سیری بر سردترین مناطق جهان

آب و هوا یکی از مهم ترین عوامل ژئوفیزیکی است که در الگودهی فضای جغرافیایی و شکل دهی شرایط زیست محیطی مشارکت می کند و نقش مهمی در استقرار یا عدم استقرار سکونتگاه های انسانی دارد. انسان در واقع، مناطقی را به عنوان سکونتگاه برمی گزیند که بالاترین میزان آسایش اقلیمی را داشته باشد و توریسم به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های انسانی در این زمینه حرف اول را می زند.

در جهان مناطقی وجود دارند که از لحاظ اقلیم شرایط نامساعدی داشته و زندگی را برای شهروندان خود دشوار کرده است اما همین مناطق می توانند به عنوان سردترین مناطق جهان، مورد بازدید بسیاری از گردشگران ماجراجو واقع شوند.

شهروندان مناطقی مانند ورخویانسک و یاکوتسک در روسیه زندگی بسیار متفاوتی را نسبت به من و شما تجربه می کنند. طبق اطلاعات ماهواره ای ناسا، سردترین دمایی که تاکنون ثبت شده -۱۳۵٫۸ درجه فارنهایت (-۹۴٫۷ درجه سانتیگراد) در ماه آگوست ۲۰۱۰ در شرق قطب جنوب بوده است.

در این مطلب می خواهیم هفت عدد از سردترین مناطق جهان را برای زندگی معرفی کنیم.

۱)ورخویانسک، روسیه

بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۲، ورخویانسک در روسیه ۱۴۳۴ ساکن داشته است که این مردم نوعی زندگی در بیابان سیبری را تجربه می کردند. در سال ۱۶۳۸، قلعه ای یافت شد که به عنوان یک مرکز منطقه ای برای نگهداری از دام ها و معادن طلا و روی عمل می کرد.

این شهر در ۶۵۰ کیلومتری شهر یاکوتسک و در ۲۴۱۴ کیلومتری جنوب قطب شمال قرار دارد. ورخویانسک در دهه ۱۸۶۰ و اوایل قرن بیستم به عنوان تبعیدگاه سیاسی ها مورد استفاده قرار می گرفت.

در ماه ژانویه (ماه دی) میانگین دما ۱۰٫۲۲- درجه سانتیگراد است؛ یعنی دماهای ماهانه از اکتبر تا آوریل (تیر تا فروردین) زیر نقطه انجماد باقی می ماند. در سال ۱۸۹۲، ساکنان همیشه در دمای زیر ۳۲٫۲۲ درجه سانتیگراد زندگی می کردند. ساکنان امروزی همواره از کلاه های خزدار بزرگ استفاده کرده و ترجیح می دهند در زمان های بسیار سرد در خانه ها و محیط های بسته بمانند.

Verkhoyansk

۲) اویمیاکون، روسیه

اویمیاکون نیز یکی از سردترین مناطق جهان است که در ۶ فوریه (بهمن) ۱۹۳۳، دمای زیر ۳۲٫۲۲ درجه سانتیگراد داشته است. مدارس اویمیاکون به طور معمول در دمای زیر ۱۱٫۱۱ درجه سانتیگراد باز است.

مسئولان گردشگری اویمیاکون، در پی توسعه این شهر به عنوان بهترین مقصد گردشگری برای مسافران ماجراجویانه هستند.

Oymyakon-Russia

۳) بندر آبشار بین المللی، مینه سوتا

بندر آبشار بین المللی شاید به اندازه اویمیاکون یا ورخویانسک سرد نباشد، اما یکی از سردترین مناطق در مجاورت ایالات متحده است. حدود ۶۷۰۳ نفر در آبشار بین المللی زندگی می کنند (طبق سرشماری سال ۲۰۰۰)، که در مرز بین ایالات متحده و کانادا ساکن هستند.

زمستان ها در آبشار بین المللی طولانی و سرد است که میانگین دما در ماه ژانویه حدود – ۱۶٫۲۷ درجه سانتیگراد می باشد. این منطقه همواره پوشیده از برف می شود.

International Falls

۴) فریزر، کلورادو

فریزر واقع در ۲,۶ متری کوه های راکی کلورادو، دارای ۹۱۰ ساکن می باشد. این شهر در نزدیکی یک منطقه اسکی مشهور به نام “پارک زمستان” (Winter Park) قرار گرفته است. مردم فریزر در نزدیکی ایالات متحده یکی از سردترین زمستان ها را تجربه می کنند. متوسط دمای سالانه ۰٫۲۷ درجه سانتیگراد است. در تابستان نیز حداقل دما در ماه ژوئن (شهریور) -۱٫۶۶ درجه سانتیگراد می رسد.

Fraser

۵) یاکوتسک، روسیه

یاکوتسک از جمله معروف ترین مناطق سرد جهان است که در طول زمستان از ماه سپتامبر (آذر) دمای آن زیر نقطه انجماد می رسد و تا ماه مه (مرداد) دمای آن افزایش نمی یابد. در ماه ژانویه حداکثر دما – ۱٫۱۱ در جه سانتیگراد و حداقل دما برای ماه مذکور – ۲۷٫۴۴ درجه سانتیگراد می باشد.

بیش از ۲۰۰ هزار از ساکنان این شهر در معدن مشغول به کار هستند. یاکوتسک مرکز تئاترهای متعدد، موزه ها و حتی باغ وحش است.

Yakutsk

۶) Hell، نروژ

Hell به معنای جهنم است، این شهر به دلیل نام خود و دماهای زیر قطب شمال، انگشت نما شده است. متوسط دما در ماه فوریه ۲۰۱۰، -۶٫۶ درجه سانتیگراد است. گردشگران در سال های اخیر به سختی به این شهر سفر می کنند.

Hell Norway

۷) بارو، آلاسکا

بارو شمالی ترین شهر ایالات متحده، در دو کیلومتری جنوب قطب شمال قرار دارد. این شهر کوچک روی لایه پرمافراست ساخته شده که در زمستان بسیار سرد و بادخیز است. خورشید در پایان ماه نوامبر (آبان) غروب می کند و تا پایان ژانویه طلوع نمی کند.

بارو مرکز اقتصادی North Slope است و بسیاری از ساکنان در صنعت انرژی مشغول کار می باشند. این شهر تنها از طریق هواپیما یا دریا قابل دسترس است.

barrow

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.