راهکاری برای نجات لاله های تبریزی وجود دارد؟ بخش گردشگری پاسخگوست

در محله ی قدیمی صدر تبریز، مهمان خانواده صمیمی اقدمی فرد بودیم. آقای صادق اقدمی فرد متولد ۱۳۵۰، مردی خوش ذوق است که حرفه ی اصلی او طلاسازی ست. در خانه ای قدیمی و با صفا در محله ی صدر متولد شده است. دلیل حضور ما در این خانه ی قدیمی ۳۵۰۰۰ شاخه لاله ی سرخ رنگ در حیاط این خانه بود. از او درباره ی اشتیاقش به پرورش بوستان لاله ای پرسیدیم که روبه رو شدن با آن در یک محله ی قدیمی در اقلیم سرد شهر تبریز ما را شگفت زده کرد. او چنین پاسخ داد که در سال ۱۳۵۵ یک گلدان به حیاط این خانه وارد شده است و در سال های بعد پیاز این گل ها به همت عموی خانواده تکثیر و نگهداری شده است. به دلیل علاقه ی شخصی آقای صادق اقدمی فرد در سال های بعد این امر پیگیری شده و با تحمل سختی های فراوان اکنون شاهد رویش ۳۵۰۰ شاخه لاله سرخ در حیاط منزل ایشان هستیم. داستان شکل گیری این بوستان از زبان خودشان شنیدنی تر است و درب خانه به روی هیچ علاقه مندی بسته نیست. اما نکته ای که در این بازدید برای ما دغدغه اصلی بود، آینده ی این تلاش طولانی مدت بود. سرانجام این لاله های زیبا که هر ساله بر تعدادشان افزوده می شود چیست؟ درخواست آقای اقدمی فرد تخصیص یک زمین مشخص از سوی سازمان های مربوطه برای کاشت این لاله هاست. باید در نظر داشت چشم اندازی که این لاله های زیبا ایجاد می کنند پتانسیل تبدیل شدن به یک جاذبه ی گردشگری را داراست. بنا بر اظهارات آقای اقدمی فرد، فصل باز شدن غنچه های لاله ها با فصل شکوفه دادن درختان میوه در تبریز هم زمان است، بنابراین کاشت هم زمان این لاله ها در بهار در کنار درختان میوه چشم انداز بی نظیری ایجاد خواهد کرد.

علاقه مندان به گردشگری بی شک با باغ گل های اصفهان، باغ لاله مشهد و بوستان های تخصصی گیاه شناسی کشور آشنایی دارند. با کمک و همت خانواده ی اقدمی فرد این تلاش ۳۸ ساله می تواند به یک جاذبه ی گردشگری بی نظیر تبدیل شود که بی شک نیازمند توجه و حمایت مسئولان مربوطه است. هر سال درب منزل ایشان به روی هزاران بازدید کننده باز است. عمر این لاله ها کوتاه است، پس برای بازدید از حاصل تلاش ۳۸ ساله ی این خانواده خوش ذوق فرصت را از دست ندهید!

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.