تالاب استیل استثنایی ترین مرداب ایران

تالاب استیل به عنوان استثنایی ترین مرداب ایران معروف است .مسافرانی که به آستارا سفر می کنند، اشتیاق دریا و بازارهای مرزی را دارند اما یکی از دیدنی ترین نقاط آستارا مرداب یا تالاب استیل است که در ۵/۲ کیلومتری جاده تالش به آستارا در غرب جاده اصلی وجنوب غلام محله قرار دارد.
تالاب استیل یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی ایران است که اکنون به عنوان منطقه شکار ممنوع استیل نیز شناخته می شود و تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد. به دلیل مجاورت با روستای عباس آباد آستارا، این تالاب به نام تالاب استیل عباس آباد نیز شناخته می شود.

 

1

تالاب درختان شناور نام دیگری است که به دلیل وجود درختان توسکای قشلاقی شناور در آب تالاب، به آن نسبت داده می شود.وسعت این تالاب ۱۳۸ هکتار و عمق متوسط آن یک متر است. ذخیره آبی آن ۵/۱ میلیون متر مکعب است و تنها منبع آب تامین کننده ۴۰۰ هکتار شالیزار است. آب تالاب استیل از طریق چشمه های درون تالاب، نزولات جوی و ۴ نهری که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد تامین می شود و عمق تالاب در بازه کمتر از یک متر تا ۳ متر متغیر است.

 

2

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو برابر می‌شود. ضلع‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم محسوب می‌شود.

 

3

پرواز پرندگان بومی و مهاجر در اطراف تالاب استیل و سر و صدای گاه و بیگاه آن ها آرامشی دو چندان به این طبیعت زیبا می دهد. بیشتر از همه باکلان و بعد از آن حواصیل و اگرت و بوتیمار به چشم می خورد.

 

4

البته در سال های اخیر رشد گیاه آزولا در سطح آب تالاب استیل افزایش یافته است و این می تواند حیات را برای آبزیان این مرداب به خطر بیاندازد. قایق های زیادی در گوشه و کنار تالاب دیده می شود. ماهی گیری یکی از فعالیت های روستاییان در تالاب استیل است. ماهی کپور عمده ترین ماهی موجود در تالاب استیل است.

 

5

در این محل درختان توسکا در برخی از مناطق کم آب تر روییده بود که به خاطر پوسیدگی بر سطح آب به حالت شناور باقی مانده وشبه جزیره های کوچکی را تشکیل داده و منظره زیبایی را به وجود آورده اند.

7

از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شد ولی معضل تالاب استیل مانند بسیاری دیگر از تالاب‌های موجود در استان گیلان و کشور کم آبی است که البته درباره این تالاب، استفاده بی رویه از آب این زیستگاه طبیعی برای آبیاری شالیزارهای منطقه آستارا هم مشکل را بیشتر کرده است.
هر چند در پاییز ۱۳۹۳ اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان اعلام کرد که بارش بی سابقه باران ، وسعت تالاب استیل را به مساحت واقعی سه دهه گذشته رسانده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.