خاورمیانه به ناامنی و بی ثباتی شهره شده است

دبیرسازمان گردشگری جهانی درنشست بازار سفر کشورهای عربی،ضمن اشاره به مشکلات ناشی از زیرساخت‌های گردشگری و ناامنی، اظهار داشت که به دلیل بدنامی منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای ناامن و بی ثبات،هشدار داد که تاکنون فرصت‌های بی شماری را ازدست داده‌ایم.
درهمین حال بررسی‌های اعلام شده در این نشست ازسوی کارشناسان گردشگری منطقه حکایت از آن دارد که گردشگری منطقه‌ای در میان کشورهای عرب خاورمیانه به دلیل مشکلات بی‌شمار ازجمله نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری، نبود تسهیلات ویژه برای صدور ویزا و مهم‌تر ازهمه ناامنی با چالش‌های دشواری مواجه شده که این صنعت را در کل منطقه بشدت تضیف کرده است.
طبق بررسی‌های انجام شده که اخیرا در بازار سفرکشورهای عربی منتشر شد، درشرایطی که بخش گردشگری و صنایع وابسته به‌آن در کشورهای عرب به عنوان بخشی بادرآمدهای مالی بالقوه شناخته شده اما مشکلات ناشی از صدور ویزا و نبود تسهیلات درخورمهمانپذیری درکنار وضعیت ناامنی گسترده در بیشتر کشورهای این منطقه سبب رکود شدید گردشگری دراین منطقه شده‌است.
این موضوع که از سوی سازمان گردشگری جهانی و نیز وزاری کشورهای خاورمیانه وشمال افریقا شرکت کننده در بازار گردشگری عربی ATM ) مطرح شد، پس از بحث و گفتگو درباره راه حل‌های مختلف به این نتیجه منجر شد که هرگونه حرکتی درراستای توسعه این صنعت باید به صورت یکپارچه و با هماهنگی کامل کشورهای مختلف منطقه صورت بگیرد.
“طالب رفاعی” دبیر کل سازمان جهانی گردشگری درهمین زمینه گفت:«دهه‌های آینده برای گردشگری خاورمیانه و یکپارچگی آن دربهبود ورشد این صنعت به گونه‌ای پایدار و با ثبات، درشرایطی که توریسم به گونه ای آرام درمنطقه احیا می‌شود، دوره‌ای بسیار تعیین کننده است.»
اوافزود:«طی دهه‌های آینده ما فرصت منحصربفردی دربرابر خود داریم تا از توسعه گردشگری میان منطقه‌ای از طرق توسعه و تجهیز بخش‌های مهم و تعیین کننده‌ای که تحکیم کننده رشد گردشگری باشند، حمایت کنیم.مواردی چون افزایش ارتباطات و تسهیلات ارتباطی و ارتقای هزاران برنامه و همایش بین‌المللی درسطح منطقه ای از جمله این عوامل است.»
به گفته رفاعی کشورهای منطقه اروپا و اقیانوسیه هم اکنون تا حدی زیادی رونق و شکوفایی گردشگری خود را مرهون گردشگری منطقه‌ای هستند. دراروپا تقریبا ۸۵ درصد از کل مسافران بین المللی از گردشگران منطقه اروپا هستند. همچنین کشورهای منطقه اقیانوسیه نیز با ارتقای همکاری و روابط با کشورهای منطقه و بهبود تسهیلات وسیاست های صدور ویزا، گام‌های بزرگی دراین زمینه برداشته‌اند.
طالب رفاعی با اشاره به اظهارات وزیر گردشگری لبنان که درسخنرانی خود گفته بودکل منطقه خاورمیانه دوران سختی را می‌گذراند، افزودشهرت به بی ثباتی و ناامنی، سبب خسارت زیادی شده است. با این حال دو پروژه بسیار بزرگ یکی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی و جام جهانی ۲۰۲۲ درقطر فرصت‌های خوبی نه تنها برای کشورهای منطقه خلیج فارس بلکه برای کل منطقه است تا این تصویر منفی را از چهره و نام منطقه خاورمیانه درنقشه جهانی گردشگری پاک کنند.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.