قبرستانی پر رمز و راز که قبرهایش هرگز نور و گرمای خورشید را احساس نکرده اند

در شهرستان میرجاوه زاهدان قبرستان منحصربفرد و پر رمز و راز وجود دارد که قبرهایش هرگز نور و گرمای خورشید را احساس نکرده اند. این قبرستان که متعلق به دوره اسلامی است و حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد از جاذبه‌های توریستی شهرستان میرجاوه به شمار می رود که در ۱۰ کیلومتری روستای نمونه هدف گرشگری تمین قرار دارد و بازدید کننده‎های زیادی از مکان‎های مختلف استان و کشور از آن بازدید می‌کنند . قبرستان هفتاد ملا مانند سایر آثار باستانی موجود در روستای تمین، در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم باستان حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره، ایجاد کرده‌اند و برای ساخت قبور از سبک معماری مقبره کورش الهام گرفته اند.

گورستان هفت ملا (8)

مساحت قبرستان بیش از ۵۰۰ متر مربع است و به شکل کمانی در بخش شرقی روستای روپس در سینه کوه واقع شده است. قبرها همیشه در سایه قرار دارن و به همین علت از گزند باد و باران در امان هستند. همچنین نور خورشید هیچ وقت بر این قبرها نمی تابد و همیشه در سایه قرار دارند. ۱۰۰ سال پیش، دو ستون سنگی بزرگ نیز در مقابل این حفره بوده است که در حال حاضر، تخریب شده‌اند.

گورستان هفت ملا (5)

قبور بی نظیر این گورستان به شکل مستطیل هستند و دو طرف آن به وسیله خشت خام بالا آورده شده مثل صندوقچه و اجساد را داخل آن قرار داده و قبور را به صورت مسطح ساخته‎اند. برروی هر کدام از قبور هشت سوراخ تعبیه شده که هوا از داخل آنها عبور می کند. روی دیوار‌های قبور گورستان، از رنگ قرمز که نوعی خاک در این منطقه است، استفاده شده است. اقوام مردگان به وسیله این خاک تزییناتی را روی قبور به وجود آورده‌اند.

گورستان هفت ملا (6)

دو روایت در مورد قبرستان هفتاد ملا وجود دارد، اولی اینکه پس ورود اسلام به این منطقه موبدان زرتشتی به این مکان پناه بردند و درهمان جا پس از مرگ دفن شدند که با توجه به معماری قبرها قابل قبول است و روایت دوم اینکه این منطقه در مسیر رودخانه قرار داشته و مردم برای در امان ماندن از سیلاب ها از دنیا رفته گان خود را در ارتفاعات بلند دفن میکردند که موفعیت جغرافیایی منطقه بیانگر این موضوع نیز هست.

گورستان هفت ملا (4);

در روستای تمین جاذبه های دیگری وجود دارد که برای همه گردشگران بسیار جالب است. حتما صبح زود به سمت این منطقه حرکت کنید تا قبل از تاریکی هوا از دیگر دیدنی های روستا نیز لذت ببرید. بهترین زمان برای سفر به این نقطه از کشورمان فصل پاییز و زمستان است.

گورستان هفت ملا (7)

مسیر دسترسی:

اگر تصمیم به بازدید قبرستان هفتاد ملا را دارید باید به شهرستان زاهدان در استان سیستان و بلوچستان سفر کنید و از زاهدان در ۶۳کیلومتری روستای میرجاوه در شرق زاهدان، نزدیک روستای تمین بروید. از زاهدان با ماشین باید به سمت رستا حرکت کنید و جاده ای اسفالت تنها مسیر دسترسی به منطقه است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.