موزه استاد بهتونی، گنجینه‌ای از مجسمه‌های خوردنی

موزه استاد بهتونی یکی از موزه های شهر تبریز است که به عنوان نخستین موزه شخصی ایران شناخته می شود.

این موزه منحصر به فرد آثاری همچون مجسمه های میوه جات، خشکبار، حبوبات، تنقلات، شیرینی‌ها، غذاهای آذربایجانی، غذاهای ایرانی، غذاهای خارجی، موضوعات ضرب المثل‌ها، داستان‌ها، موضوعات آداب و رسوم و… را به نمایش گذاشته است. تمام این آثار نفیس توسط استاد بهتونی ساخته شده است.

موزه استادبهتونی (8)

استاد حاج محمد حسن بهتونی در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به نام نوبر چشم به جهان گشود.

پدر وی استاد علی از معماران معروف تبریز بود که بسیاری از محراب ها و طاق های هنری مساجد و ترمیم بناهای تاریخی شهر تبریز را عهده دار بود. پدربزرگ وی، استاد کربلایی ستار، سنگتراش مشهوری بود که سنگ ها را از کوه ها با وسایل قدیمی کنده و با شتر به شهر می آورده و با آن ها ستون ها و پایه های سنگی مساجد و بناهای قدیمی و تاریخی و هنری را می تراشید. جد استاد بهتونی، استاد اسماعیل نام داشته که غلاف های هنری و زیبای شمشیرهای قدیم را می ساخت.

با توجه به ریشه دار بودن هنر در این خانواده، استاد محمد حسن بهتونی به طور ابتکاری شروع به ساخت مجسمه های گچی و سیمانی نمود و مجموعه فعلی که بالغ بر  ده هزار  قطعه مجسمه می باش ، حاصل ۴۷ سال کار و تلاش اوست .

استاد بهتونی در تاریخ ۹۲/۱۱/۳۰ چشم از جهان فروبست.

مکان موزه استاد بهتونی در زمان حیات وی در خیابان ثقه الاسلام، جنب مقبره الشعرا بود، اما اکنون به خانه هنر واقع در باغ گلستان روبروی هنرستان وحدت انتقال یافته است.

ساعات بازدید این موزه ۹ صبح الی ۱۴:۳۰ است.

ارک توریسم پیشنهاد می کند که بازدید از این موزه گرانبها را از دست ندهید و یا اینکه با خرید سی دی این موزه از طریق وب سایت مربوطه، تصاویر این آثار هنری را مشاهده نمائید.

وبسایت موزه: www.behtoonimuseum.com

موزه  (23)

موزه  (21)

موزه  (22)

موزه  (25)

موزه  (36)

موزه  (26)

موزه  (27)

موزه  (28)

موزه  (29)

موزه  (30)

موزه  (31)

موزه  (32)

موزه  (33)

موزه  (34)

موزه  (35)

موزه  (37)

موزه  (38)

موزه  (39)

موزه  (41)

موزه  (42)

موزه  (43)

موزه  (44)

موزه  (45)

موزه  (46)

موزه  (47)

موزه  (48)

موزه  (49)

موزه  (40)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.