روستای آتش بیگ

روستای آتش بیگ یکی از زیبا ترین روستا های ایران است.روستای آتش  بیگ از توابع بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع در استان آذربایجان شرقی است. این روستا یکی از قدیمی ترین روستاهای آذربایجان شرقی است که در طول تاریخ، وقایع بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و داشتن دو رودخانه بزرگ به نامهای قرّانقو و جبیند و همچنین چشمه های فراوان، از جمله مناطق مهم تولیدات کشاورزی می باشد و در صورت توجه بیشتر و سرمایه گذاری می تواند از نظر اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی به یکی از مناطق برجسته هشترود تبدیل شود که مهاجرت معکوس افراد از شهرهای اطراف به این روستا در سال های اخیر گواهی این مطلب است. این روستا یکی از مهمترین روستاهایی است که به دلیل وجود ادارات دولتی و افراد دانشمند ، نقش مهمی در پرورش افراد برجسته و ماهر در زمینه¬‌های علمی-پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در سطح منطقه دارد.
این روستای کوهستانی و ناهموار با وسعت ۵/۱۴۲ کیلومتر مربع در موقعیت جغرافیایی ۲۶/۴۶ شرقی و ۴۷/۴۷ غربی واقع است .اقلیم این روستا مدیترانه ای و در منطقه معتدل قرار دارد. از نظر میزان بارش این منطقه نیمه خشک می¬باشد. بیشتر خاک های روستا از نظر حاصل خیزی متوسط به بالا بوده ولی آهک بالای خاک از مهمترین مشکلات خاک های روستا است.

Picture 725

در روستای آتش بیگ دو رودخانه اصلی با نام¬های قرّانقو و جبیید وجود دارند که اولی از کوه سهند و دومی از کوه آغ داغ سرچشمه می گیرد و درست در گوشه پایین روستای آتش بیگ (جنوب شرقی) به همدیگر ملحق می¬شوند و در نهایت با پیوستن به رود قزل اوزن و ارس به دریای خزر می ریزند رودخانه قرّانقو بزرگترین و پر آب ترین رودخانه آذربایجان شرقی می باشد. به برکت آب این دو رودخانه باغات و مزارع آبی زیادی در اطراف آنها وجود دارند و ماهی گیری از رودخانه ها جزء یکی از منابع تغذیه و سرگرمی های گردشگران و اهالی روستا بوده است که متاًسفانه بدلیل استفاده بیش از حد ماده ای به نام مرگ ماهی و نیز سموم کشاورزی زیاد در سال های اخیر، امروزه اصلاً ماهی در رودخانه های مذکور وحود ندارد و مردم همیشه حسرت روزهای گذشته را می خورند.

همچنین، در این روستا چشمه های فراوانی وجود دارند که مثل نام خود روستا، وابسته به زمان نام های متفاوتی داشته اند و برخی از آنها به گویش محلی امروزی عبارتند از چشمه بسیار مشهور آرا گوزه که آب شرب روستا با لوله کشی از این چشمه تاًمین می شود، چوپلیجه، شیرّ آتان، شنوو، یومبری گوزه (۳ چشمه با نام مشابه در موقعیت های مختلف روستا)، عشقعلی بولاغی، گولتیخ چمن، سنح چکن (۲ چشمه بزرگ با فاصله ۲۰۰ متری از همدیگر)، قوشا بولاغ، قیزدیرما بولاغی (۲ چشمه با فاصله ۲۰۰ متر از همدیگر)، داش بولاغ، قیبلا بولاغی، صفر گوزه سی، جعفر گوزه سی، خان گولی، کند قاباغی، گوللویه، جین دره سی بولاغی، جیرانلار، چشمه زیر روستا، شور بولاغ، کوتورگه و بسیاری از چشمه ها که به مرور زمان بویژه طی خشک سالی های ده سال اخیر خشک شده اند.

DSC01834www

بطور کلی روستای آتش¬بیگ تنها روستای منطقه است که علاوه بر مردم آن، مزارع و باغات آن نیز از این نظر مکفی می¬باشند و هیچ وقت خشک¬سالی¬ها باعث آزار و اذیت آنچنانی اهالی روستا نشده است.
روستای آتش¬‌بیگ به دلیل قدمت تاریخی بسیار زیاد، دارای¬آثار باستانی ¬زیادی ¬از جمله شش روستای تخریب شده (به نام های گوللویه، شنو، دگیرمان، دولاما تپه، بیز تپه، چوپلیجه و خرابه که نام برخی از آنها از جمله شنو که یکی از روستاهای زمان زرتشتی است) میباشد که به دلایل مختلف از جمله عدم رسیدگی سازمان¬ها و موسسات دولتی ذیربط تخریب شده و ساکنین جدید حتی نام آنها را نمی-دانند ولی¬ افراد آشنایی که جدشان به روستای آتش بیگ برمی گردد، حتی از کشورهای خارجی به بازدید آنها می¬پردازند .روستای شنو (شاه نو) به زمان ساسانیان برمی گردد و طبق اسناد و گفته های مردم بدلیل وجود مارهای زیاد در روستا، اهالی آن به روستای آتش بیگ کوچ کرده اند. روستای تخریب شده خرابه تا زمان نادر شاه پابرجا بوده است و گوللویح نیز تا زمان ناصرالدین شاه دارای سکنه بوده و روستای حسینلو از توابع روستای آتش بیگ در سال ۱۳۷۳ خالی از سکنه شده و ساختمانها و مزارع آنجا نیز تبدیل به خرابه شدند و مابقی املاک کشاورزی و … به ساکنین روستاهای اطراف بویژه اهالی روستای آتش بیگ فروخته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.