روستای صخره‌ای کندوان

روستای تاریخی کندوان با ویژگی‌های ممتاز جغرافیایی و طبیعی یکی از روستاهای شگفت‌انگیز ایران محسوب می‌گردد. معماری زیبای صخره‌ای آن به همراه آب و هوای مطبوع کوهستانی، قرار گرفتن در دره‌ی زیبای کندوان، وجود رودخانه‌های پرآب کندوان، باغات سرسبز منطقه، وجود آب معدنی با خاصیت درمانی، مناطق ییلاقی اطراف روستا، چشم‌انداز زیبای منطقه، به همراه سایر آثار تاریخی و طبیعی، این روستا را در زمره روستاهای هدف گردشگری دنیا قرار داده است.

آنچه بیش از همه در روستای کندوان جلب توجه می‌کند معماری کم‌نظیر صخره‌ای روستاست.  این نوع از معماری حاکی از صحنه‌ی مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره‌های طبیعی است. تشخیص اولین محل پیدایش معماری صخره‌ای درست همانند تشخیص اولین خانه‌های بشری کاری ناممکن است ولی همینقدر می‌توان گفت که ابتدا معمار صخره‌ای در آن نقاطی به وجود آمده که سنگ‌ها استقامتشان کمتر بوده به عبارت دیگر بشر ابتدا با سنگ‌های سست به مبارزه برخاست و پس از کسب تجربه به تدریج با سنگ‌های سخت درافتاد.

آثار معماری صخره‌ای در اغلب نقاط جهان از جمله ایتالیا, افغانستان, یونان, پرو, آمریکای لاتین و چین به چشم می‌خورد که این نمونه‌ها برخلاف روستای کندوان خالی از سکنه می‌باشند. معماری صخره‌ای از نوع آنچه در کندوان دیده می‌شود فقط در یک منطقه‌ی دیگر از روی کره زمین دیده شده و آن در دره‌ی زیبای “گورمه” در منطقه کاپادوکیای ترکیه است که این منطقه نیز خالی از سکنه شده, لذا کندوان تنها نمونه منحصربفرد است که فضاهای آن هنوز مورد استفاده بوده و مردم در آن زندگی می‌کنند به عبارتی دیگر کندوان تنها نمونه معماری زنده صخره‌ای و درحال سکونت جهان به حساب می‌آید.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.