سفر به سبک ون‌لایف‌ ها

یکی از عادت‌های بد تقریباً همه ما ایرانی‌ها این است که موقع تعطیلات و سفر، مسیر سفر را جزء سفرمان حساب نمی‌کنیم و بدون توقف فقط سعی می‌کنیم زودتر به مقصد برسیم و از آنجا لذت ببریم؛ غافل از اینکه مسافران در طول سفر خود نیز می توانند از زیبایی جاده و مسیر سفر خود نیز لذت ببرند ولی متاسفانه بعضی از مسافران بدون هیچ توقفی تا رسیدن به مقصد خود ادامه می دهند که این امر زیان های بسیاری را به همراه دارد. بیایید لذت زیبایی های مسیر سفر را فدای سریع رسیدن به مقصد نکنیم. در این مطلب شما را با عادت های سفری دیگر و یک نوع سبک زندگی به نام “ون‌لایف” آشنا می کنیم.

12

static1.squarespace.com

در داستان‌های مصور لاک پشت به عنوان حیوان در حال سفر معرفی شده است. علت امر این است که انسان در ذهن خود اینطور خیال پردازی می‌کرد که لاک این جانور به عنوان اتاق همراه و یا انبار وسایل سفر ایفای نقش می‌کند و زمانی که لاک پشت از سفر خسته می‌شود به داخل لاکش می‌رود و اطراق می‌کند. حالا انسان برای خود خودروهای بزرگی ساخته تا بتواند با آن بار و مسافر جا به جا کند اما عده‌ای از آن به عنوان لاک لاک پشت استفاده می‌کنند و “ون” را به عنوان مسیله سفرهای خود برمی‌گزینند البته عده‌ای از این فراتر رفته‌اند و “ون” را به عنوان یک سبک از زندگی معرفی کرده‌اند.

2

خارجی‌ها یک نوع سبک زندگی دارند به نام ون‌ لایف (Vanlife) . در این سبک زندگی دو دوست و یا یک زن و شوهر یک خودروی ون تهیه می‌کنند و طوری معماری داخل آن را تغییر می‌دهند که مناسب زندگی و البته سفر باشد. فکرش را بکنید که اگر بتوانید خانه و وسایل خانه‌تان را هم همراه خود در سفر داشته باشید، چقدر سفر راحت‌تری خواهید داشت.

vanlife6

اکثر افرادی که این سبک سفر را انتخاب می‌کنند در ذهن خود خانه به دوش محسوب می‌شوند. ترجیح می‌دهند در خارج از شهرشان خانه خود را داشته باشند. ون لایفیستها حس تعلق ندارند و می‌خواهند مدام از این مکان به مکانی دیگر بروند و تجربه کنند و اگر این تفکر در آن فرد وجود نداشت قطعا اینگونه زندگی نمی‌کرد. گاهی این طور سفرها تا ۱۵ سال طول می‌کشد و همه کشورهای دنیا را می‌گردند.  بعضی از آن‌ها حتی می‌گویند تا آخر عمرشان می‌خواهند این نوع سبک زندگی و سفر را ادامه دهند. سبک سفری که این افراد انتخاب می‌کنند چیزی است ما بین سفر بک پکری (سفر تنها با یک کوله) و سفر به وسیله کاروان (خودروهای شبیه به اتوبوس که یک منزل با امکانات کامل محسوب می‌شود و قیمت بالایی دارد). در واقع راننده ون به دنبال جای مناسبی است که خانه خود را در حاشیه آن به پا کند و موطن جدیدی را تجربه کند و وی دائم به دنبال سرزمینی است بهتر که این شاید همان کمالگرایی باشد.

static1.squarespace.com

6

vanlife8

یک خودروی استیشن، یک کامیونت یا کامیون اتاق دار، یک وانت و البته یک ون اولین چیزی است که برای ون‌لایف پیشه کردن مورد نیاز است. حال اینکه شما چه بلایی سر خودروی خود می‌آورید و آن را چه گونه تغییر می‌دهید بستگی به روحیات و موراد مورد نیاز شما دارد.

interior-2

camper conversion

static1.squarespace.com

winter-travel-europe-car-rental-winterization-auto-europe1

همان‌طور که در عکس‌ ها می‌بینید، فضای داخل ون کاملاً بهینه می‌شوند و به همین خاطر همه نوع امکاناتی مثل سینک ظرف‌شویی، یخچال، دراور، قفسه، تخت‌خواب، قهوه‌ساز و… دارند, حتماً می‌پرسید برق یخچال و قهوه‌ساز و لپ‌تاپ از کجا تامین می‌شود؟ از پنل‌های خورشیدی روی سقف ون و باتری‌های شارژی و اضطراری داخل ون منبع برق تامین می شود.

vanlife13

هزینه سفر

این‌ها که همیشه در سفر هستند. پس هزینه زندگی و سفرشان از کجا تامین می‌شود؟ به لطف اینترنت پرسرعت و باکیفیت و ارزان در خارج از کشور، معمولاً همه آن‌ها دورکاری می‌کنند؛ یعنی بعضی‌هاشان از جاهایی که دیدن می‌کنند، عکس می‌گیرند و برای آژانس‌های مسافرتی می‌فرستند و یا برای شرکت‌های توریستی مقاله می‌نویسند. بعضی‌های دیگر کارهای ویراستاری و ترجمه انجام می‌دهند و یا روی سایت‌هایی که گزارش سفرشان را در آن می‌نویسند، آگهی تبلیغاتی می‌گیرند. گاهی هم شرکت‌هایی که ملزومات سفر مثل پنل‌های خورشیدی تولید می‌کنند، اسپانسر این سفرها می‌شوند. گاهی هم خودشان سازشان را برمی‌دارند و در یک جای شلوغ برنامه‌ای اجرا می‌کنند. خلاصه اینکه هم کار می‌کنند و هم زندگی و هم تفریح.

vanlife4

پدیده ون‌لایف هرچند در روزهای ابتدایی عمر خویش در دهه‌های میانی قرن بیستم فقط شامل اتوموبیل‌های ون می‌شد اما امروز شامل هر خودروی جا داری می‌شود. از اتوبوس دست دومی که برای سفر تجهیز شده یا کامیونی مربوط به جنگ جهانی دوم که قسمت بار آن تغییراتی کرده گرفته تا وانتی که با چوب برای خود اتاقکی ساخته و یا بلیزری که ارتفاع سقف خود را افزایش داده، همه و همه شامل باشگاه لاک پشتهای مسافر می‌شوند و امروز دیگر وسیله نقلیه این سبک زندگی مهم نیست بلکه نفس این حرکت در درجه اول قرار می‌گیرد. مهم نیست پاترول دارید یا ایفا (کامیونهای قدیمی که در شمال کشور یافت می‌شود) مهم این است که تجهیزات زندگی خود را پشت خودرو بریزید، برای خود جای خواب و پخت و پز مهیا کنید و به جاده بزنید.

1

8

10 9

وبسایت ون‌لایف به طور اختصاصی درباره این نوع سبک زندگی ون‌ لایف می‌نویسد و جایی است که عشاق این سبک سفر و زندگی گرد هم جمع شده‌اند و داشته‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذراند .اما بخش عمده این اشتراک گذاری به عکسهای خودرو ها اختصاص می‌یابد. مسافرها از گوشه و کنار جهان (که اغلب جوان هستند) از خودروهای خود با شکل و قیافه‌های مختلف و در موقعیت‌های گوناگون عکس می‌گیرند و در انجمن جهانی خود به اشتراک می‌گذارند و با تصاویر خود یک حرف را به بقیه جهانیان اعلام می‌کنند. اینکه «هرجایی که خودروی‌مان را پارک کنیم آنجا خانه ماست» و این دقیقا همان شعاری است که در بدو ورود به وبسایت ون‌لایف نگاه شما را به خود معطوف می‌کند.

نکته جالب اینجاست که با بالا و پایین کردن وبسایت ون لایف هیچ عکسی از ایران به چشم نمی‌خورد و نکته جالبتر اینکه برخلاف انتظار بیشترین عکسها از آمریکای شمالی بود نه قاره سبز که مخترع این نوع سفر بوده.امیدواریم یکی از خوانندگان این مطلب اولین عکس از ایران را برایشان ارسال کند.

vanlife11

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.