تنها کوه خوراکی دنیا در جزیره رنگین کمان هرمز

آیا تا به حال چیزی راجع به کوه خوراکی شنیده اید؟ کوهی عجیب که اهالی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ غذاهایشان استفاده می کنند. این کوه خوراکی که تنها کوه خوراکی جهان است در جزیره هرمز واقع شده است.

هرمز شاه کلید خلیج فارس، جزیره رنگین کمان و مرکز شگفتی های زمین شناسی، جایی است که به ساحل‌های رنگی معروف است و می توان نوعی خاک خوراکی به نام ‘گِلَک’ را از دل کوه های سرخ آن استخراج و به عنوان ادویه ای خوش رنگ در تهیه غذا و سس به کار برد.

در راه دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می شود. در میان این کوه ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی این کوه را «دلک» می نامند و از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی و مربا استفاده می کنند.

 این خاک خوش رنگ جایگاه ویژه ای در تهیه غذاهای بومی این جزیره دارد و از آن برای پخت بسیاری از غذاهای دریایی و حتی نان محلی هرمز به نام ‘تُمشی’ استفاده می شود.
برای این کار مردم محلی ابتدا گلک را در آب مخلوط و پس از ته نشین شدن خاک، آب سرخ حاصل را با نمک به دست آمده از دل کوه های این جزیره حل و سس محلی تهیه می کنند.
در حقیقت سس به دست آمده از این فرایند، خمیر مایه بسیاری از غذاهای محلی هرمز را تشکیل می دهد و می توان رد پای آن را به عنوان یک مکمل اصلی در تهیه غذاهای این جزیره به خوبی مشاهده کرد.

تمام مردم منطقه مقداری از خاک سرخ این کوه را که به آن خاک معدن می‌گویند در خانه خود دارند و در پخت انواع نان و ماهی در کنار سایر افزودنی‌ها به عنوان طعم دهنده از آن استفاده می‌کنند. این خاک بسیار نرم است و نیازی به صاف کردن ندارد.

2773631_580

این کوه با ارتفاع تقریبی ۲۰۰ متر در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته و از خاک آن در صنایع سرامیک سازی و رنگسازی نیز استفاده می شود.

به دلیل بارش های اندک جوی و نمکی بودن خاک و شور بودن آب، هیچ نوع مرتع و گیاهی در جزیره وجود ندارد. استخراج و صدور خاک سرخ جزیره هرمز یکی از مهم ترین منابع درآمد اهالی است. نمک آبی و سنگ لاشه از دیگر معادن این جزیره است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.