اتریش، نگینی در قلب اروپا

اتریش (Österreich) یکی از کشورهای آلمانی زبان است که در قلب اروپا واقع شده. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلوواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختن اشتاین هم مرز بوده و همواره مانند نگینی در قلب اروپا درخشیده است.

کلمه اتریش، به زبان خودشان اوستررایش، از دو جزء اوستر (به معنی شرق) و رایش (به معنی پادشاهی) تشکیل شده است که در کل به معنی پادشاهی شرق می‌باشد. در بیشتر سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران این کشور به نمسا یا نمسه یاد شده است. چرا که تا دوران قاجار امپراطوری آلمان یکپارچه، به وجود نیامده بود و حتی زبان آلمانی را نمسوی می‌گفتند.

بین کشورهای آلمانی زبان (آلمان، اتریش و سوئیس) کشور اتریش همواره از توجه خاصی برخوردار بود و سالیان سال وین پایتخت امپراطوری‌های مختلف بوده است.

اتریش با جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی و فرهنگی همواره مورد لطف و نظر گردشگران در سراسر تاریخ و دنیا قرار گرفته است. این کشور با داشتن شهرهایی نظیر وین، سالزبورگ، اینسبورک و قراز در میادین صنعتی و سیاسی نیز به طور مثبت فعالیت دارد. اینک به ۷ جاذبه گردشگری برتر اتریش می‌پردازیم که این کشور را بین ۱۰ کشور برتر توریستی در دنیا قرار داده‌اند.

فستیوال سالزبورگ (Salzburger Festspiele)

فستیوال سالزبورگ از ۱۹۲۰ به بعد سالانه در فصل تابستان به مدت پنج هفته در شهر سالزبورگ، محل تولد وولفگانگ آمادئوس موزارت، نابغه موسیقی جهان برگزار می‌شود. از کلاسیک‌های این فستیوال می‌توان به نمایش “هر کس” (Jedermann) توسط هوگو وان هافمانستال اشاره کرد. این فستیوال سالانه مقصد میلیون‌ها گردشگر و عاشق موسیقی از سراسر دنیا بوده و هر سال بیشتر از سال پیش به شهرت و اعتبار شهر سالزبورگ می‌افزاید.

نمایش‌های دراماتیک، کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و پاپ، رقص‌های محلی و مسابقات جذاب از نقاط مثبت این فستیوال بشمار می‌آید. شهر سالزبورگ در سال ۲۰۰۶ به مناسبت ۲۰۵مین سالروز تولد موزارت، با روی صحنه آوردن ۲۲ اثر اوپرایی وی، این سال را بر روی صفحه‌های تاریخ ثبت کرد.

امروزه خانه موزارت که به موزه‌ای تبدیل شده است، میزبان میلیون‌ها علاقمند و طرفدار موسیقی کلاسیک می‎باشد. سالزبورگ به شهر موسیقی در دنیا معروف شده، کسب این نام تنها به برکت حضور موزارت و ده‌ها نابغه موسیقی دیگر نیست؛ بلکه به سبب مدیریت قوی و سرمایه‌گذاری روی این داشته‌ها که کشور اتریش از سالیان دراز روی آن کار می‌کرد، می‌باشد.

festspielnaechte8

دره دانوب (The Danube Valley)

رود دانوب که از شهر براتیسلاوا، پایتخت اسلووکی وارد این کشور می‌شود، بهشتی روی زمین را برای ساکنین واچاوو (Wachau) به ارمغان آورده است. تنگه زیبای واچاوو بین دو بلندی کرمز آن در دوناوو (Krems an der Donau) و ملک (Melk) قرار دارد.

این تنگه امروزه خود یک چرخه اقتصادی متشکل از مزارع انگور، چوب و شراب برای ساکنین فراهم آورده است. واچاوو به سبب اهمیتی که از نظر طبیعی و فرهنگی دارد در یونسکو به ثبت رسیده است.

Austria-Danube-Wachau-SS Danube-valley-WachauA

قلعه بزرگ سالزبوگ (Festung Hohen Salzburg)

قلعه هوهن سالزبورگ در مرتفع‌ترین نقطه دشت فستونگبرگ شهر سالزبورگ قرار دارد. اسم قلعه به معنی قلعه سالزبورگ بزرگ است که همچنین با طول ۲۵۰ متر و عرض ۱۵۰ متر, از بزرگترین قلعه‌های قاره اروپاست.

بنای اولیه قلعه به سال ۱۰۷۷ میلادی می‌رسد که ابتدا فقط یه کلبه چوبی بزرگ بود. اما بخاطر موقعیت بسیار حساس قلعه و خود شهر سالزبورگ، همواره مورد لطف شاهزاده‌های مختلف در طول تاریخ شده و سال به سال به عظمت قلعه افزوده شده است.

بزرگترین و سریع‌ترین پیشرفت قلعه، بین سال‌های ۱۴۹۵ و ۱۵۱۹ در زمان حکمرانی شاهزاده آرخ بیشوپ لئونهارد بود. مورخان اروپایی این قلعه را مهمترین قلعه اروپا می‌دانند و بخاطر همین است که این قلعه پس از گذشت بیش از ۵۰۰ سال همچنان محکم‌ترین قلعه در قلب اروپاست.

این قلعه از سال ۱۸۹۲ درب‌های خود را به روی گردشگران دنیا گشود. در بین قلعه‌های بسیار زیاد اروپا که اکثر آن‌ها هم در اتریش هستند، هوهن سالزبورگ بهترین وضعیت معماری و توریستی را داراست.

b46603c3bd5f3a66de03af43a29cfd39

کافی شاپ زاخار(Café Sacher)

مردم اتریش به خون گرمی و صمیمی بودن در اروپا مشهورند و شاید همین اجتماعی بودن آن‌ها باعث شده هزاران رستوران و هتل و کافی شاپ در سراسر اروپا مردم جهان را مجذوب خود کنند.

یکی از بهترین نمونه‌های این مراکز، کافه ساخر (Sacher) است که کار خود را ابتدا با نوع خاصی از کیک شکلاتی در کافه کوچکی در وین آغاز کرد. این کیک شکلاتی که بسیار غلیظ بوده و به همین خاطر با بستنی وانیلی مخصوص ساخر سرو می‌شود، طولی نکشید که به شهرت وفوری رسید و حتی بین کیک‌های ملی اتریش قرار گرفت.

این کافی‌شاپ بعدها هتل ۵ ستاره‌ای در شهر وین در قسمت مرکزی اینر شدات (Inner Stadt) به راه انداخت و هم اکنون از معروف‌ترین هتل‌های اتریش است. کافه ساخر امروزه در شهرهای وین، سالزبورگ، گراز و اینزبروک شعبه دارد. مجموعه ساخر به خانواده ساخر تعلق دارد که ایشان مهم‌ترین ارزش خود در زندگی را شادی کودکان می‌دانند. به همین سبب هتل ساخر بیشترین و متنوع‌ترین امکانات خود را در اختیار کودکان قرار داده است.

hotel-sacher-salzburg-24

سنت آنتون آم برگ(St. Anton am Berg)

شاید بارزترین جواب‌ها به سوال “اتریشی‌ها چه ورزشی می‌کنند؟”, اسکی باشد. با توجه به اینکه اتریش از کشورهای مشترک المنافع رشته کوه‌های همیشه پربرف آلپ است، نگاه ویژه خود را از این نعمت هیچگاه برنداشته است.

یکی از شهرهایی که مردم آن عاشق اسکی هستند شهر تیرول می‌باشد. روستای سانکت آنتون آم آلبرگ روستای کوچکی در این شهر است که دارای بیشترین امکانات مربوط به توریسم زمستانی است.

کوه‌هایی که ۲۸۱۱ متر ارتفاع دارند حتی در فصل تابستان نیز خالی از گردشگر نبوده و می‌توان گفت که پاتوق کوهنوردان و پیاده روهاست. این روستا همچنین در سال ۲۰۰۱ میزبان مسابقات قهرمانی اسکی در دنیا بوده و توانسته با برنامه‌ریزی‌های دقیق و امکانات رفاهی از قبیل راه‌آهن، هتل، مدارس اسکی و … اثر انگشت خود را روی جاذبه‌های گردشگری برتر اروپا به یادگار بگذارد.

این روستا تنها صاحب ۲۵۰۰ نفر جمعیت است که قریب به یقین تمامی آنان مشغول در حوزه گردشگری هستند. زیبایی این روستا موضوع فیلم‌های بسیاری در اروپا بوده و مستندهای فراوانی درباره آن ساخته شده است. همچنین تنازل قیمت‌ها در این روستا جاذبه دیگری برای گردشگران است که حتی هاستل‌هایی به قیمت ۴ یورو در شب را می‌توان پیدا کرد.

skiurlaub-hotel-stanton ski-resort_st-anton-am-arlberg_n3130-42730-0_l

قصر هافبورگ(Hofburg Palace)

شاید مهمترین و معروفترین اثر تاریخی اتریش, قصر هافبورگ باشد. این قصر باشکوه در قرن ۱۳ میلادی بنا شده است. این قصر محل کار و زندگی فرمانروایان متعددی از پادشاهی‌های مختلف نظیر پادشاهی اتریش- مجارستان بوده و هم‌اکنون نیز بخشی از قصر در اختیار رئیس جمهور اتریش است.

از قرن ۱۳م به امروز سالانه به مناسبت‌های مختلف بخش‌های بیشتر و بناهای بیشتری به این مجموعه عظیم افزوده شده است. از آخرین بناهای افزوده شده می‌توان به آمالینبورگ (Amalienburg)، هافکاپل (Hofkapelle)، شاتچکامر (Schatzkammer)، هافرایتشوله (Hofreitschule) و ستالبورگ (Stallburg) اشاره کرد که هر کدام کارایی مختلفی چون اصطبل پادشاهی، مدرسه سوارکاری پادشاهی، خزانه طلا، اتاق زنگ و … را دارند.

معمارهای اتریشی، ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی در ساخت و تکمیل این مجموعه یاری می‌کنند. هافبورگ در محله اینرشتاد وین، در مرکز شهر قرار دارد.

thumb-1920-555336

خیابان گروس گلاکنر-هوخال(Großglockner-Hochalpenstraße)

جاذبه‌های طبیعی همیشه امتیاز بیشتری نسبت به جاذبه‌های تاریخی و انسان ساخت داشته‌اند. اما تلفیق دخالت مثبت بشر در جاذبه‌های طبیعی شاهکارهایی در سراسر دنیا به‌جا گذاشته‌اند.

بلندترین نقطه کوه‌های آلپ در کشور اتریش به ارتفاع ۳۷۹۸ متر، در منطقه گلاکنر قرار دارد. گروس گلاکنر و کلاین گلاکنر دو نقطه مرتفع هستند که شاید بتوان گفت از بهترین مناظر دنیا به‌شمار می‌آیند.

تا سال ۱۷۷۹ هیچ ثبتی در مورد این ارتفاعات نبوده است. زیرا مردم باور داشتند که بالا رفتن از این کوه‌ها غیر ممکن است. اما در سال ۱۷۷۳ بلسازار هکت، استاد آکادمی لیوبلیانا، تصمیم می‌گیرد که این سفر غیر ممکن را ممکن سازد.

او از سال ۱۷۷۹ تا ۱۷۸۱ در این کوه‌ها به مسافرت می‌پردازد و موفق به نوشتن سفرنامه‌ای می‌شود که بعدها شاهزاده وقت اتریش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاهزاده با گروهی عزم به پیمودن راه می‌کنند و نهایتا موفق به کشف دومین بلندترین نقطه کوه‌های آلپ بعد از استاد هکت می‌شوند.

شاهزاده دستور به ساختن راهی بسیار طولانی می‌دهد که کلاین گاکنر را به گروس گلاکنر وصل می‌کند. این راه بهشتی ۲۵۷۶ متر بوده و سالانه حدود ۳۰۰٫۰۰۰ وسیله نقلیه و ۱ میلیون بازدیدکننده دارد و تا بحال با ۵۰ میلیون بازدیدکننده به ثبت رسیده است.

اتریش علاوه بر جاذبه‌هایی که داشته، در طول تاریخ همواره مدیریتی قوی در حوزه گردشگری را داشته است. به طوری که گردشگری در روح و خون این مردم است. این روح مسافرت را می‌توان در رفتار شاهزاده اتریش در قبال سفرنامه یک استاد دانشگاه و تصمیم وی در ساختن راهی بین دو مورد از قلل بسیار مرتفع آلپ ها نیز دید.

8589719563_65a242977a_b d25088d969b39f9e73fb5f54df2fbd55

نویسنده: فرشاد شالفروش

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.