خرو پایتخت آلو ایران

شهر خرو یکی دیگر از شهر های بهشتی ایران است.شهر خرو در ۱۸کیلومتری نیشابور با بیش از ۴۰۰هکتار باغ آلو به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده آلو در کشور است که به همین دلیل به«پایتخت آلوی ایران» معروف است. شهر خرو دومین مراکز جمعیتی و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی دشت نیشابور است. خرو، با پیشینه تاریخی غنی، یکی از کانون‌های عمده فرهنگی و انسانی دشت نیشابور محسوب می شود. معماری بافت سنتی شهر خرو، پلکانی است که به همین علت این شهر را «ماسوله‌ی خراسان» نامیده‌اند.

 

1

خرو، همچنین، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات باغی در سطح کشور می‌باشد. آلو بخارای خرو، دارای شهرتی جهانی است و به همین علت، خرو با لقب «پایتخت آلو بخارای ایران» شناخته می‌شود. منطقه‌ی خرو، دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی زیادی است که از میان آن‌ها می‌توان به بقعه چشمه‌علی، آبشار شش‌آب، بوستان کوهستانی حاج قره، رودمیان، رباط قلعه، گذرگاه تاریخی خرو-زُشک و … اشاره نمود.

 

3

خرو، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین آبادی‌های خراسان است که با بیش از ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی،‌ در محدوده‌ی دشت نیشابور است. مردم منطقه‌ی خرو، به دو زبان ترکی خراسانی و فارسی -گویش نیشابوری- صحبت می‌کنند و شغل بیشتر ساکنان این منطقه کشاورزی، باغداری و دامپروری است. از سایر فعالیت‌های منطقه خرو، می‌توان به صنایع دستی سنتی همچون قالی‌بافی، چاقوسازی و سله‌بافی اشاره نمود.

 

2

باغداری مهم‌ترین و رایج‌ترین فعالیت اهالی منطقه خرو است. باغ‌های فراوان آلو، سیب، گیلاس، گردو و همچنین تاکستان‌های فراوان، از جلوه‌های کم‌نظیر این منطقه‌ می‌باشند و شهر خرو با تولید سالانه، چندصد تُن انواع آلو و به وِیژه آلو بخارا، مهمترین و بزرگترین مرکز تولید آلو در ایران است. گفتنی است که آلو بخارای خرو، دارای شهرتی جهانی و این منطقه، بزرگترین صادر کننده‌ی آلوی ایران، به کشورهای همسایه است. یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز خرو، در فصل برداشت آلو از باغ‌ها است .

 

5

ساختار پلکانی بافت سنتی شهر خرو، یکی از نماهای زیبای این منطقه است. خانه‌ها بر روی دامنه‌ها و تپه‌ها بنا گردیده‌اند و بافتی زیبا و دیدنی شکل گرفته، به گونه‌ای که پشت بام خانه‌ی پایینی، صحن حیاط خانه‌ی بالایی است و این شیوه‌ی ساختمان، تا بالای تپه یا دامنه‌ی کوه ادامه پیدا می‌کند. این نوع معماری را در ماسوله‌ی گیلان می‌توان مشاهده نمود.

 

6

7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.