کلیسای مارقویا

کلیسای مارقویا یکی از قدیمی ترین بناهای مذهبی است که در روستاهی بالولان در ۶۰ کیلومتری غرب شهرستان ارومیه قرار دارد.

کلیسای مارقویا منسوب به حضرت قوما، یکی از دوازده حواریون مسیح است.

قدمت بناى کلیسای مارقویا به قرن هفتم میلادى برمی گردد که به طور بارزى سبک معمارى این دوره را نشان مى‌دهد. ساختمان این کلیسا داراى طرح مستطیل است و سقف‌ آن نیز مانند کلیساى مارسرکیس ارومیه، داراى تاق پوششى گهواره‌اى بوده و با سنگ لاشه کار شده است.

کلیسای مارقویا بسیار ساده است و هیچ‌گونه تزئینى ندارد. مصالح به کار رفته در بنا از سنگ‌هاى لاشه و قلوه انتخاب شده (به استثناى در ورودى) ‌است. ملاط فواصل بند سنگ‌ها در نماى خارجى اکثراً از بین رفته و اندود سفیدکارى جبههٔ‌ داخلى نیز فرسوده شده و مقدار زیادى از آن ریزش کرده است.

کف کلیسا حدوداً یک متر از زمین‌هاى اطراف پایین‌تر است. ضخامت دیوارها و دقت در کارهاى معمارى سبب شده است که این مکان قدیمى تاکنون در شرایط رضایت‌بخشى باقى بماند. شکل سردر ورودى و انتخاب سنگ‌هاى آن و دیواره‌هاى طرفین،  بخشى از کارهاى جالب توجه کلیسای مارقویا است.

در حال حاضر تولیت کلیسای مارقویا در اختیار مسیحیان آشورى است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.