پارک دولاویلت یک ناکجا آباد مدرن

پارک دولاویلت  ( Parc de la Villette) در محدوده شمال شرقی پاریس در کنار پارک فن‌آوری و تکنولوژی پاریس واقع شده است . ساخت آن ازسال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ در مکانی که قبلا کشتارگاه بزرگ پاریس و همچنین بازار ملی گوشت بود به طول انجامید.

پارک دولاویلت که در زبان فرانسه دولاوی ای (به معنی بنفشه) میباشد که یک جور فضای زیبا و دلنشین برای کودکان و جوانان و پیرمردان میباشد.

ECH21096037_1

گفته شده یکی از اهداف ساخت این پروژه رونق بخشیدن به شرق پاریس که منطقه ای تهیدست نشین بود می باشد. بافت اطراف آن در گذشته ، بافتی فرسوده بود که به لحاظ اجتماعی طبقات فرودست در آن ساکن بودند. تأثیر قوی ایجاد پارک باعث شده که زمین های اطراف پارک گران تر شوند، بافت بهسازی شود و اکنون مسکن به صورتی به روزتر و مطلوب تر در آن در آمده است .درواقع به عنوان پلی بین شهر و حومه عمل کند و با توسعه ی روز افزون این ناحیه ،لاویلت دیگر در ورودی شهر واقع نبود بلکه یک حلقه ی اتصال بین المللی تجاری و حمل ونقل شد. به عبارت دیگر لاویلت از محیط خارج شهری به محیط شهری تغییر هویت داد.

IMG_2234

این پارک سرآغاز معماری دیکانستراکشن است و بی تردید می توان گفت بزرگترین اثرتحقق یافته معماری دیکانستراکشن پارک دولاویلت برنارچومی است.

20150827_AIRDESGEANTS_3

مهندس معمار این پارک برنارد چومی است که بر اساس نظریات فلسفی ژاک دریدا، فیلسوف الجزایری طراحی شده است و طرحش در سال ۱۹۸۲ در یک مسابقه ی معماری برنده شد. طرح او توجه زیادی را به خود جلب کرد، زیرا این طرح بر پایه یک ایدئولوژی طراحی استوار بود. او به جای طراحی فضایی که باعث آرامش و استراحت افراد شود , فضایی خلق کرد که همیشه بر مخاطب خود اثر گذارد. خود معمار این پارک را یک ناکجاآباد مدرن می داند.جایی که افراد نمی توانند آنرا با هیچ یک از خاطرات خود پیوند زنند.

parc-de-la-villette.jpg1

چومی کوشید نشان دهد که معماری پیچیده می تواند بدون رعایت قواعد سنتی (ترکیب، سلسله مراتب، نظم) سامان یابد ، هدف وی پدید آوردن فراساختی بدون مرکز و بدون سلسله مراتب بود.

در پارک دولاویلت تمامی حواس پنجگانه انسانی تحریک گردیده و تجربه فضایی متفاوتی را خلق می کنند. نوعی واگرایی قدرتمند عناصر طراحی که به یک ساختارسازی فضایی منحصربفرد منتهی می گردد. نمونه ای کامل از مفهوم واقعی “دیکانستراکشن” منطبق بر نظر دریدا در معماری که درعین تعدد و تنوع عناصر طراحی درنهایت به نظمی نامتعارف و جدید می انجامد.

فولی3

موفقیت پارک نه تنها به دلیل در کنار هم جمع شدن فعالیت هایی فی نفسه جذاب است، بلکه به دلیل “ایدئولوژی علمی زیبایی شناسی” آن و طراحی مبتکرانه و بدیع آن نیز هست.

چومی ساختمان های با اشکال مختلف را در سایت پروژه پخش می کند تا هر کس معنای متناسب با درک خود را برداشت کند . همچنانکه دریدا می گوید : دال را در دشت معنا پخش کنید تا هرکس مدلول خود را از آن برداشت کند .

علاوه بر مرکزیت‌زدایی فضایی، چومی با واسازی و ساخت‌شکنی اصول معماری سنتی کوشید تا زمان و حرکت را که در معماری گذشته نسبت به آن بی‌توجهی شده بود، مورد توجه قرار داد.

p1200723

این پارک هنرش را مدیون ۳۵ عنصر خارق العاده به نام فولی می باشد .فولی همانطور که از اسمش معلوم است باید احمقانه باشد. ایده معماری فولی ها یاداورگر مکتب کانستر اکتیوسیم است. فولی در لغت به معنای احمق ولی در معماری به نوعی ساختار گفته می شود که تنها پوسته ای از اثر قابل دیدن است بدون آن که شاید فضای داخلی محصور و یا فضایی با کاربری مشخص داشته باشد کار آنها این است که شما را یاد هیچ ساختمان مشابهی نیندازند.

فولی8 فولی5

این سازه ها قزمز رنگ و از جنس فلز هستند به جزء این هیچ شباهتی با هم ندارند. این عناصر به خودی خود هیچ عملکردی ندارند و فقط در بعضی نقاط با احجامی مثل کا فه، محل ورزش و بازی … در آمیخته اند که هرکدام که کارکردهای گوناگونی دارند و به شیوه‌ای با هم مرتبط می‌شوند که از مرکزیت یافتن عناصر جلوگیری می‌کند و هر واحد می‌تواند توسعه و گسترش یابد، بدون اینکه به طرح کلان لطمه‌ای وارد کند. به بیان دیگر، متن پارک هنوز باز است و بر خلاف معماری و متن ساختارگرایی، متن طرح تن به تثبیت نمی‌دهد.

فولی6 فولی7

دیدن این فولی ها قبل از هر چیز هیجان انگیز است . این فولی ها دارای یک نظم کاملاٌ هندسی هستند ولی برای کسی که به پارک می آید به هیچ وجه قابل درک نیست. به نظر می رسد مخاطب خود را در این پارک با نوعی هرج و مرج مواجه می داند .

مجموعه پارک موجب ایجاد نوعی پویایی و گوناگونی شده است. چینش مجموعه عناصری به گونه ی است که مخاطب به این شکل دیدن آنها عادت ندارد و حضور رنگ‌های جالب توجه به‌ویژه رنگ‌های سرخ برای عناصر فلزی از خصوصیات این مجموعه است.

فولی.jpg1

جذابیت این پارک با فولی تمام نمی شود. در پارک چند پل با سازه ای منحصر به فرد هست البته خبری از تاب و سرسره نیست ولی برای آنها عجیب تر از اینها مهیا شده است ! چندین عنصر معماری عجیب نیز هست , همچون :

گوی آسمان نما:

ساختمان تقریباً کروی شکل بزرگی ( به نام ژئود) ساخته شده از صفحات فلزی، سالن سینما را در خود جای داده است.

tciu_6

باغ آینه
ایا باغ از ۲۸ آینه ایستاده تشکیل شده است . در این باغ فضا های خاص برای بازی کودکان وجود دارد.

باغ آینه

باغ بامبو
این باغ ۶ متر پایین تر از سطح باغ است و محل مناسبی برپیاده رویست یه علت منظره های متفاوت و همچنین وجود فواره استوانه ای که صدای جریان آب را در تمام فضای باغ پخش میکند.

بامبو بامبو1

باغ اژدها

در این باغ ۸۰ متر باید از یک اژدها بالا رفت تا به صورتش رسید و می توان هم برای دیدن مناظر وهم بازی از آن استفاده کرد.

04_0003216_0 باغ ازدها1

شهر موسیقی
تشکیل شده از یک سالن همایش. سایت کتابخانه ای در رابطه با موسیقی و رقص است.

شهر موسیقی

و باغ ریگ روان، باغ شبکه ، باغ حرکت ،باغ ترس دروران کودکی ، دوچرخه غول آسا و… از دیگر سازه ها و جذابیت های این پارک هستند.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.