مسجد جامع بوکان

مسجد جامع بوکان جزو یکی از مساجد بزرگ و مهم استان آذربایجان غربی است که در حال حاضر برای برگزاری نماز جمعه بوکان مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از بناهای تاریخی و مذهبی است که از محبوبیت خاص و عام مردم برخوردار است.

مسجد جامع بوکان در کنار تپه قدیمی قلعه سردار و در ضلع شرقی رود سرآب قرار گرفته‌ و به دستور حاکم وقت بوکان، سیف الدین خان مکری فرزند عزیز خان سردار کل ناصرالدین شاه، ساخته شده است. در سال ۱۳۴۵، بنای مسجد گسترش یافت و ۴ گنید آجری و ۳ ستون به آن اضافه شد.

مسجد جامع بوکان را علی اصفهانی در سال ١٢۶٨ هجری شمسی با ۱۲ گنبد و ۶ ستون از جنس سنگ‌های آهکی تراشدار بنا کرد.

1

مسجد جامع بوکان با معماری سنتی اسلامی در زمینی به مساحت ۱۸۷۱ مترمربع قرار دارد.

تابلوی نصب شده بر سردر مسجد، وسعت مسجد، تزئینات و طاق هایی که در یک سمت قرار گرفته اند، از مشخصات اصلی این مسجد هستند.

مصالح به کار رفته در پی بنا سنگ و در دیوارها آجر، سیمان، گچ و خاک است. پوشش جداره های داخلی نیز تار و ملات بوده و بدون تزئین است.

شبستان اصلی مسجد پلانی مستطیل شکل دارد که ۴۲ ستون سنگی در ۷ ردیف ۶ تایی پلان را به هشت ناو تقسیم کرده است.

محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان بزرگ (مردانه) داخل طالق نمایی با قوس جناغی ساخته شده است.

روبروی مسجد بازاری وجود دارد که به نام بازار سردار شهرت دارد.

مسجد جامع بوکان در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۸۰ در فهرست آثار میراث فرهنگی آذربایجان غربی به ثبت رسیده است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.