حمام قجر، موزه مردم شناسی قزوین

حمام قجر یکی از بزرگترین و قدیمی ترین حمام های شهر قزوین است که در حال حاضر به موزه مردم شناسی تبدیل شده و توسط گردشگران و مسافران این شهر مورد بازدید قرار می گیرد.

حمام قجر به دستور شاه عباس صفوی و به وسیله امیر گونه خان در سال ۱۰۵۷ ساخته شده است. این حمام در نخستین سال های ساخت به “حمام شاهی” معروف بود.

این حمام با مساحت حدود ۱۰۴۵ متر مربع، دارای سه بخش سربینه، میاندار و گرمخانه است و به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم می شود. اگر از سمت جنوب که درب اصلی در آن سمت قرار گرفته بخواهید وارد ساختمان شوید، هنگام ورود یک راه پله مارپیچی را در مقابل خود خواهید دید که در انتهای آن سربینه قرار گرفته است. در وسط سربینه بزرگ، حوض زیبایی وجود دارد. شش شاه نشین و طاق نما در یک پلان هشت ضلعی از طریق سربینه به گرمخانه پیوند می خورند. سربینه که طرحی مستطیل شکل دارد و از دو طاق جناغی در شرق و غرب آن تشکیل شده، مکانی برای تعویض لباس مراجعین بوده است.

لازم به ذکر است که در سمت غرب درب دیگری نیز وجود دارد که به احتمال زیاد مخصوص بانوان بوده است.

قزوین (4)

گرمخانه زنانه و مردانه به شکل چلیپاست که در شرق و غرب آن اتاقک هایی برای شستشو قرار گرفته اند، از تزئینات جالب توجه حمام قجر ، می توان به کاشی کاری ازاره گرمخانه ها تا ارتفاع ۱٫۵ متر و رسمی بندی و یزدی بندی سقف ها اشاره کرد. راه دسترسی به گرمخانه از طریق راهرویی با طاق جناغی بسیار باریک است.

از دیگر ویژگی هایحمام قجر ، سنگ های بزرگ و یک تکه ای می باشد که سکوها را فرش کرده است.

گفتنی است که پوشش بنا گنبدی است و در هر گنبد جامخانه ای عمل نورگیری را انجام می دهد.

حمام قجر در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری قزوین خریداری شده و با سرمایه گذاری شهرداری و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد. در حال حاضر نیز به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

موزه مردم شناسی قجر از سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل تشکیل یافته است. زندگی اقوام تات، مراغی، کرد، لر و ترک در قسمت سربینه، آیین های سیزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواری امام حسین (ع) در قسمت میاندار و شش شغل آهنگری، دعانویسی، حجامت، بارفروشی، مکتبخانه داری و حلاجی در قسمت آخر این حمام به وسیله مجسمه هایی به نمایش گذاشته شده اند.

آدرس: قزوین، خیابان عبید زاکانی، کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر

اگر مسافر شهر قزوین باشید پیشنهاد می کنیم حتما از حمام و موزه مردم شناسی قجر نیز بازدید کنید.

قزوین (1)

قزوین (3)

قزوین (5)

قزوین (6)

قزوین (7)

قزوین (8)

قزوین (9)

قزوین (10)

قزوین (11)

قزوین (12)

قزوین (13)

قزوین (14)

قزوین (15)

قزوین (16)

قزوین (17)

قزوین (19)

قزوین (20)

قزوین (21)

قزوین (22)

قزوین (23)

gggffg

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.