دستورالعمل فروش مجازی خدمات گردشگری ابلاغ می‌شود

 معاون گردشگری کشور از ابلاغ دستورالعمل ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی در روزهای آینده خبر داد.

مرتضی رحمانی‌موحد در همایش بین‌المللی «بازاریابی اینترنتی و صنعت گردشگری» درباره‌ این دستورالعمل جدید که به منظور ساماندهی فروش خدمات گردشگری در فضای مجازی تهیه شده است، اظهار کرد: این دستورالعمل با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک، پلیس فتا و سازمان هواپیمایی کشور تدوین و در کمیته نظارت بر کسب و کارهای الکترونیکی تصویب شده و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به نقش مبادلات الکترونیکی در صنعت گردشگری، گفت: در سال‌های اخیر اینترنت تقریبا بر تمامی بخش‌های صنعت گردشگری سایه افکنده به گونه‌ای که حدود ۲۱ درصد از درآمد حاصل از مبادلات الکترونیکی جهان به کاربرد اینترنت در گردشگری اختصاص دارد. از این نظر می‌توان صنعت سفر و گردشگری را در رده‌ی دومین صنایع استفاده‌کننده از فناوری اطلاعات قرار داد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: مطابق آخرین تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت گوگل، ۶۸ درصد افرادی که قصد سفر دارند ابتدا جست‌وجوی آنلاین انجام می‌دهند. همچنین ۴۲ درصد از مسافران در حین سفر از “گوشی هوشمند” برای هدایت و آشنایی با مسائل سفر بهره می‌برند و جست‌وجو در سایت‌های شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی به میزان حدود ۶۵ درصد است.

او یادآور شد: گردشگری الکترونیک به مفهوم دیجیتالی کردن تمام فرایند و زنجیره‌های مرتبط با بخش‌های مختلف صنعت گردشگری از جمله انتخاب برنامه سفر، رزرواسیون بلیت و محل اقامت، صدور ویزا، فروش اینترنتی، پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی، معرفی مراکز اقامتی و قابلیت‌های گردشگری، ارائه اطلاعات مربوط به مراکز پذیرایی و بسیاری موارد مشابه دیگر است.
رحمانی‌موحد سپس گردشگری مجازی را یکی از جنبه‌های اصلی گردشگری الکترونیک دانست و در ادامه اظهار کرد: صدور روادید الکترونیک و ویزای فرودگاهی که یکی از ابعاد حائز اهمیت گردشگری الکترونیک است سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی گردشگران می‌شود.
او در ادامه به جنبه‌های دیگری از گردشگری الکترونیک از جمله تله مدیسین (پزشکی از راه دور)، بهره‌گیری از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و تعیین هویت از طریق فرکانس رادیویی پرداخت و به اقداماتی که این سازمان برای توسعه گردشگری الکترونیک انجام داده است، اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی پرتال‌های جامع گردشگری و خانه مسافر، آموزش مجازی حوزه گردشگری و اولین مرکز رشد تخصصی گردشگری و صنایع وابسته از جمله اقداماتی است که این سازمان برای تحقق گردشگری الکترونیکی انجام داده است.
گفتنی است همایش بین‌المللی «بازاریابی اینترنتی و صنعت گردشگری» با حضور استادان و کارشناسان وب دنیا، روز گذشته، جمعه ششم شهریورماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. این همایش که در آن مدیران بازاریابی گوگل نیز حضور دارند، در طول این هفته در شهرهای مشهد، تبریز و بندرعباس نیز برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.