گوردخمه ایوان فرهاد

این اثر اورارتویی در دل کوهی به نام سنگر در هفت کیلومتری شهر ماکو از دوره هزاره اول ق . م به یادگار مانده است.

این گوردخمه از نظر شکل و ابعاد مانند مقایر صخره ای وان در ترکیه است.

ورودی این دخمه در انتهای سی پله سنگی است که بر روی صخره ای سنگی کنده شده اند. ورودی دارای سقف طاقی شکل از سنگ طبیعی است. این دخمه دارای سه اتاق است. پس از ورودی، اتاق نسبتاً بزرگی به ابعاد ۸۵/۳×۳۰/۵ متر دیده می شود. این اتاق بزرگ ترین فضای تالار است و دخمه های (اتاق های) دیگر با آن مرتبط هستند. تالار مستطیل شکل است و در ضلع سمت چپ ورودی اتاق های محل جسد تعبیه شده است. ورودی این اتاق ها هماهنگ با ورودی اصلی است.

در ضلع مقابل ورودی پس رفتگی به چشم می خورد و داخل آن اثر حجاری به شکل طاقچه کم عمق و به فرم هلالی دیده می شود. جلوی این پس رفتگی در کف، گودال کوچکی وجود داشته که بر اثر ریزش شن پر شده است.

در ضلع دیگر تالار، رو به روی اتاق ها، سه طاقچه  با قوس هلالی وجود دارد. یکی از طاقچه ها از دو تای دیگر بزرگ تر است. تفاوت ورودی اصلی با ورودی های اتاق ها در قاب هم شکلی است که پیرامون آن ها را فرا گرفته است. در داخل اتاق ها هیچ گونه تزیینی غیراز طاقچه کوچکی با قوس هلالی در یکی از اتاق ها، دیده نمی شود. سطوح مقبره با دقت زیادی کنده شده و بسیارصاف است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.