ایران رسما میزبان کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری شد

نایب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری پس از ۱۰ روز ارزیابی و بررسی زیرساخت‌های گردشگری ایران، میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۷ را رسما به ایران سپرد.

ایران در سال گذشته موفق شد در رقابت با کشورهایی چون دانمارک و سنگاپور، ۱۸ رأی هیات اجرایی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری را به نفع خود تمام کند و میزبانی هفدهمین کنواسیون جهانی راهنمایان گردشگری را برای سال ۲۰۱۷ میلادی به دست آورد.

فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری حدود ۲۰۰ هزار عضو از کشورهای مختلف دارد که اجلاس آن هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورها برگزار می‌شود. پس از کسب امتیاز از اعضای هیات مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، نایب رئیس این فدراسیون در سفری ۱۰ روزه وضعیت زیرساخت‌های صنعت گردشگری ایران را بررسی کرد که صبح امروز (یکشنبه ۶ دی‌ماه) با ارائه گزارشی اعلام کرد: با وجود برخی نارسایی‌ها، ایران میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۷ است.

«روبی روی» چگونگی اجرای این میزبانی را مهم دانست و گفت: مساله اصلی در برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری آن است که ما به عنوان راهنما، دیپلمات‌های فرهنگی در دنیا محسوب می‌شویم و باید بتوانیم این گردهمایی را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۷ میلادی که برای نخستین‌بار کشورهای مختلف میزبانی این کنوانسیون را برعهده گرفتند، شرایط در حال بهبود و پیشرفت است. ایران پس از کانادا دومین کشوری است که با اولین درخواست و تلاش موفق شد پیروز این میدان شود. علت اصلی که کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران توانست در پراگ برنده شود‌، این بود که در ایران و پراگ خود را به اثبات رساند.

ایراد نائب رییس فدراسیون جهانی راهنمایان به توالت‌های ایران

«روی» گفت: در ۱۰ روز گذشته از نقاط متعددی در ایران بازدید کردم، شگفت‌انگیز و فوق‌العاده بود، مخصوصا این‌که از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها بسیار لذت بردم. البته نارسایی‌هایی در بخش صدور ویزا، انتقال وجه نقد‌ و زیرساخت‌ها وجود دارد که باید برطرف شود.

او ایمنی ضعیف هتل‌ها و بهداشت آنها در کنار کمبود سرویس‌ های بهداشتی پاکیزه و مدرن به ویژه در اماکن گردشگری و تاریخی و نبود پارکینگ اتوبوس در نزدیکی اماکن مورد بازدید گردشگران را از جمله ایرادهای وارد شده به صنعت گردشگری ایران دانست و بیان کرد: این موارد شاید به آسانی قابل رفع نباشد، اما ضرورت دارد که برای برطرف کردن آنها اقدام کنید، نه تنها فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، بلکه همه به این تغییرات نیاز دارند.

نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با تاکید بر لزوم آموزش راهنمایان تور اظهار کرد: آموزش‌ها هرچه سازمان‌یافته‌تر باشد نتایج شگفت‌انگیز خواهد بود. من شاهد تلاش‌های کانون در استان‌های مختلف بودم اما لازم است برای به روز شدن آموزش‌ها تلاش بیشتری صورت گیرد.

او سطح استاندارد خدمات گردشگری در ایران را چندان مطابق با خدمات جهانی ندانست، اما در عین حال گفت: پس از مطالعه و بازرسی دقیق سه هتل برای میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری انتخاب شده است. حالا وقت آن رسیده همه حامیانی که قول داده‌اند اقدامی برای برگزاری این کنوانسیون انجام دهند وارد عمل شوند.

وی سپس اعلام کرد: نظر فدراسیون این است که فقط یک بخش مجری و میزبان این کنوانسیون باشد که آن کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران است.

خبر خوش برای راهنمایان ایرانی

نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری همچنین با اعلام خبر خوشی برای راهنمایان ایرانی گفت: پیرو مذاکرات ایران یکی از اعضای شبکه سازمان تورهای فرهنگی است، به این معنی که نه تنها فقط راهنمایان خارجی می‌توانند از سایت‌های ایرانی بازدید رایگان داشته باشند، که راهنمایان ایران هم می‌توانند با دریافت کارت فرهنگی از موزه‌ها و سایت‌های گردشگری دنیا به طور رایگان بازدید کنند.

«روی» در ادامه سخنانش با اشاره به تبلیغات گسترده ایران در شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، گفت: در ۲۳ سال عمر کاری خود چنین همت بالایی را ندیده بودم، قطعا فدراسیون برای تبلیغ برگزاری این رویداد مهم در ایران تلاش‌هایی را انجام خواهد داد.

در ادامه این نشست که با حضور جمعی از راهنمایان گردشگری ایران در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد‌، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور با تبریک پذیرش میزبانی ایران از سوی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری گفت: اکنون وظایف و مسئولیت‌های سنگینی متوجه ما به عنوان میزبان شده است‌، من هم به انرژی ایرانی که خانم روی به آن اعتراض کرد اعتقاد و باور دارم.

وی بیان کرد: میزبانی این رویداد فرصت‌های زیادی را برای صنعت گردشگری ایران فراهم می‌کند. مشکلاتی که گروه بازرسی فدراسیون به آن اشاره کرد همان تنگناهایی است که برای ما چندان ناشناخته به نظر نمی‌آید و در مطالعات و مشاهدات میدانی به آن رسیده‌ایم. تلاش می‌کنیم با استفاده از همین استعدادهای جوان این مشکلات را برطرف کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌،صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با وجود چنین مشکلاتی خوشبختانه ایران شاهد رشد گردشگری خارجی است. این نشان می‌دهد در ذات گردشگری، عناصری فراتر از مسائل مادی نقش دارد مثل مهمان‌نوازی و آنچه در فرهنگ، ذات و اخلاق تمدن ایرانی نهفته است. ما با استفاده از این ویژگی‌ها و توانمندی‌ها به آن مشکلات فائق می‌آییم.

۲۰۱۶ سال ایران

رحمانی موحد سپس اظهار کرد: سال ۲۰۱۶ برای صنعت گردشگری ایران با اهمیت است، از آن جهت که با تقویت بنیان‌های روابط بین‌الملل و تعامل دوسویه جهانی وارد عرصه جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی گردشگری می‌شویم؛ مخصوصا در شرایطی که بسیاری از موسسات ۲۰۱۶ را سال ایران نامیده‌اند، این رویکرد جهانی مسئولیت سنگینی را متوجه ایران می‌کند.

او یادآور شد: وقتی مقام معظم رهبری به طور مشخص در برنامه ششم توسعه از پنج برابر شدن گردشگران خارجی سخن می‌گویند، یعنی تکلیف سنگینی برای ما ایجاد شده است.

معاون گردشگری همچنین قول داد، به عنوان نماینده سازمان فرهنگی و گردشگری و متولی این صنعت در ایران در کنار ‌،‌همراه و پشتیبان این رویداد بین المللی باشد.

آرش نورآقایی، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری نیز در این نشست اقداماتی که تاکنون برای معرفی ایران به عنوان میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری انجام داده است‌، تشریح کرد.

منبع: ایسنا

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.