هوانگ لو، روستایی با موبلندترین زنان جهان

برای تمام زنان در سراسر جهان، مو اهمیت زیادی دارد، اما موی مردم قومی یائو در روستای هوانگ لو در چین، ارزشمندترین دارایی آن ها به شمار می آید.

حدود ۸۲ خانوار در روستای هوانگ لو، از قوم یائوی سرخ هستند که نام خود را از لباس های سنتی قرمز گرفته اند. همانند سایر روستاهای چینی، هوانگ لو دارای طبیعت بسیار جذاب و سنت های باستانی بسیار متنوعی می باشد که هر کدام از آن ها برای گردشگران سرگرم کننده می باشند اما جالب ترین ویژگی آن، موهای بلند زنان روستا است. روستای هوانگ لو، به عنوان “روستایی با موبلندترین زنان جهان” در گینس ثبت شده است.

میانگین طول موهای ۱۲۰ زن در روستای هوانگ لو، ۱٫۷ متر است که نشان دهنده شایستگی لقب و شهرت خود می باشد.

مو همواره نقش بسیار مهمی در زندگی زنان هوانگ لو ایفا کرده است. تا چند سال پیش، بسیار مهم بود که هیچ کس به جز همسر و فرزندان به موهای باز زنان نگاه نکند. در طول تابستان و پاییز، زنان برای شستشوی موهای خود به کنار رودخانه می روند و موهای شسته شده خود را با یک روسری آبی می پوشانند. تنها مردی که قرار است با زنی ازدواج کند، می تواند موهای او را ببیند و آن فقط در روز عروسی امکان پذیر است. اگر یکی از اهالی روستا یا یک خارجی به طور ناگهانی با موهای یک زن برخورد کند، باید سه سال با خانواده او به عنوان داماد زندگی کند. اما تمام این سنت های قدیمی در سال ۱۹۸۷ فراموش شده اند و زنان یائو می توانند با غرور و بدون هیچ گونه نگرانی موهای مشکی خود را به نمایش بگذارند.

زنان هوانگ لو می توانند تنها یک بار در زندگی و آن هم در ۱۶ سالگی موهای خود را کوتاه کنند و برای ازدواج آماده شوند. اما موهای کوتاه شده به سادگی دور ریخته نمی شوند، بلکه به مادربزرگ دختر می دهند تا از آن ها یک کلاه زینتی بسازد. زمانی که دختر ازدواج می کند، این کلاه را به داماد هدیه می دهند. پس از آن، موهای زنان این روستا به سه بخش تقسیم می شود. یکی موهای سر او که هر روز بلند می شود. دیگری موهای کوتاه شده او و بخشی دیگر از تار موهایی که هر روز می افتد جمع آوری می شود.

همه آن ها موهای خود را بسیار ماهرانه درست می کنند که مدل آن نشان دهنده مجرد یا متاهل بودن او است. اگر موهای او به سادگی دور سرش پیچیده شده باشد متاهل است ولی بچه ندارد. اگر مدل دم خرگوشی در جلوی موها باشد، به این معنی است که ازدواج کرده و بچه دارد و اگر روسری به سر کرده باشد نشان دهنده مجرد بودن دختر است.

لازم به ذکر است که زنان روستای هوانگ لو برای شستشوی موهای خود از آب برنج استفاده می کنند.

اگر کنجکاو شدید که بدانید دلیل بلند کردن موهای زنان چه چیزی می تواند باشد، بهتر است بگوییم که به اعتقاد آن ها، موی بلند طول عمر، ثروت و شانس خوب به ارمغان می آورد. موی بلندتر به معنی خوش شانس تر بودن است!

yao (1)

yao (2)

yao (3)

yao (4)

yao (5)

yao (6)

yao (7)

yao (8)

yao (9)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.