کاخ موزه استانداری آذربایجان شرقی

کاخ استانداری آذربایجان شرقی محل اصلی‌ترین نهاد سیاسی این استان است. بنای کاخ استانداری در دوره‌های زندیه و قاجاریه با نام‌های عالی قاپو یا درب عالی شناخته می‌شده است. این بنا پس از انقلاب مشروطیت و فروپاشی سلسله قاجار به محل استقرار والی آذربایجان تبدیل شد. در سال ۱۳۱۲ خورشیدی این بنا آتش گرفت و بسیاری از بخش‌های قدیمی مربوط به دوره زندیه وقاجاریه از بین رفتند. در دوران پهلوی اول در اثر سیل بزرگ تبریز بخش‌های دیگری از بنای تاریخی بنا از بین رفت. از بنای ۴ طبقه آن روزهای کاخ استانداری امروزی در محل میدان شهدا در مرکز شهر تبریز باقی مانده است. این موزه دارای تالارهای متعدد است که تصاویر والیان آذربایجان، هدایای دریافت شده توسط ۴ استاندار آذربایجان شرقی و تصاویر آنها را در برمی‌گیرد.

این ساختمان دارای دو سالن تشریفات و چندین اتاق جلسه است که از نظر تنوع و معماری در نوع خود کم‌نظیر است و بزرگترین سالن جلسه آن که به سالن گرد معروف است از جمله آثار زیبای معماری به شمار می‌رود. وجود فرش‌های نفیس دستباف، از نظر وسعت مساحت، رنگ‌آمیزی خاص و طراحی بدیع، در سالن‌ها و تالارهای مختلف بنای استانداری آذربایجان شرقی، نشانگر حضور چشمگیر هنر بومی آذربایجان در موزه استانداری است و توجه هر بیننده صاحب ذوقی را جلب می کند.

هر چند اشیا موجود در این موزه دارای ارزش تاریخی نیستند، اما گنجینه ارزشمند این موزه باعث آشنایی علاقه‌مندان و گردشگران با والیان منطقه و مراکز سیاسی و تصمیم گیری استان می‌شود.  بازدید از این موزه صرفا در ایام نوروز، اعیاد و تعطیلات برای گردشگران میسر است.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.