خانه معلم و مسافر کاشانه‌ها بلای نوروزی هتل‌های گیلان

نوروز است و جاده‌های شمال. جاده‌های سر سبزی که طراوت وزیبایی‌ آن روح تازه متولد شده طبیعت را به وجود آدمی تزریق می‌کند.

برنامه ریزی هزاران ایرانی برای سفر‌های نوروزی که به جاده‌های شمال کشور ختم می‌شود قطعا ترافیک چندین ساعته را به دنبال خواهد داشت همانند آنچه طی سالهای گذشته تجربه شده‌است.

اما قطعا رسیدن به مقصد و استراحت در محل اقامتی می‌تواند خستگی راه را از تن به در کند اما با وجود آنکه هزاران گردشگران در نوروز به استان گیلان سفر می‌‌کنند به گفته «حسن مهرور اصلی» رییس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان، ضریب اشغال هتل‌های این استان در نوروز سال گذشته حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده‌است.

به گفته او، تاکنون نیز تنها ۲۰ درصد اتاق‌های هتل‌های استان گیلان رزرو شده‌اند این درحالی است که برخی از هتل‌هایی که به صورت سازماندهی شده رزور می‌شوند از پر بودن ۱۰۰ درصد اتاق‌هایشان خبر می‌دهند.

مهروراصلی همچنین بر ثابت بودن نرخ هتل‌ها در ایام نوروز خبر داد و گفت: «هیچ افزایش نرخی نخواهیم داشت. چنانکه یک شب اقامت در هتل‌های دو تا پنج ستاره استان گیلان ا ز ۱۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان خواهد بود.»

تمام این موارد در حالی مطرح می‌شود که مسافرکاشانه‌های مجاز و غیر مجاز این سو و خانه معلم از دیگر سو در استان‌های پر مسافر همچون گیلان بلای جان هتلداران است.

به گفته رییس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان، درحالی که در گیلان ۲۴۰۰ اتاق در هتل‌ها، ۱۸ هزار صندلی در رستوران‌ها، ۶ هزار تخت در ۸۷ هتل، ۱۱ تاسیسات ساحلی، ۶۵ مجمتع اقامتی و ۲۲ هتل آپارتمان فعال است اما فعال شدن ۳۴۴۰ خانه معلم برای عید مشکلات بسیاری را برای تاسیسات اقامتی استان به همراه خواهد داشت.

در عین حال با وجود آنکه مسئولان گردشگری استان موافقت خودرا برای نظارت جامعه هتلداران گیلان از فعالیت مسافر کاشانه‌ها به معاونت گردشگری کشور اعلام کرده‌است اما تاکنون «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری پاسخ روشنی برای این مهم ارائه نداده.

مهرور اصلی با بیان این صحبتها ادامه داد: «تاکنون حدود ۵ هزار مسافر کاشانه مجاز و غیر مجاز در استان شناسایی شده‌است و فعالیت این بخش بدون نظارت جامعه هتلداران گیلان مشکلات بسیار از جمله خطر فروپاشی سرمایه گذاری در بخش هتلداری استان را به همراه دارد.»

مهرور اصلی همچنین از آمادگی صد درصدی هتل‌های گیلان برای پذیرش مسافران نوروزی خبر داد و گفت: «به منظور راحتی مسافران کشیک شبانه روزی در استان گیلان راه اندازی شده‌است که به شکایات مسافران پاسخ می‌ٔدهد. همچنین اطلاعات لازم برای دستیابی به هتل مناسب را در اختیار آنها قرار می‌دهد و راهنمایی‌های لازم را می‌کند. از این رو مسافران گیلان می‌توانند با شماره ۳۳۷۵۹۶۶۶ ۰۱۳ جامعه هتلداران استان گیلان تماس حاصل کنند.»

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.