موزه بازار و مشاغل تبریز، اولین موزه تخصصی بازار در کشور

موزه بازار و مشاغل تبریز یکی از منحصربفردترین موزه‌های کشور می‌باشد که توسط شهرداری منطقه هشت در مجاورت بازار تاریخی تبریز احداث شده است و اولین موزه تخصصی بازار در کشور است.

این موزه به همت برادران سرابی تشکیل شده و شامل تمام اشیاء بکار رفته در مشاغل سنتی تبریز است که در سه طبقه مجزا، بخشی از زیبایی‌های فرهنگی، ظرائف هنری و آداب و رسوم تبریز قدیم را در خود گنجانده است. یک طبقه از این مجموعه با حجره‌های صنوف مختلف به موزه بازار و دو طبقه آن به نمایشگاه تصاویر تاریخی تبریز و نمایشگاه فرش تبریز اختصاص یافته است. سینمای تخصصی موزه از دیگر بخش‌های این موزه جذاب است که امکان آشنایی بازدیدکنندگان با تصاویر و مستندهای خاطره‌انگیز از بازار را فراهم کرده‌است. در این موزه ۱۱ غرفه وجود دارد که به معرفی مشاغل درحال‌فراموشی در تبریز می‌پردازد که از آن جمله می‌توان به آهنگری، عطاری، عکاسی سنتی و نجاری اشاره کرد.

معماری موزه بازار و مشاغل متاثر از بافت تاریخی محدوده بازار و یخچال صادقیه می‌باشد که طرح‌های خاص سنتی  توسط معماران بنام تبریز در این مجموعه  اجرا شده است.

موزه بازار و مشاغل

ایده ی راه اندازی موزه ای منحصر به فرد، از ۲۵ سال پیش در ذهن «سرابی»های جوان شکل گرفت. چشمان این دو، در پستوی خانه های قدیمی روستاهای آذربایجان، در بازار تاریخی تبریز، در میدان گجیل، در سردابه ی خانه باغ ها، در انبار مغازه های قدیمی دنبال اشیایی می گشت که نشان از تاریخ در خود داشته باشد، سندی و وسیله ای قدیمی که روایتگر واقعی گذشته و جام جهان نمای فرهنگ، ادبیات و آداب و رسوم ایرانیان و مردم آذربایجان باشد.

عکس های قدیمی، کتاب ها  نسخ خطی، فلزات زنگ زده، همه و همه گوهر نابی بودند که «سرابی» ها به جای خرید خانه و ویلا و ماشین، خریدار سینه چاک آنها بودند. از دل آن کتابها و اسناد و عکس ها، می شد شیوه ی زندگی، امکانات و وسایل به کار گرفته شده در عهد قدیم را عینیت بخشید.

IMG_1840

3

2

4

139301131844342442452044

IMG11171662

IMG_6391

IMAGE634817607756329402

1

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.