یاقوت‌های سرخ روستای دورک اناری چشم به راه گردشگران

فصل پاییز است و زمان برداشت انار از باغات زیبای روستای دورک انار! روستایی که با انارهای خوش طعم خود رونق یافته و به روستای یاقوت های سرخ معروف شده است. چه زیباست که در این فصل سفری کوتاه به روستای دورک انار داشته باشیم.

روستای دورک انار یکی از روستاهای چهارمحال بختیاری است. حتما تعجب کردید که در این استان برف گیر چطور ممکن است درخت میوه انار پرورش داده شود اما جالب است که روستای دورک انار دارای آب و هوای مناسبی برای پرورش درخت انار و تولید این میوه خوشمزه بوده و باغات گسترده را در خود جای داده است.

%d8%af%d9%88%d8%b1%da%a9-%d8%a7%d9%86%d8%a7%d8%b1%db%8c-6

گفتنی است که انار تنها محصول این روستا نبوده و محصولات جانبی انار از جمله رب انار، ترشی انار، لواشک و … نیز به طور سنتی تولید می شود. همه ساله به طور متوسط بیش از ۱۲ تن رب انار در این روستا تولید و روانه بازار می شود و بیش از ۸۰ درصد رب انار تولید شده علاوه بر استان چهارمحال و بختیاری در استان های اصفهان، تهران و خوزستان عرضه می شود.

زمانی که صحبت از انار دورک می شود، مراسم سنتی “ناردُنگ” به میان می آید. از اواخر آبان تا اواسط آذر زنان روستا طی یک مراسم خانوادگی دانه های انار را در پشت بام خانه ها خشک می کنند و بر اساس سنن دیرینه،دیگ های رب پزی خود را بارمی گذارند. در این مراسم سنتی زنان دورک اناری با تشکیل گروه های چند نفره کار رب گیری از انار را آغاز می کنند، فرایند رب گیری در بین زنان دورکی شامل دانه کردن انار، آب گیری دانه ها، پخت آب انار و رب گیری را شامل می شود. اما این رب متفاوت تر از رب های دیگر است زیرا زنان دورکی در رب گیری از چاشنی های گیاهی محلی استفاده می کنند که عطرو طعم خاصی به رب انار می دهد.

دورک اناری

روستای زیبای دورک که در ۱۲۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد به دلیل دارا بودن کوچه باغ های اناری و آیین سنتی ناردنگ همه ساله، میزبان تعداد زیادی گردشگران از سراسر کشور و به ویژه استان های همجوار نظیر اصفهان و خوزستان است.

این روستا از توابع شهرستان کیار بخش ناغان استان چهارمحال و بختیاری بوده و گویش اهالی روستای دورک اناری بختیاری است. لباس محلی آنان نیز شامل لباس های محلی زیبا برای زنان لچک و مینا و برای مردان چوغا و کلاه نمدی بختیاری است.

مردان این روستا در باغ ها به پرورش و تولید انار مشغول بوده و زنان و دختران نیز به تولید محصولات جانبی سنتی میوه انار می پردازند. صنعت دستی سرمه دوزی نیز در این روستا در بین زنان روستایی رواج دارد.

دورک اناری

آبشار دره عشق که روبروی روستای دورک انار واقع شده از جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می آید. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می آید و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. درکنار این آبشار رود کارون جریان دارد که با انارستان ها و شالیزارهای اطراف خود فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است. فصول بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدیدکنندگان می باشد اما اگر از علاقه مندان میوه انار باشید پیشنهاد می کنیم در فصل پاییز راهی این روستا شوید.

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

دورک اناری

عکس: رضا زیرک پور

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.