تقدیر یونسکو از ایران برای حفاظت از منظر فرهنگی بم

خبرگزاری ارک: سی و نهمین اجلاس یونسکو در شهر بن آلمان اگرچه با ثبت جهانی شوش و منظر فرهنگی میمند برای ایران به سرانجام رسید اما ۲پرونده ایران همچنان در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار دارد.

منظر فرهنگی اثر جهانی شده بم و میدان نقش‌جهان پیش‌تر به‌دلیل نابسامانی و احداث خط مترو در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار گرفته‌اند.

یونسکو البته از ایران خواسته است تا از میمند در برابر گردشگران حفاظت کند و حضور گردشگران در این روستای ثبت جهانی شده را کنترل کند.

خبرگزاری ایسنا دیروز در گزارشی اعلام کرد: در سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از هفتم تا ۱۷تیرماه در شهر بُن آلمان به بررسی پرونده‌های عضو یونسکو پرداخت، وضعیت حفاظت آثار تاریخی کشورهای مختلف که به‌ویژه پیش از این تهدید به قرار گرفتن در فهرست میراث در خطر شده بودند یا به تازگی از این فهرست خارج شده بودند را در قالب گزارش‌های ارائه شده از هر کشور مورد بررسی قرار داد و برای انجام اقدامات مورد نیاز تذکر داد.

منظر فرهنگی بم» و «میدان نقش جهان» اصفهان پیش‌تر در فهرست آثار در خطر یونسکو قرار گرفته بودند. براساس این گزارش، سازمان میراث فرهنگی ‌اوایل امسال توضیحات آخرین اقدامات درباره این دو مکان جهانی را توسط شرکت مترو و مسئولان پایگاه میراث جهانی بم به یونسکو ارسال کرد و این گزارش‌ها در حاشیه سی و نهمین اجلاس یونسکو در آلمان بررسی و نتیجه را به مسئولان ایرانی اعلام کرد.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در همین خصوص اعلام کرد: روند کنونی اقدامات در بم تأیید شد و یونسکو با تشکر از ایران خواست همین روند ادامه یابد.

وی تأکید کرد: براساس اعلام یونسکو باید به‌تدریج و در درازمدت شهرک امیرالمومنین برچیده شود، این اقدام نیز با اختصاص زمین‌های معوض و جابه‌جایی ساکنان شهرک انجام می‌شود. در واقع باید به‌تدریج در یک برنامه مدیریتی دراز مدت و توسط ایران، این شهرک برچیده شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، درباره پرونده یونسکو که در فهرست آثار در خطر قرار گرفته است، گفت: بررسی وضعیت حفاظت میدان نقش جهان اصفهان برای ایران یک مسئله حساس است، ‌چون موضوع عبور مترو از زیر میدان نقش جهان مطرح شده است.

طالبیان گفت:‌ شرکت بهره‌برداری مترو در اصفهان باید ۴مفاد اصلی اعلام شده توسط یونسکو شامل انجام بررسی‌های باستان‌شناسی، انجام مطالعات استحکام بخشی و پایش در منطقه و بررسی طرح جامع ترافیک برای عبور مترو از زیر میدان را بررسی و نتیجه را به یونسکو ارسال کند.

وی افزود: پیش از آغاز اجلاس، در گزارشی که متروی خط ۲اصفهان تهیه کرده بود ارزیابی زیست‌محیطی و محیطی منطقه و اطلاعات گزارش مربوط به وضعیت حفاظت این محوطه به یونسکو فرستاده شد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.