رودخانه طالقان

رودخانه طالقان یا طالقان رود، رودخانه‌ مهم شهر طالقان است این رودخانه در استان البرز قرار دارد که از کوه‌های کندوان و کهار بزرگ سرچشمه میگیرد. این رود با دریافت بیش از ۱۵ رود بزرگ و کوچک از جمله دیزان و کرکبود، در دره طالقان به سمت غرب جریان پیدا کرده است و بعد از عبور از حاشیه جنوبی شهر طالقان و ۱۱ کیلومتری غرب روستای شهرک، به رودخانه اندج و الموت می پیوندد که در نتیجه آن، رودخانه پرآب شاهرود تشکیل میشود.

رودخانه طالقان حدود ۱۸۰ کیلومتر طول دارد و در سال ۱به وجود می آید. ۱۳۸۵ خورشیدی سد مخزنی چند منظوره طالقان بر روی این رود احداث شده است.
ناحیه طالقان زیستگاه حیات وحش وگونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزشهای تفرجگاهی هستند ناحیه طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که درخود دارد، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز وجود دارد که بر جاذبه‌های آن می‌افزایند.
طالقان منطقه ییلاقی در میان کوه‌های برفگیر البرز، از غرب کندوان، تا ۴۰ کیلومتری شرق قزوین گسترده شده است. یکی از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران می‌باشد که در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می‌گردد.

رود طالقان 2

مهمترین رودخانه طالقان، طالقان رود است که از حاشیه جنوبی شهر می‌گذرد و به شاهرود می‌ریزد.
طول این رودخانه۱۸۰ کیلومتر است. على‌زان و خسبان و الموت‌رود از شاخه‌هاى مهم آن است که از کوه‌هاى تخت سلیمان سرچشمه مى‌گیرند. سواحل آن، به ویژه در بخش‌هاى بالادست، داراى ارزش‌هاى تفریحى و جهان‌گردى است.
آویشن، برنجاسف، بومادران، تره کوهی، ریواس، جوشیر، شنگ،صعلب، کاسنی، گون، گل‌های شقایق، درخت بادام کوهی، بید، چنار، زرشک، زالزالک، زیتون، سیب، گردو، گلابی، گیلاس پوشش گیاهی و درختی منطقه می‌باشند
گونه جانوری منطقه عبارتند از: بز کوهی، خرس، خرگوش، روباه، سمور، شغال، کفتار، گراز، گرگ.
زاغچه، دم جنبانک، شاهین، عقاب، قوش، کبک دری، کرکس. پرندگان این منطقه هستند
این منظقه دارای آبزیانی مثل :ماهی زردپر، ماهی سفید رودخانه ای، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی کپور. می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.