اجساد ۴ زائر ایرانی به کشور منتقل می‌شود

«سعید اوحدی» با تشریح آخرین وضعیت فوت‌شدگان و مجروحان ایرانی حادثه مکه گفت: جسد چهار زائر ایرانی فوت‌شده بزودی به کشور بازگردانده می‌شود و دیگر زائر ایرانی فوت شده به درخواست خانواده‌اش در مکه دفن خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت ایسنا اظهار کرد: تلاش می‌شود اجساد چهار زائر فوت شده، با آخرین پروازی که ۲۶ شهریورماه از ایران وارد عربستان می‌شود، به کشور بازگردانده شود. تمام هماهنگی‌ها و هزینه‌ی این کار با سازمان حج و زیارت خواهد بود.

وی سپس با اشاره به پیگیری‌های حقوقی وضعیت زائران ایرانی که در طوفان مکه دچار حادثه شدند، افزود: با هماهنگی ستاد حج و زیارت در مکه و همچنین وزارت امور خارجه ایران و مرکز پزشکی حج و زیارت، پرونده‌ی تمام مصدومان و جان‌باختگان ایرانی در آن حادثه در اختیار کنسولگری ایران در جده قرار گرفته تا پیگیری‌های لازم را برای احقاق حق آن زائران و بازماندگانشان طبق قوانین و ضوابط شرعی و حقوقی انجام دهد.

او درباره‌ی وضعیت مصدومان ایرانی نیز گفت: در حال حاضر تمام زائران مصدومی که در بیمارستان حج و زیارت بستری بودند، ترخیص شده‌اند و شش زائر ایرانی دیگر در بیمارستان‌های مکه تحت درمان هستند که طبق نظر پزشکان، چهار نفر آن‌ها نیز تا پایان هفته از بیمارستان مرخص می‌شوند. فقط دو زائر به درمان بیشتری نیاز دارند که برای انجام اعمال حج آن‌ها نیز تمام تمهیدات لازم اتخاذ شده است. این زائران با آمبولانس به مشاعر منتقل خواهند شد تا بتوانند حج خود را کامل کنند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره‌ی مفقودین ایرانی در حادثه مکه نیز توضیح داد: پس از وقوع آن حادثه، ستادی متشکل از پزشکان و امدادگران و نیروهای حج و زیارت تشکیل و به کاروان‌های ایرانی اطلاع داده شد تا مشخصات گمشدگان خود را به طور کامل و به همراه عکس اعلام کنند. تعداد مفقودین ۱۱ نفر بود که تا نیمه‌شب گذشته هویت چهار نفر در میان کشته‌شدگان ایرانی تشخیص داده شد.

وی اضافه کرد:‌ ظهر امروز (یکشنبه) نیز اطلاع دادند یک زائر ایرانی مجروح در یکی از بیمارستان‌های مکه شناسایی شده است که «شعبان گرجی» از استان همدان بود. ما بلافاصله به خانواده او اطلاع دادیم تا نگرانی آن‌ها پایان یابد.

اوحدی افزود: وضعیت جسمی این زائر نیز مناسب است و طبق نظر پزشکان تا یکی دو روز آینده مرخص خواهد شد.

وی ادامه داد: هنوز شش مفقودی دیگر داریم که تیم جست‌وجو در حال بررسی مراکز درمانی عربستان هستند و امیدواریم تا یکی دو روز آینده وضعیت آن شش نفر را اعلام کنیم.

اوحدی سپس با بیان این‌که خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومان ایرانی در حادثه فاجعه‌بار مکه بلافاصله در جریان وضعیت قرار گرفته‌اند، گفت: ما نباید همه زائران و البته خانواده‌های آن‌ها را در ایران مضطرب کنیم، برای همین پس از تشخیص هویت این زائران، بلافاصله خانوادهایشان را در جریان قرار دادیم و اسامی آن‌ها را اعلام کردیم تا باقی زائران نگران نباشند، چون اگر آن زمان اعلام می‌کردیم ۱۱ زائر مفقود شده‌اند، همه نگران می‌شدند، پس بلافاصله اسامی را منتشر کردیم که این نگرانی فراگیر نشود.

وی بیان کرد: ما هویت مفقودین را شناسایی کردیم، اما نمی‌دانیم آن‌ها در بیمارستان بستری هستند یا وضعیت دیگری دارند که امیدواریم بزودی مشخص شود.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که چقدر این احتمال می‌رود سقوط تاورکرین در مسجدالحرام عمدی بوده باشد؟ تصریح کرد: اصلا چنین موضوعی مطرح نیست، اما این‌که پیمانکار درباره‌ی این جرثقیل اهمال‌کاری و سهل‌انگاری کرده باشد، تردیدی نیست؛ چرا که در اطراف مسجدالحرام ده‌ها جرثقیل دیگر نصب شده‌اند و فقط آن یک جرثقیل در طوفان شدید مکه سقوط کرده است، اما با همه‌ی این‌ها بعید است که مساله خرابکاری در میان باشد.

اوحدی همچنین با اشاره به پیام تسلیت و دلجویی مقام معظم رهبری به بازماندگان حادثه مکه، اظهار کرد: تفقد مقام معظم رهبری و پیگیری ایشان از وضعیت آسیب‌دیده‌گان به اطلاع زائران و مصدومان در مکه رسانده شده که یقینا این دلجویی و پیام‌های سایر مقامات کشور در برقراری آرامش در میان زائران موثر است.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.