خانه اپرای سیدنی را بشناسید!

خانه اپرای سیدنی” یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری بشمار می‌رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو سات ولز کشور استرالیا قرار دارد. خانه اپرای سیدنی مرکز هنرهای چندگانه سیدنی است .این بنا توسط معمار دانمارکی jorn utzon در سال ۱۹۷۳ و بعد از یک دوره طولانی آماده شد.رقابت برای طراحی این اثر در سال ۱۹۵۷ آغاز شد .این بنا در نوک شمال شرقی سیدنی و در بندرگاه ساخته شد.

از میان ۲۲۲ طرح ارائه شده برای ساختمان اپرای سیدنی؛ طرح معمار دانمارکی جوئرن آتزن مورد تصویب قرار گرفت. جنبه های اقتصادی ؛خلاقیت و انقلابی بودن طرح موجب پیروز شدن طراح شدند و همین جنبه های طرح؛ ساختمان اپرای سیدنی رابه یکی از شاخص ترین کارهای معماری دنیا تبدیل کردند.  ایده آتزون این بود که ساختمانی بسازد که آینه تمام نمای بادبان های کشتی ها، امواج اقیانوس و نماد واضحی از صدف های دریایی باشد. از آنجا که طرح اولیه از نظر جنبه های سازه ای آن قابل اجرا نبود ؛ در سال ۱۹۵۹هنگامی که مرحله اول ساخت آغاز می شد ؛ شکل صدفی بام ها تغییر یافت .مرحله دوم اجرا در سال ۱۹۶۲ با طرح جدید مهندسی سقف های صدفی شکل شروع و تا ۱۹۶۷ ادامه یافت.

Sydney-Opera-House-8-480x294

Sydney-Opera-House-Profile-Sydney-Australia

sydney-bridge-and-opera-house

این بنای کم نظیر، به صورت یکی از آثار تاریخی درآمده و در ژوئن سال ۲۰۰۷ نام آن در زمره آثار هنری ارزشمند در لیست بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.

اپراهاوس شامل پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین نمایش،‌ دو سالن اصلی،‌ چهار رستوران،‌ شش بار و تعداد زیادی فروشگاه است.

برخلاف نام آن این مرکز دارای عملکرد چندگانه می باشد و از پر تراکم ترین مراکز هنری جهان می باشد.
در هر سال حدود ۱۵۰۰ اجرا در صورت می گیرد و حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از آن بازدید می کنند.
سالن بزرگ، که در اصل یک اپرا چند منظوره و سالن کنسرت است، سالن کنسرت نامیده می شود.
۴ مرکزی که بیشترین اجرا ها را دارند عبارتند از:اپرا استرالیا، باله استرالیا، شرکت تئاتر سیدنی استرالیا و ارکستر سمفونیک سیدنی
اپرای سیدنی  از جاذبه های توریستی استرالیا نیز به حساب می آید و سالانه حدود ۷ میلیون نفر از آن بازدید می کنند.
در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۷، یک میراث جهانی یونسکو شناخته شده است. و این یکی از متمایز ترین ساختمان های قرن بیستم و یکی از معروف ترین مراکز هنر در جهان است.
این یک طراحی مدرن اکسپرسیونیستی است، با یک سری از بزرگ بتن پیش ساخته .
سالن کنسرت این مجموعه دارای ۲۶۷۹ صندلی می باشد.
سالن تئاتر این مجموعه دارای ۱۵۰۷ صندلی است.
شکی نیست که خانه اپرای سیدنی شاهکار خود را وجود دارد. نماد نه تنها برای شهرو کل یک کشور و قاره است – این یکی از ساختمان های بزرگ و نمادین از قرن بیستم است و تصویر به یکی بناهای زیبای بزرگ شناخته شده در سراسر جهان تبدیل شده است.

1.1277524856.opera-house---concert-hall

sydney_opera_house_grand_concert_hall_pipe_organ_by_reptilesrul-d5e5f5s

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. ok

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.