شبه جزیره زیبای میانکاله بهشهر

شبهِ‌جزیره‌ی میانکاله شبه جزیره‌ای است در منتهی‌إلیهِ جنوبِ شرقیِ دریای خزر، در دوازده‌کیلومتریِ شمالِ شهرِ بهشهر واقع در استان مازندران ایران. مساحت آن بیش از شصت‌وهشت‌هزار هکتار و ارتفاعِ آن بینِ ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطحِ دریای آزاد است.
این شبهِ‌جزیره، خلیج گرگان را از دریای خزر جدا می‌کند. زمین‌های شبه‌جزیره بوته‌زار بلند هستند و از قدیم مرتعِ گاوداران بوده‌است.

در نوکِ خاوری این شبه‌جزیره روستای آشوراده قرار دارد که دارای تأسیساتِ شیلاتی است. آشوراده در فاصله‌ی کم و در روبه‌روی بندر ترکمن (بندرِشاهِ سابق) واقع شده‌است. این شبه‌جزیره از شمال به دریای خزر، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیجِ گرگان و از غرب به بندرِ جدیدِ امیرآباد محصور است.

از روستاهای طولِ این شبه‌جزیره عبارت‌اند از: آشوراده، میان‌قلعه، قزل شمالی، قزل‌مهدی و قواسطل.

نام میانکاله دگرگون‌شده‌ی نامِ میان‌قلعه است.(گال یا کال خدای ایران باستان می باشد. شاید معنای میان کاله بی ارتباط با خدای باستان ایران نباشد)در قدیم به این شبه جزیره انجیله و در مقطعی دیگر نیم‌مردان گفته می‌شد.

مجموعه شبه جزیره میانکاله، جزایر آشوراده و اسمال سای دارای جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی و زیست محیطی کم‌نظیری هستند که عمده‌ترین آنها پوشش گیاهی ویژه و حیات وحش منحصر به فرد آن است و چشم‌اندازهای ساحلی، بیشه‌ای و خلیج گرگان، این بخش از استان مازندران و سواحل خزر را به یکی از جالبترین نقاط گردشگری تبدیل کرده است.
فضاى اکو سیستم از آبگیرها، زمین‌های باتلاقی، جنگلی با درختچه‌ها و زمین‌های پوشیده از گز تشکیل شده است.اکوسیستم زمینی خود از تپه‌های شنی انارستان‌ و تمشک‌زارها، سازیال‌ها و علفزارها با مراتع گوناگون درخت‌ودرختچه‌های متراکم یا پراکنده تشکیل شده است
شبه جزیرهء میانکاله درشمال وشمال شرقی شهرستان بهشهر قرار گرفته وازشمال به دریای مازندران ازمشرق به تنگه آشوراده ازجنوب به خلیج گرگان واز مغرب به شهرستان نکامحدود می باشد طول این شبه جزیره نزدیک به۶۵ کیلو متروعرض آن از۵/۲تا۶/۵کیلومتر متغیر است

وضعیت آب وهوا

در میانکاله ایستگاه هوا شناسی وجود نداردوارزیابی داده های آب وهوایی سه ایستگاه هواشناسی نزدیک منطقه در تیر تاش بهشهر وبابلسر تشابه چندانی با شرایط آب وهوایی میانکاله ندارد.بارندگی منطقه بسیارکم ودوره ی خشکی آن طولانی است.

وضعیت حیات وحش

پناهگاه حیات وحش وتالاب میانکاله که یکی ازمناطق حفاظت شده ی بین المللی است علاوه بر اینکه زیستگاه دائمی بسیارمناسبی برای پرندگان بومی نظیر قرقاول ودراج است به علت دارا بودن شرایط خاص اقلیمی همه ساله در فصل زمستان زیستگاه وپناهگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است که از سیبری به این مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند.
در این منطقه نمونه ای از پرندگان مهاجر شامل فلا مینگو غاز خاکستری ،غازپیشانی سفید کوچک، پلیکان، لک لک سیاه، نوعی کبک ، انواع مرغابی. و…….به سر می برند.
پستانداران  موجود شامل خوک وحشی ،شغال،جوج تیغی،خرگوش،روباه،و…..می باشند.
وضعیت پوشش گیاهی : قسمت وسیعی از شبه جزیره ی میانکاله مرتع می باشد که منحصراٌ جهت چرای دام مورد استفاده بوده وپوشش این اراضی را نباتات مخصوص مرتعی و چمنی تشکیل داده اند.

درقسمتی از اراضی شوره زار منطقه زمین دارای پوشش ضعیفی بوده وشامل گیاهان مقاوم به شوری است. اراضی شوره زار ساحلی دریا عموما از انواع گیاهان پوشیده می با شند.

4

5

6

7

9

10

12

13

14

15

میانکاله

میانکاله-1

میانکاله-2

میانکاله-3

میانکاله-4-620x465

میانکاله-6-620x406

میانکاله-7-620x465

میانکاله-8-620x465

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.