کوفته تبریزی

کوفته تبریزی برای ۸ نفر

مواد لازم: ۳ پیمانه لپه، ۲ عدد سیب زمینی، ران گوسفند (بدون چرب) چرخ شده ۶ پیمانه، یک عدد پیاز خام متوسط، تخم مرغ یک عدد، مرزه نصف پیمانه، تره ۱ پیمانه، ۲ قاشق غذاخوری برنج پخته شده* ، کره ۵۰ گرم، گوجه فرنگی به مقدار لازم، گوجه فرنگی به تعداد لازم، پیاز سرخ شده ۴ قاشق غذاخوری، زرشک به مقدار لازم، آب جوش به مقدار لازم، گوجه فرنگی، یک ونیم قاشق چایخوری زردچوبه، ۱ قاشق چایخوری ادویه پلو، نصف قاشق چایخوری گل محمدی خرد شده (خشک)، نمک وزعفران به مقدار لازم، روغن به مقدار لازم

 

موادی که داخل کوفته می گذاریم:

پیاز سرخ شده ۱ پیمانه، زرشک قرمز ۱ پیمانه، مغز گردو به مقدار لازم *، آلو و زردآلوی خشک بدون هسته به دلخواه *، تخم مرغ پخته شده برای هر کوفته یک عدد

طرز تهیه: لپه و سیب زمینی ها را با آب و یک قاشق چایخوری نمک می پزیم. لپه و سیب زمینی پخته شده، پیاز خام و برنج را چرخ می کنیم. تخم مرغ، زردچوبه، ادویه پلو، نمک، گل محمدی، مرزه و تره و مواد چرخ شده را به گوشت افزوده و داخل کاسه ای برزگ آنقدر ورز می دهیم و می کوبیم تا کاملا با هم مخلوط شوند تا کوفته ترک برندارد.

از مخلوطمان با دست های خیس گلوله ای به اندازه یک پرتقال بزرگ بر می داریم ومیان آن را باز کرده و گردو ها و تخم مرغ پخته شده( پوست کنده) و مخلوط زرشک و پیازسرخ شده و آلوها را داخل آن قرار داده و دوباره دستهایمان را خیس می کنیم وگلوله را با دست خوب گرد می کنیم تا روی تخم مرغ پوشیده شود. دو طرف کوفته ها را در داخل روغن داغ خوب سرخ می کنیم. در ظرفی جداگانه ۳ عدد گوجه فرنگی را به صورت نگینی خرد می کنیم و با ۵۰ گرم کره کمی تفت می دهیم. سپس رب گوجه فرنگی و نمک وزعفران به مقدار لازم به آن اضافه می کنیم. بعد کوفته ها را داخل آن قرار می دهیم و روی هر کدام مقداری زرشک، پیاز سرخ شده و نصف گوجه فرنگی می گذاریم. سپس آب جوش به آن اضافه می کنیم به اندازه ای که یک بند انگشت از کوفته ها بیرون از آب قرار گیرند و ۲ قاشق زرشک به آب اضافه می کنیم. در ظرف را می گذاریم، به مدت ۱۵ دقیقه در حرارت ملایم قرار می دهیم تا داخل کوفته ها پخته شوند. بعد از ۱۵ دقیقه کوفته ها را از آب برداشته و در ظرف دیگری قرار داده و به دلخواه تزئین می کنیم. آب کوفته را در کاسه ای می ریزیم که آماده درست کردن تیلیت با نان سنگک تازه است.

 

*اندازه پیمانه ۱۶۰ گرمی است.

*برنج برای خوش طعم و خوش عطر شدن کوفته است.

*مغز گردو برای هر کوفته یک و نیم عدد

*آب سبزی ها باید کاملا گرفته شود تا کوفته باز نشود.

*زردآلو و آلوها را در ظرفی خیس کرده سپس خوب می شوییم،منتظر می شویم تا آب آن کاملا برود.

 

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.