خراسان شمالی، گنجینه فرهنگ‌ها

بر اساس مستندات و شواهد حاصل از بررسی های باستان شناسی، پیشینه تاریخ استان دست کم به دوران نوسنگی حدود ۸۰۰۰ سال قبل می رسد. در ادوار مختلف منطقه مورد نظر همواره به عنوان یکی از مهم ترین بخش های تابع حکومت قلمداد می شده و در دوره هخامنشی به عنوان ساتراپی پارت نقش مهم در تبادلات سیاسی امپراطوری داشته است.

معبد اسپاخو

3550

این بنا بر بلندای تپه ای در روستایی به همین نام با فاصله ۵ کیلومتری از جاده آسیایی بجنورد به آذرشهر چسم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. مصالح به کار رفته در این بنا شامل سنگ و ساروج با پلان چهارگوش گنبددار است که شیوه اجرای قوس ها نشان دهنده معماری دوران ساسانی است.

مسجد جامع جاجرم

2989fc9f5acd41cfd6052e9f6d027ab8

این مسجد قدیمی که در میان بافت قدیمی شهر جاجرم واقع شده، یکی از قدیمی ترین مساجد باقی مانده در خراسان شمالی است که امروزه نیز در آن نماز اقامه می شود. بر اساس نوشته مورخین و کتیبه ای که بر پیشانی بنا نصب بوده، تاریخ ساخت بنا را ۵۵۷ هجری قمری ذکر کرده اند.

آئینه خانه مفخم

1757_نمای کناری آیینه خانه مفخم

بنای آئینه خانه مفخم در شمال شهر بجنورد واقع شده است. این بنا همزمان با عصر ناصری در داخل باغ بزرگی به نام دلگشا ساخته شد. پلان این بنا مستطیل شکل بوده و در دوطبقه با تزیینات خارجی و داخلی ساخته شد. در طبقه دوم بنا اتاق آیینه اری شده ای وجود دارد که نام خود را به کل بنا بخشیده است و امروز به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

عمارت مفخم

1__hamgardi_عمارت-آینه-خانه-مفخم-45871-همگردی

بنای تاریخی عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجار در استان خراسان شمالی است که در شمال شهر بجنورد قرار دارد. این بنا در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجارو به دستور یارمحمدخان از حکمرانان منطقه ساخته شده است. این بنا دارای ۳۴ اتاق بوده و با آیینه کاری کاسیکاری و گچبری مزین شده است.

پارک تفریحی باباامان

3562

این پارک جنگلی زیبا از تفرجگاه های مهم شهرستان بجنورد است که به عنوان یکی از مناطق برگزیده نمونه ملی گردشگری معرفی شده است و در مسیر جاده اصلی بجنورد به مشهد قرار دارد. پارک زیبای بابا امان با داشتن امکانات پذیرایی و اقامت برای گردشگران، هر ساله پذیرای مسافران و جمع کثیری از زائران حرم مطهز رضوی است.

صنایع دستی

139301060945493302416264

تنوع قومیتی خراسان شمالی باعث رشد و پرورش انواع هنرهای سنتی و صنایع دستی در این استان شده است که از جمله مهمترین آنها به سفره کردی، انواع گلیم و جاجیم، چادر سب بافی، پشتی، قالیچه، چاروق دوزی، پلاس، نمدبافی و غیره اشاره کرد.

سوغات استان

shirnichay-768x350

اصلی ترین سوغات شهرستان بجنورد آبنبات(شکرپنیر) است که بیشتر همراه پای مصرف می شود که علاوه بر مصرف داخلی به خارج از استان و برخی کشورهای همجوار نیز صادر می شود. از دیگر سوغات های استان خراسان شمالی می توان به کشک و قره قروت اشاره کرد.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.