر و ویدئوهای مسابقات و شانس مشارکت با یک سازمان خیریه در جشن تولد عیسی مسیح وجود دارد.

کره جنوبی

کره جنوبی به نوبه خود یکی از کشورهای گردشگرپذیر آسیا به حساب می آید که سئول مقصد توریستی اصلی برای بازدیدکنندگان است. در سفر خود به سئول بازدید از کاخ گیونگ بوک گانگ، برج ان سئول، لوت جهانی سئول، یادبود جنگ کره، موزه ملی کره، کاخ دئوکسوگانگ، هیونجیمون، نامدیمون و معبد بونگونسا را فراموش نکنید.

کره جنوبی1

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

1 دیدگاه

  1. کریسمس ali hastesh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.