عمارت شاپوری بنایی باشکوه در شیراز

باغ و عمارت شاپوری از بناهای قدیمی و زیبای شیراز است که در منطقه مرکزی شهر شیراز و در محله ی قدیمی معروف به انوری واقع شده است. این بنای تاریخی و دیدنی که ۱۰۰ سال قدمت دارد متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ شیراز بوده است.

حضور در باغ و عمارت بسیار زیبای شاپوری انرژی بسیار مثبتی به هر بیننده می دهد. در لحظه ی اولی که وارد این خانه ی قدیمی میشوید حیاط بزرگ و با صفایش نظرتان را جلب خواهد کرد مخصوصا اگه فصل بهار یا تابستان باشد و استخرش پر آب و فواره هایش باز باشد و باغچه هاش پر از گلای رنگارنگ.

kuvf80yk3vf9trgfw3sk77p9-pic

باغ و عمارت با شکوه و بسیار زیبای شاپوری پس از بازسازی های اساسی به صورت موزه ای تاریخی میزبان علاقمندان به معماری قدیم ایران به خصوص شیوه معماری و تزئینات شیراز شده است.

خانه شاپوری در دو طبقه با زیربنای ۸۴۰ متر مربع در باغی به وسعت ۴۶۳۵ متر ساخته شده است و با طراحی و اجرای استاد ابوالقاسم مهندسی در سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی بنا گردیده است و تا سال های مصادف با دهه ی هفتاد این عمارت محل سکونت خانواده شاپوری بوده است.

چند سالی این مجموعه متروکه ماند و سرانجام در سال ۱۳۷۹ این مجموعه ارزشمند توسط سازمان میراث فرهنگی فارس از ورثه مرحوم شاپوری خریداری شد و در همان سال به ثبت میراث ملی جمهوری اسلامی ایران رسید.  سرانجام بخش خصوصی در سال ۱۳۸۷ مرمت این بنا را آغاز نمود.

image24166

این بنا جز اولین بناهایی است که با رویکردی آزادانه به معماری در آن سالها طراحی شده است. اضافه نمودن بالکن به بنا که در معماری ایرانی جایگاهی نداشته، از مشخصات منحصربه‌فرد معماری این عمارت است .
دسترسی به عمارت از محور اصلی نمی‌باشد و با ۹۰ درجه چرخش در نمای شمالی واقع شده‌است. باغ این مجموعه دارای تقارن در معابر است ولی نحوهٔ قرارگیری درخت‌ها در آن تقارن ندارند. راه‌پلهٔ درونی بنا در معماری بناهای هم ‌دوره با این اثر دیده نمی‌شود. برخلاف دیگر بنا‌ها که اتاق‌ها چندمنظوره بودند در این بنا هر اتاق کاربری خاص خود را داراست.

????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

هم اکنون این مجموعه با داشتن امکانات رفاهی همچون رستوران بین المللی ایرانی – فرنگی و کافی شاپ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. بعد از اینکه بازدیدتان تمم شد میتوانید در کافی شاپ و رستوران این مجموعه استراحتی داشته باشید و در حیات باشکوه و زیبایش ، کنار ستون ها و پنجره های قشنگ این موزه چند تا عکس یادگاری بگیرید و سپس کمی کنار گل های قشنگ حیاط روی نیمکت هایی که برای شما تهیه کرده اند استراحت کنید و از سکوت و آرامش منحصربفرد این خانه لذت ببرید.

1.-Shapouri-Coffee-Shop-کافی-شاپ-عمارت-شاپوری

مسیر دسترسی:
شیراز، خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.