از مشهد پدر به مشهد پسر

اگر رهسپار کربلای معلا هستید. اگر دل به دریا  زده اید و راهی راه حسین و مشهد مولا شده اید. بدانید که تنها نیستید دل های بسیاری که یارای راه ندارند همراه شما شده اند و دست به دعا برای سلامت و سعادت شمایند.

ماهنامه جهانگردان به مناسبت اربعین حسینی و همراهی با دلشدگان ویژه نامه اربعینی خود را به چاپ رسانده است که هم اکنون چاپ دوم آن نیز وارد بازار مطبوعات شده است.

با توجه به زیبایی مجموعه و رسایی کامل مطلب جهت همراهی زائران خلاصه ای از  این ویژه نامه ارزشمند برای شریک شدن در ثواب زیارت احرام متبرکه در این نوشتهآورده شده است و در ادامه فایل کامل Pdf مجله نیز جهت دانلود عزیزان قرار داده شده است.

نجف اشرف

شما زائران نظرکرده، چه با هواپیما، مشرف شده باشید، به نجف اشرف؛ و چه از مسیرهای زمینی، حکماً اصلی‌ترین مقصدتان، حرم ملکوتی ابن عم نبی، ابالحسنین، شهسوار لافتی، عروه‌الوثقی، سید‌الاوصیا، عمادالاصفیا، ازهدالزاهدین، امام‌المتقین، اول‌العابدین، یعسوب‌الدین، زین‌الموحدین، مولی‌الکونین، قائد قرب‌المحجلین، حبل‌الله‌المتین، لنگر آسمان و زمین، امیرالمومنین، الشهاب‌الثاقب، اسدالله‌الغالب، غالب کل غالب، مظهرالعجائب، مهر برج انما، آقاجان‌مان علی ابن ابیطالب علیه السلام؛ است. برنامه‌تان چیست؟ مستقیم مشرف می‌شوید یا سلام عرض می‌کنید و به اقامتگاه خود می‌روید و بار و بندیل می‌نهید و مختصری خستگی در می‌کنید و غسل زیارت کرده و جامه نو نموده، به پابوس می‌روید؟ یکی ترجیح می‌دهد دورش بگردد و راهی اتراقگاه شود و دستی به سر و رو بکشد و روبراه، سر به راه شود. دیگری تا سر بر آستان نساید، دلش به اطراق راضی نمی‌شود.

۱ـ از راه رسیده، وارد حرم نشوید. سلامی عرض کنید و به اقامتگاه بروید و غسل زیارت به جای بیاورید و رخت پاکیزه بپوشید و خود را خوشبو کنید؛ و «الله‌اکبر و الحمدالله و سبحان‌الله و لااله‌الا‌الله» گویان، راهی حرم شوید؛ با قدم‌های آهسته، و به یاد پدر و مادر و خواهر و برادر و اهل و عیال؛ و همۀ آنانی که التماس دعا گفته‌اند؛ و بیماران و گرفتاران و تنگدستان؛ و علی‌الخصوص، گرفتاران خاک!

۲ـ قبل از ورود به حرم، وعده‌گاه مشخص کنید و سر وقت مقرر، در وعده‌گاه حاضر شوید و با تأخیر خود، موجبات نگرانی و ناراحتی همراهان‌تان را فراهم نیاورید. وعده‌گاه پیشنهادی ما، مقبرۀ آیت‌الله شهید، آقامصطفای خمینی است. واقع در ایوان طلا، جنب گلدستۀ شمالی.

۳ـ حتی‌المقدور از باب‌الذهب یا باب‌ سوق‌الکبیر مشرف شوید و یک دل سیر، ایوان طلای حضرت را، به تماشا بایستید.

۴ـ در کنار دعا و زیارت خواندن، از دعا کردن برای خود و دیگران غافل نشوید. بستۀ پیشنهادی ما، اذن دخول، زیارت امین‌الله، زیارت جامعۀ کبیره، دعای عالیه‌المضامین و زیارت به نیابت، است.

۵ـ ملتمسین دعا را فراموش نکنید. هم می‌توانید ـ برای از قلم نیافتادن کسی ـ از لیست اسامی موجود در تلفن همراه‌تان کمک بگیرید و هم با قرائت عبارت: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ولىَّ اللَّهِ، مِنْ اَبى وَ اُمّى وَ زَوْجَتى وَ وَلَدى وَ حامَّتى وَ مِنْ جَمیعِ اَهْلِ بَلَدى (سلام بر تو اى ولی خدا، از طرف پدر و مادر و همسر و فرزندان و نزدیکانم و از طرف همه همشهری‌هایم)، نیابتاً عرض سلام کنید و برای والدین و نزدیکان خاص خود عرضه بدارید: اللّهُمَّ ما اَصابَنى مِنْ تَعَبٍ اَوْ نَصَبٍ اَوْ شَعَثٍ اَوْ لُغُوبٍ فَاْجُرْ فُلانَ بْنَ فُلانٍ فیهِ وَاْجُرْنى فى قَضآئى عَنْهُ.

ضمناً با خواندن دعای عالیه‌المضامین، می‌توانید ادعا کنید که هیچ‌کدام از بستگان دور و نزدیک، سببی و نسبی، اهل شهر و کشور، و مؤمنین و مؤمنات اقصای عالم را از دعا فراموش نکرده‌اید، و هیچ خواسته‌ای ـ برای خود و دیگران ـ را، طلب‌نکرده، نگذاشته‌اید.

۶ ـ اگر دست‌تان به ضریح مولا رسید، به یاد داشته باشید که قبور شریف حضرت آدم (ع) و حضرت نوح (ع)، در همان محدوده قبر مطهر حضرت امیر(ع) قرار دارد.

۷ـ از تلاش غیرمعمول برای رسیدن به ضریح حضرت بپرهیزید.

۸ـ مراقب کودکان و سالمندان همراه خود و دیگران باشید.

۹ـ در کنار زیارت، از گشت و گذار در بسط‌ها و صحن‌ها و رواق‌های حرم غافل نمانید.

۱۰ـ زیارت قبور مطهر بزرگانی چون حضرات آیات عظام: مقدس اردبیلی (در ایوان طلا و جنب گلدسته جنوبی)، شیخ عباس قمی (در سومین ایوان شرقی باب القبله)، علامه حلی (در ایوان طلا و جنب گلدسته شمالی)، سیدمحمدکاظم یزدی (در دومین ایوان غربی باب طوسی)، بهبهانی (در دوّمین مقبره پس از دروازه باب السوق، به سمت شمال)، محمدحسین کمپانی (بین مناره شمالی و مقبره علامه حلی)، علامه نائینی (در دومین مقبره پیش از زاویه جنوبی)، آخوند خراسانی (در مقبره جنوبی واقع در دالان باب الذهب)، سیدابوالحسن اصفهانی (درگاه ورودی دروازه شرقی)، ابوالقاسم خویی (در ضلع شرقی صحن مطهر، ورودی مسجد الخضراء)، شیخ مرتضی انصاری (در سمت غرب راهرو و دالان باب القبله)، سیداسدالله شفتی‌اصفهانی (در اولین مقبره شرقی باب القبله)، میرزاحسین نوری (در سومین ایوان شرقی باب القبله)، میرزای شیرازی (قسمت شرقی باب طوسی)، شیخ طوسی (کنار باب الطوسی حرم مطهر)، ملا احمد نراقی (در ضلع شمالی حرم)، و شیخ جعفر شوشتری، را از قلم نیاندازید.

۱۱ـ حتی‌المقدور نمازهای جماعت‌ حرم را از دست ندهید و حداقل یک ساعت قبل از اذان، به فکر پیدا کردن جا باشید.

۱۲ـ در طول زیارت، لب از صلوات فرو مبندید.

۱۳ـ از اطراف و اکنافتان غافل نشوید. نجف و کربلا عموماً، و در ایام اربعین سیدالشهداء، خصوصاً، سرشار است از صحنه‌های تکان‌دهنده و برانگیزاننده‌ای از فداکاری، ارادت و خدمت خالصانه و صادقانه. جغرافیای اربعین حسینی در عراق، جغرافیای ۷۲ ملت است. نمایش با شکوهی‌ست از همۀ نژادها و رنگ‌های جهان. این تنوع غرورانگیز را، الحمدالله‌ گویان، نظاره کنید و قدر بدانید.

۱۴ـ اگر دل از حرم مولا کندید، در طول روز و به همراه جمعی از همراهان و دوستان، راهی قبرستان وادی السّلام شوید و حداقل یک ساعتی را در این قبرستان شگفت‌انگیز و رازآلود بگذرانید. در وادی‌السلام، سراغ مقام حضرت حجّت (عجّ)، آرامگاه حضرت هود و حضرت صالح(علیهما السلام)؛ و نیز قبر آیت‌الله قاضی را بگیرید و با توقفی کوتاه، حال خوش‌تان را خوش‌تر کنید.

۱۵ـ مبادا لذت ۲ رکعت نماز، در مقام حضرت زین‌العابدین(ع)، واقع در مغرب شهر نجف را، از خود دریغ کنید.

۱۶ـ اگر توانستید، به مسجد شیخ انصاری (مشهور به مسجد ترک‌ها) بروید و یاد و خاطرۀ معمار کبیر انقلاب و نظام اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) را ـ که در این مسجد به اقامه نماز جماعت و تدریس می‌پرداخت ـ زنده کنید و گرامی بدارید و فاتحه‌ای نثار روح بلند و ملکوتی ایشان و همۀ شهیدان انقلاب و دفاع مقدس کنید.

در مشهد پدر؛ کوفه

۱ـ برای کوفه، یک نصف روز وقت بگذارید. نماز ظهرتان را در حرم حضرت امیر (ع)، بخوانید، و بعد از ناهار، غمین و اندوهبار، راهی کوفه شوید؛ مشهد مولای مظلوم‌مان، علی (ع).

۲ـ به کوفه که می‌روید، در میانۀ راه، در آرامگاه یار باوفای حضرت علی (ع)، کُمیل بن زیاد نَخَعی، دمی بیاسایید و با فرازهایی از دعای روح‌بخش کمیل، دست به دامن حضرت جل و علا، شوید؛ و صواب ۲ رکعت نمازی را که می‌خوانید، به روح جناب کمیل هدیه کنید.

۳ـ اگر بعد از ناهار حرکت کرده باشید، با احتساب زمان توقف در آرامگاه جناب کمیل، در میانۀ بعد از ظهر، مسجد سهله خواهید بود. از دروازۀ مسجد که بگذرید، تابلوی اعمال مسجد سهله، مقابل شماست. التماس دعا.

۴ـ در حدود ۳۰۰ متری مسجد کوفه، درنگ کنید! اینجا یکی از محدود یاران وفادار و فداکار مولا، رخ در نقاب خاک کشیده است: «سردارِ سَرِ دارِ علی (ع)؛ میثم تمار». خرمافروشی که صاحب سرّ  علی (ع) بود و حتی وقتی چگونگی شهادتش را از مولایش شنید، هرگز از دفاع و جانبدارى خاندان رسالت، و خط امامت و ولایت دست برنداشت و سرانجام، جان بر سر پیمان نهاد تا در بهشت برین، همنشین ساقی کوثر گردد.

۵ـ با واسطۀ میثم تمار، قدم به مسجد کوفه بگذارید. اگر برای محروم نماندن از فضیلت نماز جماعت در شبستان مسجد و در نزدیک‌ترین نقطه به محراب مولا، وقت کافی دارید، در کنار دالان ورودی مسجد، توقف کنید و یک دل سیر، همۀ فضای مسجد امام مظلوم‌مان را تماشا کنید. در سکوت و آرامش، و با احتیاط قدم از قدم بردارید؛ اینجا مشهد کسی است که بلدِ راه‌های آسمان‌ها بود، ای بسا دارید پا جای پای امام می‌گذارید، ای بسا در مسیری گام می‌نهید که روزگاری، مسیر حرکت حسنین (ع) بوده است. کسی چه می‌داند، این مسجد، مأمن صالحان و نیکان روزگار بوده است. کشتی نوح، گویا، سر از اینجا درآورده و به گل نشسته است. اگر فضای معنوی مسجد روح‌تان را نوازش، و چشم‌تان، اسرار درون هویدا کرده است، دم را غنیمت بشمارید و خودتان را به شبستان مسجد برسانید و در حریم محراب امیرالمؤمنین (ع)، به نماز بایستید، و خود و دیگران را، و نیز برادران و خواهران مظلوم‌مان در یمن، بحرین، سوریه، لبنان، عراق و عربستان سعودی را دعا کنید.

۶ـ نماز جماعت را که نوش جان کردید، اعمال مربوط به مقام‌های مسجد کوفه را به جای بیاورید، و سپس به زیارت هانی بن عروه، مسلم بن عقیل و مختار ثقفی بروید؛ و بعد همۀ فرصت طلایی باقیمانده‌تان را به خواندن نماز ـ برای خود و پدر و مادر و خواهران و برادران و همسر و فرزند ـ اختصاص دهی

یک پیشنهاد ویژه: شب را در حال و هوای مسجد کوفه بگذرانید و از فضیلت نماز در این مسجد، بیشتر بهره‌مند شوید و مناجات حضرت را زمزمه کنید و پیاده‌روی به سوی مشهد پسر (کربلا) را، از مشهد پدر (مسجد کوفه)، آغاز کنید.

نقشه شهرهای نجف و کوفه

photo_2015-12-01_15-48-15 photo_2015-12-01_15-48-28 photo_2015-12-01_15-48-46 photo_2015-12-01_15-49-22

نقشه مسیر پیاده روی از کوفه و نجف به کربلا

photo_2015-12-01_15-53-45

ماهنامه جهانگردان ـ ویژه اربعین حسینی

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.