رود خانه سفید رود

سفید رود یکی از پر ماهی ترین رودخانه های ایران است .سفید رود دومین رود بلند ایران است. از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن تشکیل شده است که در شهر منجیل به هم می پیوندند  و تا ریختن به دریای خزر عرض استان گیلان را طی می کند. آب جمع شده پشت سد منجیل را این دو رود تشکیل می دهند. قزل اوزن که اصلی ترین رود تشکیل دهنده سفید رود است بزرگترین و پرآب ترین رودخانه استان زنجان به شمار می آید و بیشتر از ۹۵ درصد از آن در استان زنجان جاری است. رودخانه سفید رود با طول ۷۶۵ کیلومتر طولانی‌ترین و پر آب‌ترین رود استان گیلان است.

 

1

رود خانه سفیدرود را در باستان رود آمارد می‌نامیدند.در کتب قدیم سپید رود را با نام های گوناگون از جمله سپیدرود، اسفیدرود، اسبیذروذ، سپیذروذ و سفیدرود خوانده‌اند.سر چشمه اصلی آن کوه چهل چشمه کردستان است .در میانه رودهای دیگری به نام قرانقوش‌چای و میانه‌چای و هشترودچای و آب‌های کوه سهند و همچنین بزقوش به آن می پیوندند و بعد به سمت جنوب شرقی تغییر مسیر می‌دهند.

 

2

سپس زنجان رود که از چمن سلطانیه سرچشمه می گیرد و شعبات کوچک دیگر جاری شده از کوه های طارم به آن پیوسته و سر انجام به تنگه منجیل می‌رسد. تا این نقطه رودخانه با نام قزل‌اوزن یا رود سرخ نامیده می شود. در این محل شاخه دیگری به نام شاهرود که از کوه های طالقان سرچشمه می گیرد و طول تقریبی آن تا منجیل حدود ۱۸۰ کیلومتر است به آن می ریزد این چشمه تقریبا یک چهارم آب رودخانه سفیدرود را تأمین می کند.

 

3

از محل تلاقی رودخانه شاهرود و قزل‌اوزن به بعد رودخانه سفید رود نامیده می شود. در منطقه منجیل سد بزرگ سفیدرود بر روی این رودخانه ساخته شده است که دریاچه‌ای با وسعت ۵۶ کیلومتر مربع در پشت آن پدید آمده، در ادامه مسیر این رودخانه با پیوستن آبراهه‌هایی که اصلی ترین آنها عبارتند از آبرود، سیاه رودبار، تویسن و آبراهه شلی به سفیدرود و پس از گذر از مزارع حاشیه رودخانه به طرف شمال‌شرقی و منطقه تجن جاری می شود.

 

4

آب و هوا در منطقه ی رودبار مدیترانه‌ای می باشد یعنی زمستان های معتدل و اندکی مرطوب و تابستان های گرم و خشک . این رود درناحیه ی منجیل در مسیر بادهای دائمی دره سفید قرار گرفته است که به بادهای منجیل معروف است.

 

6

این منطقه دارای جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی است. چشم اندازهای طبیعی شامل رودخانه سفیدرود، دریاچه سد سفیدرود، دریاچه سد تاریک، ییلاقات و جنگل های عمارلو، کوه درفک، دشت ها و برنج کاری ها، حیات وحش، گل ها و گیاهان وحشی شامل درخت هرزویل، گل سوسن چلچراغ، پوشش گیاهی، چشمه های آب معدنی داماش، سنگ رود و کلشتر، چشمه آبگرم ماست خور و … است.

 

7

طی بررسی‌های اعمال شده در طرح جامع شیلاتی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ در ناحیه دهانه رودخانه سفیدرود تا سد سفیدرود و سر شاخه های قزل‌اوزن و شاهرود، ۴۵ گونه و زیرگونه ماهی متعلق به ۳۶ جنس و ۱۷ خانواده شناسایی شده است که در بین ماهی های مهاجر عمده ‌ترین آنها عبارتند از: اوزون برون، تاس ماهی، ماهی سفید، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، اسبله، سفید کولی، شاه کولی، سیاه کولی و البته ماهی های خانواده کپور بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

8

رودخانه سفیدرود از لحاظ مهاجرت و زاد و ولد آبزیان بخصوص گونه های ماهیان خاویاری و گونه های ماهیان استخوانی از رودخانه های منحصربه فرد در حوزه جنوبی دریای خزر می باشد.

 

9

11

12

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.