سلطانی فر: باقیمانده الواح هخامنشی به کشور باز می‌گردد

بازگرداندن سه محموله اشیای تاریخی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که در هیچ دوره‌ای نظیر آن مشاهده نشده است، ما در تلاش هستیم تا باقی مانده الواح هخامنشی را هم به کشور بازگردانیم.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم بازگشایی موزه دوران اسلامی و افتتاح موزه پیش از تاریخ که  شنبه ۷ شهریور ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، گفت: بازگرداندن سه محموله اشیای تاریخی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید است، ماجرای بازگرداندن اشیای خوروین و دو محموله دیگر ماجرای کمی نبود. امری که در هیچ  دوره ای در ایران نظیر آن مشاهده نشده است و در تلاش هستیم تا باقی مانده الواح دوره هخامنشی را هم به زودی به میهن برگردانیم.

سلطانی فر اضافه کرد: در مقابل معارضین الواح هخامنشی که منتسبین و اطرافیان یک حادثه تروریستی در بیت المقدس هستند با ممارست حقوقی، احکام دادگاهی خوبی گرفتیم تا این الواح در آینده نزدیک به کشور بازگردانده شود.

رئیس سازمان میراث فر هنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: موزه ملی کشور که باید یک موزه مادر باشد تنها یک سالن به متراژ دو هزار و ۵۰۰ متر بود و سایر بخش ها و طبقات آن به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گرفت که این مناسب شان جمهوری اسلامی ایران نبود، وضعیتی که بسیاری از پژوهشگران، کارشناسان و باستان شناسان هم منتقد آن بودند.

سلطانی فر اظهار کرد: اکنون خرسندم که با گشایش موزه پیش از تاریخ و بازگشایی موزه دوران اسلامی، موزه ملی به شان و جایگاه مناسبی رسیده است.

وی تصریح کرد: موزه کنونی شامل ۶ تالار در دو طبقه است که در طبقه اول و دوم، بر اساس زمانبندی تاریخی حکومت ها، سلسله ها و حکمرانان اشیاء چیدمان شده است. تالار سلجوقی، تالار ایلخانی و تالار صدر اسلام در طبقه دوم و تالار قرآن، تالار تیموری، تالار صفویه، تالار افشار، زند و قاجار نیز در همان طبقه اول قرار دارد.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: اکنون در این موزه ها حدود ۲۰۰ هزار شی، ۱۵۰ هزار سکه و مقادیر قابل توجهی از اشیای فوق العاده مهم به لحاظ تاریخی و تمدنی موجود است که امیدواریم با افزودن طبقه زیرین که در حال حاضر به عنوان انبار استفاده می شود مجموعه موزه ملی را برای بازدید گردشگران خارجی و علاقه مندان داخلی مناسب سازی کنیم.

وی عنوان کرد: با ریاست کتابخانه ملی کشور تفاهم کردیم تا ساختمان قدیمی این کتابخانه را برای الحاق مجموعه موزه در آینده به سازمان میراث فرهنگی واگذار کنند.

سلطانی فر تبیین کرد: ما در استان های مختلف حدود هفت موزه دیگر را با توزیع منابع و برنامه ریزی دقیق به سرانجام رسانده ایم از جمله موزه خراسان رضوی که آن را چند سال زودتر از موعد مقرر به بهره برداری رسانده ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر اعتبار ما برای مرمت و بازسازی بناهایی که ثبت ملی کردیم حدود دو تا سه درصد نیازهای سالیانه ما است. بنابراین در قالب صندوق احیا تلاش کردیم تا با مشارکت بخش خصوصی و نظارت دولت تامین منابع به طور کافی انجام پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.