روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر سمنان واقع شده است. این روستا به دلیل همجواری با دشت کویر و آخرین روستا بودن از سمت جنوبش و کوچکی اش با نام بیابانک نامیده می شود.

با وجود اینکه قدمت دقیق روستا مشخص نیست اما آثار و ابنیه روستا حاکی از قدمت دیرین آن دارد. نقش تاریخ بر جای جای این روستا مشخص است زخمهایی از حوادث طبیعی و اجتماعی در سازه های آن به وضوح به چشم می خورد.

چندی از آثار و بناهای تاریخی روستای بیابانک در این نوشته معرفی می گردد تا بخشی از زیبایی های فرهنگی آن را نمایان سازد.

قنات نیسکان

این قنات که هم اکنون خشک است یکی از قناتهای پر آب روستای بیابانک بوده است ودر حدود ۸ سنگ آب داشته است.مادر چاه آن با عمق ۸۰ متر در نزدیکی سرخه قرار دارد.
این قنات دو مدار ۸ دور داشته است و برای تامین هزینه لایروبی قنات و تعمیرات آن یک شبانه روز. معروف به بیروزه به مدار اضافه می گردیده .

IMG_20151224_171822

قنات طهره

قنات حمام عمومی روستا بوده است و ۱۴ شبانه روز روزانه حدود ۲۰ لیتر آب در ثانیه آبدهی داشته است.

IMG_20151224_171810

برج ها

برج های دیده بانی سمت جنوب روستا با نام های چاله برج, دیونه برج, ترکمونی برج محل دیده بانی برای حفاظت روستا از دست دزدان و یاقیان بوده است.

قلعه خندق

قلعه خندق روستای بیابانک. یکی ازمهمترین آثار باقی مانده از گذشتگان در این روستا می باشد. این قلعه جهت حفاظت مردم و امولشان  در برابر هجوم یاقیان ساخته شده . قلعه خندق دارای ورودی آب “گنگ آو”به معنی گنگ آب (راه ورودی آب آن مخفی بوده)و خروجی آب”پایین شط”که در اطراف خندق کنده اند میباشد.قلعه  هشت برج داشته که بقایای چند برج آن تا به امروز موجود است این قلعه راههای زیر زمینی به خارج از روستا وقلعه های اطراف مانند قلعه جان آباد و لاسگرد داشته است.

IMG_20151224_172152

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

1 دیدگاه

  1. Thank you very much for your blog.

    I enjoyed reading this article.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.